In detail: de nieuwe Volkswagen Golf Live

0

Volkswagen heeft de achtste generatie van haar Golf onthuld. De middenklasser blijft zeer herkenbaar, maar zet tegelijkertijd op digitaal gebied grote stappen. Daarnaast wordt het aanbod aan hybride uitvoeringen fors uitgebreid en levert Volkswagen de Golf voortaan met een veel completere uitrusting.

Bij de Golf VIII is Volkswagen trouw gebleven aan haar filosofie van rustige evolutie. Althans uiterlijk, want op andere gebieden slaat deze achtste generatie duidelijk een nieuwe weg in. Conform de laatste trends op de automarkt omarmt hij hybride aandrijftechniek royaal. Het dashboard wordt voortaan gedomineerd door grote displays die bieden de modernste internetdiensten bieden.

Met 35 miljoen gebouwde exemplaren in 45 jaar tijd is de Golf één van de meest iconische auto’s, met name in Europa waar het oude model in augustus nog de verkoopstatistieken aanvoerde. Er wordt dan ook niet te veel aan het design gewijzigd van deze referentie onder compacte middenklassers. Volkswagen vindt het enorm belangrijk dat de Golf herkenbaar blijft om zo haar klantenbestand niet van zich te vervreemden. Het is dan ook geen toeval dat de achtste generatie sterk op zijn voorganger lijkt. Dat is eigenlijk onvermijdelijk aangezien Volkswagen 80 procent van de productieapparatuur van de Golf VII hergebruikt voor de nieuwe editie.

Volkswagen laat weten tevreden te zijn met de proporties van die zevende generatie, waardoor die niet sterk veranderd zijn bij de Golf VIII. De nieuwe editie is 26 mm langer (4.284 mm), even breed als het oude model (1.789 mm) en 26 mm lager (1.456 mm). De wielbasis is met 16 mm opgerekt (2.636 mm). Het resultaat is een herkenbaar silhouet dat wel betere aerodynamische eigenschappen heeft dan het koetswerk van zijn voorganger, met een cW waarde van slechts 0,275. Dat heeft een gunstige uitwerking op het brandstofverbruik.

Ondanks dat het silhouet van de Golf amper is gewijzigd, is de nieuwe generatie direct herkenbaar aan zijn neuspartij die gekenmerkt wordt door dunnere koplampen en meer horizontale lijnen. Daardoor lijkt de Volkswagen breder. De grille tussen de koplampen is smaller en het nieuwe merklogo is lager geplaatst. Achter is de karakteristieke dikke C stijl vrijwel identiek aan die van de Golf VII, maar de kont van de achtste editie is duidelijk anders.

De achterlichten hebben nu een L vorm en doen denken aan de exemplaren van de T-Roc, terwijl de lijn tussen de units hoger zit. Onder het Volkswagen embleem is nu een badge met de modelnaam te vinden. De reflectoren zitten nu boven de nummerplaat en het chromen sierelement op de achterbumper lijkt nog minder op echte uitlaatpijpen.

Is er aan de buitenzijde sprake van een zorgvuldige evolutie van de vormgeving van de Golf, binnenin kan men wel spreken van een designrevolutie. Het klassieke dashboard van de zevende generatie heeft plaats gemaakt voor een boordplank dat meer uit één stuk lijkt te bestaan. Het wordt gekenmerkt door een digitaal instrumentarium (standaard) en door een groot touchscreen die de plaats in hebben genomen van fysieke schakelaars. De ventilatie roosters zitten voortaan onder de schermen zodat deze displays op ooghoogte konden worden geplaatst. Dat is tegenwoordig de norm in autoland.

De selectie pook voor de automaat is sterk gekrompen. Volkswagen maakt bij de Golf VIII namelijk gebruik van zogeheten ‘shift-by-wire’ techniek, waardoor er geen fysieke verbinding meer is tussen het bedienmechanisme en de transmissie; een primeur voor het merk. Hierdoor kon er een extra opbergvak rechts van de door Porsche geïnspireerde schakelaar worden gecreëerd. Het biedt ook een praktisch voordeel, want op deze manier kan ook een computer de Volkswagen in D of R zetten. Dat is op dit moment nog niet nodig, maar kan dat in de toekomst wel worden. Voor het stuurwiel zijn andere materialen gebruikt en ook de indeling van de knoppen werd gewijzigd. De basisvorm is echter behouden gebleven.

