Peugeot gaat op pick-up avontuur met de Landtrek

0

Pick-up modellen zijn een groeimarkt. Bovendien zijn de winstmarges niet te versmaden. Met als gevolg dat heel wat automerken die zo’n werkpaard nog niet in de prijslijst hadden staan er plotseling ook één wilden. Met als gevolg dat Ford, Isuzu, Nissan en Toyota gezelschap kregen van Fiat (Fullback), Renault (Alaskan) en zelfs Mercedes-Benz (X klasse). Ondanks dat deze automerken alweer van een koude kermis thuisgekomen zijn, schrikt dat Peugeot niet om óók aan het pick-up avontuur te beginnen.

Dat Peugeot inspeelt op de pick-up hype, ondanks dat Mercedes-Benz alweer heeft aangekondigd het marktsegment te zullen verlaten, Fiat vorig jaar meldde dat er niet geïnvesteerd zal worden in een facelift voor de Fullback en de verkopen van de Renault Alaskan sterk tegenvallen, komt doordat diens moederbedrijf PSA het iets anders aanpakt. Basismateriaal is dit keer geen Japanse pick-up (de Fullback is feitelijk een Mitsubishi, terwijl voor de Alaskan en de X klasse een Nissan als donormateriaal dient), maar een Chinese pick-up waarvan het ontwerp op een Toyota is gebaseerd. Dit betekent theoretisch onverwoestbare Hilux techniek tegen productiekosten waar de concurrentie niet aan kan tippen.

De pick-up van Peugeot heeft ook zijn naam mee: Landtrek. Dat lijkt wel familie van ‘Land Cruiser’ en ‘Land Rover’ en de Fransen vinden het blijkbaar helemaal niet erg om met stoere terreinwagens geassocieerd te worden. De Landtrek heeft tot 6 zitplaatsen en 1,2 ton laadvermogen. Hij mag maximaal 3,5 ton trekken. Desondanks belooft Peugeot “het comfort van een SUV”. Dat komt wellicht doordat Vierwielaandrijving de Landtrek een duidelijk Peugeot uiterlijk heeft. Dat geldt ook voor het interieur. Zaken als het stuurwiel, het infomediasysteem, het instrumentarium en de tuimelschakelaars op de middenconsole zijn onmiskenbaar afkomstig uit de schappen van Peugeot. Ook aanwezig zijn een 12 volt aansluiting, Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes en LED sfeerverlichting. Het 10 inch touch screen is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto.

Naast een moderne uitrusting kan je in de 5,33 meter lange versie met dubbele cabine kiezen voor een opstelling met 2 driezitsbanken. Bovendien, zo benadrukt Peugeot, heeft haar Landtrek de grootste laadbak van zijn segment. In de 5,39 meter lange versie met enkele cabine passen namelijk liefst 3 europallets. Er is ook nog een derde carrosserievariant, de Crew Cab. Die heeft achterin een klein noodzitbankje, maar geen volwaardige dubbele cabine. Bij de versie die voorin geen bank heeft met 2 individuele stoelen zit tussen de zetels een groot bergvak. De 1,92 meter brede Landtrek wordt verkrijgbaar met achter of vierwiel aandrijving (met reductiebak) en met 2 soorten motoren: een 1,9 liter turbodiesel van 150 pk / 350 Nm en een 2.4 turbobenzine die goed is voor 210 pk / 320 Nm. Beide blokken zijn gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak van Getrag, maar de benzineversie kan ook gecombineerd worden met een 6-traps automaat van Punch.


Op zich is een pick-up model van Peugeot historisch natuurlijk volkomen verantwoord. Beperken wij ons tot de naoorlogse geschiedenis van het merk, dan zien wij dat het Franse automerk eerder dergelijke bedrijfswagenvarianten van de 203, 403, 404 en 504 verkocht. Met name de één na laatste is wereldberoemd in Afrika geworden. In zekere zin is de Peugeot familie daardoor niet compleet zonder een pick-up. Maar de 508 (of 3008) is blijkbaar geen geschikt basismateriaal. Al verkocht Peugeot in het verleden in Zuid Amerika wel de Hoggar die was afgeleid van de 207.

Het segment waar Peugeot actief gaan worden met de Landtrek (de zogeheten ‘1 ton klasse’ waar bijvoorbeeld ook Ford met de Ranger actief is) is wereldwijd goed voor 2,4 miljoen verkopen per jaar. De Fransen richten zich in eerste instantie op Afrika en Zuid-Amerika. Daarna volgen een paar andere markten, maar Peugeot heeft in Europa geen verkoopplannen met de Landtrek. In 2017 kreeg Afrika weer een pick-up met leeuwlogo. Die was gebaseerd op de Rich van Dongfeng dat voor 14 procent eigenaar is van PSA, het moederbedrijf van Peugeot.

Ook voor deze minimaal 1.950 kilo zware Landtrek wordt een beroep gedaan op een Chinese autofabrikant. Hij deelt zijn technische basis én het grootste deel van zijn koetswerk met de Kaicene F70 van Changan (de liefde tussen Dongfeng en PSA is bekoeld nu de Franse personenwagens onverkoopbaar zijn gebleken in China). Peugeot levert de pick-up straks ook in een relatief eenvoudige uitvoering, Workhorse genaamd. Die variant heeft geen conventionele achterbumper zodat de achterklep volledig omlaag kan worden geklapt. De completer uitgeruste versie draagt de naam Multipurpose. Peugeot gaat de Landtrek tevens leveren in een chassis versie die voorzien kan worden van een eigen opbouw.

Het is verstandig dat Peugeot de Landtrek niet naar Europa haalt. Enerzijds omdat de op 1 januari aanstaande van kracht wordende uitstootnorm een eventuele businesscase volledig onderuit zou halen en anderzijds omdat Fiat, Mercedes-Benz en Renault hun tanden zoals gezegd hebben stukgebeten op het pick-up avontuur. Toch kon de timing van de lancering van de Landtrek moeilijk beter. De Nissan Navara, in Afrika één van de populairste pick-up modellen, is aldaar in een groot veiligheidsschandaal beland.

 

Reageren is niet mogelijk.