Jaguar I-Pace: zelfde accupakket, toch een grotere actieradius

0

Jaguar kan de actieradius van de I-Pace gratis vergroten met een software update. Daarmee reageert het Britse automerk op de kritiek dat het rij bereik van de elektrische cross-over in de praktijk tegen zou vallen.

Voor het vergroten van net aantal kilometers dat kan worden gereden op een acculading, gebruikt Jaguar de kennis die het bedrijf heeft opgedaan met de eTrophy raceversie van de I-Pace. Daarmee is de software van de gewone straatuitvoering geoptimaliseerd, met als gevolg een efficiënter stroomverbruik door de elektrische cross-over. De I-Pace komt nu pakweg 35 kilometer verder komt op een acculading.


De Jaguar I-Pace heeft een accupakket van 90 kWh en een WLTP actieradius van 470 kilometer. De software update verandert niets aan de officiële actieradius, maar het praktijkbereik gaat wel omhoog. En wel met 8 procent of zoals gezegd circa 35 kilometer. Anders gezegd: het verschil tussen ‘theorie’ en ‘praktijk’ is kleiner geworden. De permanente vierwielaandrijving is gebleven.

De software update is niet alleen gebaseerd op de opgedane ervaring tijdens de eTrophy competitie, maar ook op de gegevens van 80 miljoen praktijkkilometers. De I-Pace verbruikt voortaan minder stroom in de Eco stand dankzij een gewijzigde koppelafgifte van het AWD systeem en de actieve lamellen in de grille sluiten door een verbeterd temperatuur management vaker om de aërodynamica te optimaliseren. Als gevolg de update opereert het accupakket op een lagere netspanning zonder de prestaties en betrouwbaarheid te beïnvloeden.

Uit de analyse van de praktijkkilometers is gebleken dat het recuperatiesysteem meer rem energie kon terugwinnen (met als gevolg extra kilometers rij bereik) als het eerder, te weten bij een lagere snelheid, actief zou worden. Voortaan speelt de rijstijl van de bestuurder een grotere rol bij het bepalen van de resterende actieradius. Ook aangepaste algoritmes helpen een nauwkeurigere berekening te maken van de kilometers die nog gereden kunnen worden, oftewel er wordt een reëlere indicatie gegeven.

De Jaguar dealer moet de software update, die gratis is, installeren. Dat is meteen de laatste keer, want de update maakt de I-Pace niet alleen efficiënter, hij maakt het ook mogelijk om in de toekomst het updaten van de software à la Tesla ‘via de lucht’ plaats te laten vinden. Na installatie zijn tevens ook meer modules op afstand te updaten.

De Business Edition van de I-Pace is terug van weggeweest. Die biedt bovenop de standaarduitrusting van de S en SE uitvoeringen een DAB+ radio, verwarmbare voorstoelen en premium vloermatten, Jaguar spreekt van een voordeel van 8.700 euro. De I-Pace Business Edition is per direct verkrijgbaar vanaf 73.900 euro. Volgens Jaguar is deze uitvoering nog dit jaar te rijden.

 

Reageren is niet mogelijk.