Chrysler toont toekomstvisie met de Airflow Vision Concept

0

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) kondigt een nieuwe conceptstudie aan voor haar automerk met het sterlogo: de Chrysler Airflow Vision. Die zal op de aanstaande editie van de CES beurs in Las Vegas worden gepresenteerd.

De Airflow Vision Concept is de visie van Chrysler op de toekomst van premium transport. Op de schetsen ziet het model er redelijk compact uit, maar schijn bedriegt: de kans is groot dat deze conceptstudie een vingeroefening is voor de meer dan 5 meter lange Pacifica, de opvolger van de bij ons goed bekende (Grand) Voyager.

Airflow is de naam van een grote auto die door Chrysler van 1934 tot 1937 geproduceerd werd. Voor die tijd was het model zeer gestroomlijnd, maar het Amerikaanse publiek was toen nog niet rijp voor een dergelijk futuristisch design, ook omdat er een stevig prijskaartje aan de Airflow hing. Het model is dan ook de geschiedenis ingegaan aan een grote flop. Chrysler zou bijna 2 decennia nodig hebben om haar wonden te likken en om weer gedurfd vormgegeven auto’s op de markt te brengen.

Ondanks het niet echt succesvolle verleden van de Airflow, stoft Chrysler deze modelnaam nu opnieuw af. En waarom ook niet? De bekendheid is groot en ook de nieuwe conceptstudie wil zich onderscheiden op het gebied van aërodynamica en comfort. Chrysler spreekt zelfs van hetzelfde DNA, maar dan vertaald naar de 21ste eeuw. De Airflow Vision Concept toont hoe de volgende generatie premium transport er uit ziet. Het ontwerp is gebaseerd op de wensen en behoeftes van zowel de bestuurder als de passagiers. Daarnaast is er gebruik gemaakt van moderne technologieën.

Eén van de meest opvallende kenmerken van deze conceptstudie is ongetwijfeld de grote vlinderdeuren die wijd openen en toegang bieden tot een ruim en verfijnd interieur met 4 stoelen die bekleed zijn met leder en suède. Net als een limousine biedt de Airflow Vision volgens Chrysler uitzonderlijk comfort voor elke passagier, maximale bergruimte en een ultra met internet verbonden cabine.

Daar heeft elke passagier een groot scherm voor het UX multimedia systeem. Met deze displays kunnen gebruikers hun inhoud interactief delen met andere passagiers door eenvoudig een veegbeweging te maken. De interface maakt gebruik van afbeeldingen in verschillende lagen. Dat geeft meer diepte en vergemakkelijkt de herkenning ervan, wat de ergonomie verbetert.

De schermen kunnen aan de persoonlijke smaak worden aangepast, maar ook worden gegroepeerd volgens individuele voorkeuren. Elke inzittende kan dus de weergave naar wens aanpassen. Voor de bestuurder is een digitaal instrumentarium. Voor de rest is het interieur van de Airflow strak en ruim met lichte kleuren; een designstijl die ook te vinden is in het exterieurontwerp van deze Chrysler van de toekomst.

FCA doet geen mededelingen over de mechanica, maar verschillende kenmerken suggereren niettemin dat de Vision Airflow een 100 procent elektrische conceptstudie zou kunnen zijn: een grote wielbasis met de wielen aan de uiteinden, een arctische witte carrosseriekleur en bronskleurige elementen. Het is duidelijk dat de zeer goed gevulde wielkasten pure fictie zijn. Voor de rest is het wachten tot 7 januari.

Met de Airflow Vision Concept laat FCA zien dat zij voor het merk Chrysler wel degelijk toekomst ziet, ondanks dat het lange tijd aan nieuwe modellen heeft ontbroken. Maar de transitie naar elektrische rijden schept voor iedereen kansen. En dat geldt misschien nog wel meer voor de fusie met PSA. Er gaan stemmen op om de Amerikaanse comeback van Peugeot, waarvan succes allesbehalve zeker is, af te blazen en in plaats hiervan modellen van dit merk, zoals de volgende generatie 3008, in de Verenigde Staten als Chrysler te gaan verkopen.

Reageren is niet mogelijk.