BMW heeft hoogste dealerwaardering

0

De Nederlandse BMW importeur heeft voor vierde keer op rij de zogeheten RODI  gewonnen. Deze lettercombinatie staat voor: Relatie Onderzoek Dealer Importeur dat jaarlijks door de Bovag wordt uitgevoerd.

Dealers waardeerden in 2019 de relatie met hun importeur gemiddeld met een rapportcijfer 6,5. Dat is 0,1 procentpunt lager dan in 2018. De beoordeling was vorig jaar het laagst in 5 jaar. Dealers hekelen vooral de magere vooruitzichten op winstgevendheid. Op dit onderzoekaspect werd dan ook de grootste achteruitgang ten opzichte van 2018 gesignaleerd. Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, vestigt zijn hoop op de aanstaande nieuwe Franchise wet, die moet leiden tot eerlijker zakendoen.

De Kroon zag nog wel een lichtpuntje: “Vorig jaar was er meer waardering, hoewel nog steeds onvoldoende, van dealers voor de mate waarin geprofiteerd kon worden van afspraken tussen importeurs en leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders. De omgang met en de impact van klanttevredenheidsonderzoeken blijft echter een doorn in het oog van veel dealers, aangezien de meeste systemen totaal niet klantgericht, maar bonusgericht zijn. Het moet nu echt eens afgelopen zijn met importeurs die menen zelf wel winst te mogen maken, maar hun dealers niet”.

De voorzitter benadrukt de penibele situatie in de branche, die ook duidelijk blijkt uit het gemiddelde rendement van 0,58 procent dat per vestiging in 2019 werd gerealiseerd: “Veel ondernemers staat het water aan de lippen. De importeur hoort schouder aan schouder te staan met zijn netwerk. Vooral nu de hele branche de corona crisis het hoofd moet bieden, dient de onderlinge relatie te worden versterkt en verdiept. Deze crisistijd lijkt me een mooie kans om daar met oog voor ieders continuïteit echt inhoud aan te geven”.

Met een respons van ruim 57 procent op de 2019 editie geeft RODI een representatief beeld. Het cijfer illustreert tevens aan dat er veel behoefte onder autodealers is om hun mening te geven. De meeste pijn werd afgelopen jaar gevoeld op financieel gebied. De stellingen over marges en bonussen, en over de winstvooruitzichten voor de lange termijn, werden namelijk met een rapportcijfer 5 of minder beoordeeld. Tevens werd op deze terreinen ook de grootste achteruitgang geboekt ten opzichte van de 2018 editie van RODI. Een derde van de respondenten laat weten dat de door de importeur gestelde normen zijn verzwaard.

Hoewel de importeur van BMW en Mini met een rapportcijfer van 8,8 dit jaar 0,3 procentpunt lager scoort dan in 2018, voert deze voor het vierde jaar op rij de RODI ranglijst aan, met in het kielzog de merken Audi, Seat, Skoda en Volkswagen van importeur Pon. Audi dealers gaven hun importeur het rapportcijfer 8,2 en Volkswagen dealers een 8,1. Hun score was respectievelijk 0,4 en 0,3 procentpunt hoger dan in 2018. Skoda (+0,6 procentpunt) en Seat (+0,3) completeren de top 5 met beide een rapportcijfer van 7,9. Daarachter maakten Mercedes-Benz (+0,8 procentpunt) en Hyundai (+0,7) een grote sprong voorwaarts qua waardering, waarbij de verbetering van het Zuid Koreaanse merk opmerkelijk is. In 2017 gaven de dealers van Hyundai de relatie met hun importeur namelijk nog een rapportcijfer 5,1. Momenteel zijn vooral de dealers van Fiat Chrysler Automobiles, PSA en de Renault Groep bijzonder ontevreden.

 

Reageren is niet mogelijk.