De Golf VIII biedt verschillende multimediaoplossingen dankzij de toepassing van de geavanceerde, derde generatie van het digitale platform van Volkswagen, dat MIB3 wordt genoemd. Standaard is zoals gezegd een digitaal instrumentarium. Het betreffende display is 10,25 inch groot. Het is gekoppeld aan een centraal geplaatst touch screen van 8,25 inch dat, indien er bijbetaald wordt, vervangen kan worden door een aanraakscherm van 10,0 inch. Aldus ontstaat wat Volkswagen zelf de ‘Innovision Cockpit’ noemt.

Dit betekent dat de schermen net als bij zijn concurrent Mercedes-Benz A klasse optisch samengesmolten worden, wat voor een hightech uitstraling moet zorgen. Zowel het instrumentarium als het multimediascherm kennen diverse displaymogelijkheden. De Golf VIII kan optioneel ook geleverd worden met een Head-Up display oftewel voorruitprojectie. Sommige functies blijf de bestuurder (of bijrijder) ondanks alles echter bedienen via fysieke knoppen op het stuur of op de middenconsole. Het gaat daarbij om de geluidsinstallatie, de parkeerassistent en de rij modi.

De interieurtemperatuur en de stand van het optionele schuifdak laten zich wijzigen door op de daarvoor aangegeven plek over een zogeheten Slider te ‘aaien’. De knop van de achterruitverwarming is verplaatst naar de linkerkant van het stuur en zit nu op het digitale bedieningspaneel waar ook de lichtschakelaar is te vinden.


Het MIB3 platform van de Golf VIII maakt ook (intuïtieve) spraaksturing mogelijk; een primeur voor Volkswagen. De Duitse compacte middenklasser beschikt voortaan ook over de mogelijkheid om de telefoon draadloos met het multimediasysteem te koppelen. Gebruikers van Apple CarPlay zullen geen kabel meer nodig hebben om hun iPhone te verbinden, om zo de apps op het centrale scherm te kunnen bedienen. Een geïntegreerde eSIM kaart maakt de weg vrij voor updating van de software ‘via de lucht’ en actuele verkeersinformatie.

Persoonlijke instellingen worden ook opgeslagen in de Cloud. Zo beschikken Volkswagen rijders, ook als zij in een andere geadapteerde auto van het merk stappen, steeds de gewenste instellingen (stoelpositie, stand achteruitkijkspiegels, temperatuur aan boord, radiozender) wanneer zij instappen. Tenslotte kan de nieuwe Golf ook dienen als Wi-Fi hotspot voor alle inzittenden.

In tegenstelling tot de Golf VII, waaronder een volledig nieuw platform debuteerde (de modulaire MQB architectuur), biedt zijn opvolger onderstel technisch weinig verrassingen. De oude bodemplaat wordt namelijk gewoon overgenomen. Volgens de ingenieurs van Volkswagen is er niets veranderd aan de basisstructuur, maar de afstellingen van de onderstel componenten zijn (natuurlijk) wel onder de loep genomen.

Onder de kap is er heel wel meer nieuws te vinden, althans evoluties van de bekende motoren. Volkswagen gaat de nieuwe Golf bij zijn verkoopstart op 8 maart leveren met liefst 8 aandrijf configuraties die benzinekrachtbronnen, diesels, CNG techniek, milde hybride assistentie en stekker hybride systemen omvatten (waarmee deels volledig elektrisch kan worden gereden). Alle motoren zijn voorzien van een turbo met variabele geometrie; een technologie die vanwege de zeer hoge uitlaatgastemperatuur nog vrij zeldzaam is voor benzinemodellen. De milde hybride 48 Volt techniek (eTSI genaamd) is beschikbaar voor varianten vanaf 110 pk in combinatie met de DSG automaat.

Op dit moment is het nog tamelijk zeldzaam in het C segment om auto’s te leveren met een 48 Volt hybride systeem. Doorgaans wordt de voorkeur gegeven aan en 12 Volt opzet, die natuurlijk minder krachtig is. De eTSI motoren maken deel uit van de zogeheten EA211 Evo familie en werken volgens de Miller cyclus, wat gunstig is voor het rendement. Er zijn bij het benzinegamma 4 keuzemogelijkheden: een 3 cilinder 1,0 liter TSI met 90 pk, een 110 pk versie van dezelfde motor (vanaf dit vermogen is dus ook milde hybride techniek standaard als er een DSG automaat wordt besteld), een 4 cilinder 1,5 liter TSI met 130 pk en een 150 pk uitvoering van die motor.

