Seat merkchef maakt zich op voor topbaan bij Renault

0

De baas van Volkswagen dochtermerk Seat, Luca de Meo, heeft zijn functie neergelegd. Deze beslissing kan niet los worden gezien van de geruchten dat hij in de race zou zijn voor de topbaan bij Renault. Hij wordt al een tijd genoemd als mogelijk nieuwe CEO van het Franse autoconcern.

Aanvankelijk ontkende De Meo dat hij Seat de rug zou gaan toekeren, maar dat hoort bij het sollicitatiespel: schepen achter jou moet je alleen verbranden als jij een nieuwe hebt. Nu lijkt De Meo de buit binnen te hebben, want hij heeft aangekondigd per direct gestopt te zijn met zijn werkzaamheden voor de Spaanse Volkswagen dochter. Daarmee maakt hij voor zichzelf de weg vrij voor een vervolg van zijn carrière bij Renault.

De Meo zat sinds 2015 achter het stuur in Martorell, waar Seat haar hoofdkantoor heeft. De Frans sprekende Italiaan was daarvoor onder meer marketingbaas en CEO bij Alfa Romeo en Abarth. Hij verliet het Fiat concern in 2009 om voor Volkswagen te gaan werken. In zijn laatste functie as hij dus eindverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van Seat. De Meo wist dit Spaanse automerk uit de rode cijfers te krijgen, hetgeen hem (extra) veel aanzien gaf in de autowereld. Die status verzilvert hij nu door aan de touwtjes te gaan trekken bij een autofabrikant die internationaal veel meer allure heeft.

Bij Renault wordt De Meo de opvolger van Thierry Bolloré. Die werd afgelopen najaar ontslagen door de Raad van Bestuur van het Franse autoconcern wegens te nauwe banden met voormalig topman Carlos Ghosn. Ook lag Bolloré slecht bij het management van alliantie partner Nissan. De Meo is iemand die weinig weerstand op roept. Je zou kunnen zeggen dat hij door gebrek aan gewicht is komen bovendrijven (zo heel bijzonder waren zijn prestaties bij Seat niet), maar een pre is beslist dat hij vloeiend Frans spreekt. Dat is natuurlijk een must om leiding te kunnen geven aan Renault.

De Meo heeft zijn functie als CEO van Seat met onmiddellijke ingang neerlegt. Wel blijft hij tot nader order bij de Volkswagen organisatie betrokken. Een en ander is besloten op zijn eigen verzoek en in goed overleg, zo valt in een persbericht te lezen. De vice-president Financiën van Seat, Carsten Isensee, neemt de taken van De Meo voorlopig waar. Seat presenteerde de laatste jaren prima verkoopcijfers en wist ook op bescheiden winst te maken, maar dat is vooral te danken aan de huidige generatie Leon en de Ateca. Die werden allebei vóór de komst van De Meo ontworpen. De Arona, waarbij de Italiaan wel de eindregie had, maakte minder indruk en de Tarraco weet zijn verkoopdoelstelling niet te halen. Voor Autointernationaal.nl is dat reden om toch een vraagteken te plaatsen bij de kwaliteiten van De Meo. Trekt hij bij Renault nou niet een te grote broek aan? De tijd zal het leren.

Reageren is niet mogelijk.