Renault krijgt Seat chef als nieuwe topman

0

Renault heeft Luca de Meo benoemd tot nieuwe topman. De Italiaan zal per 1 juli de topfunctie bij het Franse autoconcern gaan bekleden. De Meo was eerder zetbaas bij Seat, een dochtermerk van Volkswagen.

Autointernationaal.nl had al gemeld dat zijn benoeming aanstaande was. De 52-jarige De Meo (foto) werd als favoriet gezien om de functie van bestuursvoorzitter oftewel CEO bij Renault op zich te nemen, nadat hij eerder deze maand op eigen verzoek opstapte bij Seat. Daarmee werd de weg vrij gemaakt voor zijn komst naar Renault.

Renault was op zoek naar een nieuwe topman na het ontslag van Thierry Bolloré, afgelopen oktober. Hij kwam begin vorig jaar januari achter het stuur van de Franse autofabrikant komen te zitten nadat die Carlos Ghosn had ontslagen vanwege vermeende fraude en belasting ontduiking bij Nissan dat voor 43 procent in handen is van Renault.

Bolloré was jarenlang de rechterhand van Ghosn. Dat maakte hem voor Nissan ‘besmet’. Zijn gedwongen vertrek werd gezien als een signaal aan de Japanse alliantiepartner: Renault wilde hier mee duidelijk maken dat zij nog altijd heil ziet in de samenwerking met Nissan. Wat ook meespeelde, was dat Bolloré niet voor de gewenste resultaten zorgde. en lag vanwege zijn jarenlange nauwe samenwerking met Ghosn niet goed bij de Japanse samenwerkingspartner Nissan.

Renault kan nu het veelbesproken tijdperk onder de gevallen automagnaat Ghosn definitief achter zich laten. De Meo begon zijn carrière bij deze autofabrikant, maar heeft daarna ook bij Toyota, Fiat en Volkswagen gewerkt en spreekt 5 talen. Vooral de laatste eigenschap werd gezien als een pluspunt. Het was ondenkbaar dat Renault een topman zou krijgen die geen Frans spreekt.

De Meo heeft ruim 2 decennia ervaring in de auto-industrie. Bij Fiat mocht hij als dertiger van de veelgeprezen topman Sergio Marchionne (overleden in juli 2018) dit merk nieuw leven in blazen. In 2009 vertrok De Meo naar Volkswagen om daar de marketingafdeling te leiden. Ook werkte hij voor Audi en Seat, waar hij in 2015 promoveerde tot merkchef. Leuk, maar een functie met echte eindverantwoordelijkheid was dat niet.

Bij Renault heeft De Meo grote schoenen om te vullen. Wellicht zijn die een maatje te groot voor de Italiaan, die niet eerder de eerste man bij een autofabrikant was. Dankzij dictatoriale eigenschappen wist Ghosn met name bij Nissan de touwtjes stevig in handen te houden. Dat was noodzakelijk om de alliantie met Renault vruchten af te laten werpen. Na zijn arrestatie was er geen sterke man meer die de beide autofabrikanten in het gareel kon houden.

De vraag is of De Meo wel de autoriteit heeft om op zijn tijd met zijn vuist op tafel te slaan. Wat dit betreft lijkt hij een CEO van de tweede signatuur. Maar Jean-Dominique Senard, de invloedrijke voorzitter van de Raad van Commissarissen van Renault, had haast om met een opvolger voor Ghosn (en Bolloré) te komen. Aan de crisis met Nissan dient zo snel mogelijk een eind te komen. Er was iemand nodig die de plooien tussen beide alliantiepartners kan gladstrijken. Misschien is iemand die te weinig gezag heeft om veel vijanden te kunnen maken dan niet eens zo’n gekke keuze …

Reageren is niet mogelijk.