Het dieselsegment wordt alleen met de ‘2.0 TDI Evo’ motor bediend. Die is verkrijgbaar in 2 vermogensvarianten: 115 pk en 150 pk. Zij zijn beide uitgerust met een nieuw 2-traps selectief NOx reductiesysteem.


Het stekker hybride aanbod is door Volkswagen ook herzien. Als basisunit bij de GTE uitvoering fungeert voortaan de 1.5 TSI motor (bij de vorige generatie Golf werd nog de 1,4 liter gebruikt). De stekker hybride techniek omvat verder een lithium/ion batterij van 13 kWh (voorheen 8,7 kWh). De TSI unit is gekoppeld aan een elektromotor met 2 vermogensniveaus. De basisversie met de 1,4 liter krachtbron, eHybrid genaamd, biedt al met al een systeemvermogen van 204 pk terwijl de eHybrid GTE (met 1.5 TSI motor) goed is voor 245 pk. Deze stekker hybride variant kan worden herkend aan de sportieve decoratie van de neuspartij. Beide vermogen versies beschikken over een 6-traps DSG automaat.

Volkswagen zal het motorenaanbod komend jaar gestaag uitbreiden. In de pijplijn zit een Golf 1.5 TGI (voor rijden op CNG oftewel aardgas), een GTI, een GTD, een Golf R en versies met 4Motion vierwielaandrijving. Volkswagen doet nog geen mededelingen over de prestaties, het verbruik of de uitstoot van de motorvarianten die in maart leverbaar zullen zijn. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat de homologaties nog in volle gang zijn. Echter, nu al is duidelijk dat de eTSI motoren net iets zuiniger zijn dan hun handgeschakelde broertjes zonder milde hybride techniek. De volledig elektrische e-Golf keert niet terug, want Volkswagen gaat klanten die op zoek zijn naar een volledig emissievrije middenklasser voortaan bedienen met (uiteraard) de ID.3.

Elke nieuwe generatie Golf is comfortabeler en beter uitgerust dan zijn voorganger. Dat is bij editie VIII niet anders. Qua uitrusting zal de Volkswagen met name op veiligheidsgebied een grote sprong voorwaarts maken met nieuwe assistentie systemen. Die zijn vooral bedoeld om het rijden makkelijker te maken. Zo kan de nieuwe Golf geleverd worden met een assistent die tot 210 km/u werkt en volgens Volkswagen het “sturen, versnellen en remmen overneemt”. Toch is het niet de bedoeling dat de bestuurder ondertussen de krant gaat lezen, want de techniek werkt slechts gedeeltelijk autonoom.

Een rijstrookassistent en een systeem dat ingrijpt als een aanrijding dreigt, is standaard aanwezig. Elke Golf VIII wordt ook geleverd met Car2X; eveneens een primeur voor een Volkswagen. Hiervoor wordt via internet gebruik gemaakt van informatie van andere voertuigen in de buurt, naast die van slimme infrastructuur. Hierdoor is het mogelijk om bijvoorbeeld de bestuurder te waarschuwen (of zelfs de Golf te doen remmen) bij een spoorwegovergang, en dan vooral als die sluit. Of voor obstakels op de weg liggen die reeds door andere verkeersdeelnemers zijn gedetecteerd. Voor de rest maken dode hoek sensoren, een rijstrook assistent, verkeersborden herkenning en een vermoeidheid detector deel uit van de aangeboden veiligheidspakketten.

Net als bij zijn voorganger moet er bijbetaald worden voor Adaptieve Cruise Controle (ACC). Indien deze optie wordt aangevinkt, dan krijg je een versie die samenwerkt met Car2X om snelheidswisselingen, bochten en rotondes tijdig te zien aankomen. Op de optielijst staan verder zaken als verwarmde plus geventileerde voorstoelen (maar zonder massagefunctie), een verlichtingspakket en intelligente Matrix koplampen (LED techniek is standaard). Altijd standaard zijn ook een multifunctioneel stuurwiel, automatische airco en een startknop mee.

De eenvoudigste Golf doet het à la de T-Cross zonder verdere aanduiding. Daarna komen achtereenvolgens de Life en de Style. Namen als Comfortline en Highline zijn dus definitief verleden tijd. Naast de topversie Style komt er ook een sportieve variant, de R-Line. Op de foto’s bij dit artikel is de Golf overigens steevast te zien in Style tenue. De nu gepresenteerde motor varianten van de nieuwe generatie zijn vanaf december te bestellen. Op 8 maart arriveert de Golf VIII zoals gezegd in de Nederlandse Volkswagen showrooms. Prijzen volgen later dit jaar.

Reageren is niet mogelijk.