Alfa Romeo Giulia GTA gaat er met gestrekt been in

0

Alfa Romeo zit momenteel in een zware verkoopcrisis te midden van haar 110de verjaardag. Wat doe je dan als merk in nood? Gewoon onverstoorbaar de slingers ophangen en een hyperexclusieve sedan op de markt brengen natuurlijk! Maak kennis met de Alfa Romeo Giulia GTA.

Met een oplage van 500 exemplaren is het nu al duidelijk dat de Giulia GTA het Italiaanse merk niet zal redden. Maar het is wel een sfeermaker. Het gebeurt wel vaker dat autofabrikanten in nood de gekste productiewagens op de markt brengen om de aandacht van de ellende af te leiden. De Rover 75 met V8 en de MG X-Power SV waren enkele voorbeelden, en misschien ook wel de recente Jaguar XE Project 8.

Alfa Romeo toont op een duister moment van haar bestaan, waarop van compleet nieuwe modellen voorlopig geen sprake is, de Giulia GTA. Het model is een eerbetoon aan de Gran Turismo Alleggerita badge uit 1965 waarbij dat laatste woord zich laat vertalen naar ‘lichtgewicht’. Het recept is vergelijk het met een Renault Mégane Trophy-R: een straat legale auto zo extreem mogelijk maken zonder de typegoedkeuring te verliezen. Eerder presenteerde Alfa Romeo al GTA versies van de 147 en 156.

Niet alleen het bumperwerk is bij de Alfa Romeo veranderd, al laat de Giulia GTA zich op dit punt niet onbetuigd. Je hoeft maar één seconde een blik te werpen op deze sedan om te concluderen: dit is iets bijzonders. De uitlaat zit voortaan centraal, de voorbumper herbergt een tweede exemplaar en de Italiaan lijkt een breder op zijn poten te staan. Dat is geen optisch bedrog, want de Giulia GTA heeft daadwerkelijk uitgeklopte wielkasten. Dat is nodig om compensatie te bieden aan het hogere prestatieniveau. De spoorbreedte is namelijk zowel voor als achter met 50 mm vergroot. Ook is er een nieuwe set veren, schokdempers en bussen voor de vering.

Want prestaties, daar gaat het natuurlijk om bij deze Giulia GTA. De motor is net als bij de Quadrifoglio versie een 2,9 liter grote V6 met 2 turbo’s, maar het vermogen is opgevoerd tot 540 pk. Dat betekent een winst van 30 pk. Dankzij een titanium uitlaatsysteem van Akrapovič moet de V6 een stuk vrijer kunnen ademen. En uiteraard nog meer beestachtig klinken. Alfa Romeo heeft hulp gekregen van haar Autodelta Formule 1-team bij het optimaliseren van de aerodynamica. De zij schorten, de achterspoiler en de actieve splitter zijn door de voormalige Sauber Engineering divisie ontwikkeld om meer neerwaartse druk te genereren. De diffusor is van koolstofvezel vervaardigd en de 20 inch velgen hebben een centrale wielmoer. Dat is voor een straat legale sedan een unicum.

De Giulia GTA werd ook op dieet gezet. Afgerond 100 kilo wist Autodelta, de racedivisie van Alfa Romeo, van de bolide te schaven. De zijruiten zijn vervangen door plexiglas en dat helpt ook om het gewicht van de Giulia GTA te verlagen. Dat geldt ook voor de extreme race kuipstoelen in het interieur met 6-punts gordels van Sabelt. Zaken als de aandrijfas, motorkap, het dak, de voorbumper, de voor & achter schermen en delen van de stoelen zijn vervaardigd uit koolstofvezel. Daarnaast past Alfa Romeo aluminium onderdelen toe in de ophanging en gebruikt het merk composieten voor zaken als de raamstijlen. Natuurlijk hebben Alfa Romeo en Autodelta ook het interieur van de Giulia onder handen genomen. Het dashboard, de deurpanelen, de stijlen, de stoelen en zelfs het handschoenen vakje zijn met Alcantara bekleed.

Het resultaat is een drooggewicht van 1.520 kilo. Ter vergelijking: de Mercedes-AMG C 63 is ruim 200 kilo zwaarder, al beschikt die concurrent over vierwielaandrijving. Elke pk hoeft in de Giulia GTA slechts 2,82 kilo te verplaatsen. Een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u is met Launch Control in de Alfa Romeo in 3,6 tellen achter de rug. De reguliere Quadrifoglio uitvoeringen moet 3,9 seconden de tijd nemen voor dezelfde sprint.

Vind jij deze Giulia GTA nog niet extreem genoeg? Voor die klanten heeft Alfa Romeo de Giulia GTAm, met de ‘m’ van “modificata”. Die is op deze fotoserie afgebeeld. Het betreft een voor circuitgebruik geschikte uitvoering (met typegoedkeuring) zonder achterbank en fraai afgewerkte deurpanelen, maar met een halve rol kooi, een brandblusser en plek voor een helm. In het interieur zijn veel luxe zaken geschrapt. De GTAm uitvoering kan aan de buitenkant worden herkend aan een grotere splitter onderaan de voorbumper (die voorzien is van een permanent sleepoog), zwarte verbrede wielkasten en aan de volledig uit koolstofvezel opgetrokken achtervleugel.

Prijzen voor de sensationeel ogende, vanaf 2021 leverbare, GTA edities worden door Alfa Romeo nog niet gemeld, maar Autointernationaal.nl verwacht een tarief van afgerond 175.000 euro. De koper kan rekenen op een gratis helm van Bell in speciale GT kleuren, een race pak van Alpinestars, een aan de persoonlijke smaak aangepaste Goodwool autohoes en een rij training van de Alfa Romeo Driving Academy zit. Dan hoef jij daar zelf niet meer over te onderhandelen met de dealer. Alleen nog gratis vloermatten zien te regelen …

Reageren is niet mogelijk.