Dacia vervangt Lodgy door een SUV met 7 zitplaatsen

0

Het Dacia assortiment wordt in 2021 uitgebreid met een nieuw model. De Lodgy, die niet het gewenste verkoopsucces heeft gebracht, wordt vervangen door een ontwerp dat nog steeds 7 passagiers kan vervoeren, maar een meer trendy uitstraling heeft. Bovendien moet dit model hybride technologie voor Dacia gaan inhuldigen.

2021 belooft een druk jaar te worden voor Dacia. Het Roemeense merk, dat vanwege zijn integratie in de Renault groep vaak als Frans wordt beschouwd, zal een groot deel van zijn assortiment (Sandero, Logan, Dokker, enz.) vernieuwen en nieuwe modellen lanceren. Eén daarvan is de Spring, een volledig elektrische ‘Urban SUV’, die volledig gebaseerd zal zijn op technische elementen van de in China geproduceerde en verkochte Renault K-ZE. De Dacia versie zal daar ook worden geassembleerd voordat het naar Europa wordt geëxporteerd.

De andere nieuwigheid is de vervanging van de Lodgy, wiens verkoop niet van de grond is gekomen (6.627 registraties in Frankrijk in 2019, tegenover bijna 50.000 stuks voor de Duster). Dacia is echter van plan om in zijn assortiment een model te houden dat plaats biedt aan maximaal 7 personen. Die rol is weggelegd voor deze nieuwkomer wiens stijl meer trendy zal zijn. Zonder strikt gesproken een SUV te zijn (maar dat is de Peugeot 5008 ook niet), duidt de interne code (RJI) in de nomenclatuur van de Renault Groep op een MPV, maar het nieuwe model zal een meer avontuurlijke uitstraling hebben dan de Lodgy. Het betreft echter geen opgerekte ‘Duster XL’, maar een ontwerp met een eigen persoonlijkheid. Met een lengte van ongeveer 4,50 meter wordt hij min of meer net zo groot als de Lodgy. Het ‘SUV karakter’ moet tot uiting komen in een relatief vierkant silhouet. Een dergelijk design heeft bovendien als voordeel dat er een relatief ruim interieur kan worden gecreëerd.

Voor de technische zaken zal dit model het CMF-B platform van de Renault-Nissan alliantie gebruiken. Het betreft de zogeheten ‘Access Spec’ evolutie van dit onderstel. De Renault modellen Clio en Captur zijn ook gebaseerd op het CMF-B platform, maar maken gebruik van de ‘High Spec’ variant. De nieuwe 7-persoons SUV van Dacia zal dus niet, zelfs niet als optie, alle rij hulpmiddelen van de Franse modellen ontvangen, zoals (semi)autonome techniek waarmee op niveau 2 zelfstandig kan worden gereden. Maar zaken als dode hoek sensoren of een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook zullen wel van de partij zijn.

Het onlangs in de Clio gelanceerde E-Tech systeem zal voor het eerst aangepast gaan worden in de ingewanden van een Dacia. Het gaat daarbij om relatief eenvoudige hybride techniek met een systeemvermogen van 140 pk en een batterij van 1,2 kWh. Met het E-Tech systeem kan het Roemeense merk de gemiddelde uitstoot van haar gamma verlagen. De hybride versie wordt ongeveer 3 tot 6 maanden na de rest van de aandrijfvarianten op de markt gebracht. Die zal bestaan ​​uit conventionele motoren: het 1.0 TCe en 1.3 TCe duo voor benzineklanten en de 1.5 Blue dCi voor de dieselmarkt.

De cabine van de 7-persoons SUV van Dacia vertoont grote gelijkenissen met de toekomstige Sandero. Concreet betekent dit een digitaal tablet op het dashboard; een opstelling die de bedieningsvriendelijkheid van het touchscreen verbetert in vergelijking met eerdere Dacia modellen. Het Media Nav systeem wordt vervangen door een modernere variant. Het is nog niet duidelijk hoe Dacia de ruimte achter de voorstoelen gaan inrichten. Er kan gekozen worden voor een bank op de tweede rij met een kantelbare rugleuning, maar ook voor een modernere, verschuifbare versie. Ook is het de vraag of het hybride systeem (zie vorige alinea) compatibel zal zijn met 7 zitplaatsen of dat het alleen wordt aangeboden in de versie zonder derde rij zetels.

Op deze vragen zullen wij in het voorjaar van 2021 antwoord krijgen, wanneer het model wordt gelanceerd. Enkele maanden later komt de E-Tech versie op de markt. Logischerwijs zal de 7-persoons SUV duurder worden dan de Duster. Maar met een beetje geluk kan er worden ingestapt voor 19.990 euro voor de 100 pk sterke 5-zits uitvoering in Essential tenue. Daarmee wordt de nieuweling goedkoper dan de Lodgy, die alleen met 130 pk motor verkrijgbaar is. De 100 pk variant is bedoeld om Logan MCV klanten op te vangen, want voor deze stationwagon is geen opvolger gepland.

Reageren is niet mogelijk.