Mercedes gaat zelf elektrische aandrijflijnen maken

0

Door zelf elektrische aandrijflijnen te gaan maken, denkt autoconcern Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, het aantal ontslagen te kunnen beperken. De strategische keuze vermindert de flexibiliteit, maar levert 350 banen op. De betreffende elektrische aandrijflijnen zijn bestemd voor de nieuwe EQ modellen van Mercedes-Benz.

Daimler kondigde in november een omvangrijke reorganisatie aan, waardoor 10.000 arbeidsplaatsen op de tocht zijn komen te staan. Maar het autoconcern hoopt het banenverlies te beperken door meer componenten van de elektrische auto zelf te gaan produceren, waaronder de elektrische aandrijflijnen (EATS). Dat laat productiechef Frank Deiss in een interview weten.

De beslissing van Daimler zorgt wel voor minder flexibiliteit. Tot nu toe worden de elektrische aandrijflijnen (voor de elektrische Smart en de stekker hybride modellen van Mercedes) ingekocht bij ZF in Friedrichshafen. In de toekomst wil het autoconcern deze techniek zelf gaan produceren in haar fabriek in Untertürkheim nabij Stuttgart (foto). Dit zou 350 banen op moeten gaan leveren. De betreffende elektrische aandrijflijnen zijn bestemd voor de toekomstige generatie elektrische auto’s van Mercedes-Benz. Die zullen onder het EQ label verkocht gaan worden.

Daimler is tot de beslissing om de elektrische aandrijflijnen in eigen beheer te gaan produceren gekomen na weken te hebben onderhandeld met de vakbonden. Gezien de doelstelling die ook Mercedes-Benz nastreeft bij de elektrificatie van haar auto’s gaat het in de nabije toekomst om honderdduizenden eenheden. “De productie van de aandrijflijnen is een erkenning van de waarde van de productielocatie Untertürkheim en een signaal naar de toekomst voor de werknemers”, aldus een woordvoerder van de ondernemingsraad. Het overleg heeft langer geduurd dan gedacht. Volgens de vakbonden kwam dat doordat de directie “een catalogus aan hoge eisen stelde”. Daimler stelde naar eigen zeggen alleen als eis dat de productie in de Duitse fabriek economisch haalbaar moet zijn.

Wat de consequenties van Daimler voor ZF zijn, is nog niet duidelijk. De Mercedes-Benz fabriek in Untertürkheim moest wel gewoon meedoen in de aanbestedingsronde. “Als wij deze productieorder niet hadden binnengehaald, dan had dat op langere termijn banen gekost”, aldus voorzitter Michael Häberle van de ondernemingsraad. Met de aankondiging heeft hij naar eigen zeggen zijn belofte waargemaakt “dat er nog voor de kerst goed nieuws uit de bus zou komen”.

Een andere manier voor het Daimler concern om meer mensen in dienst te houden, is het instellen van een ‘transformatiepool’ van medewerkers, die zonder een lange doorlooptijd kunnen worden ingezet waar zij nodig zijn. Dat kan ook wereldwijd zijn, op andere productielocaties van Mercedes-Benz. Het resterende banenverlies hoopt Daimler grotendeels op te vangen door natuurlijk verloop en vervroegde pensionering.

Reageren is niet mogelijk.