Voor zonaanbidders met haast en stalen zenuwen: Lamborghini Huracán Evo RWD Spyder

0

Na de gesloten uitvoering volgt logischerwijs de open variant: de Lamborghini Huracán Evo RWD is er nu ook als Spyder. Die verschilt enkel door zijn stoffen kap. Dit betekent dat je niet veel verliest op de acceleratietijd.

De Huracán Evo RWD Spyder vervangt het plaatwerk van het dak door een lap canvas. Deze wijziging geeft de Lamborghini klant de mogelijkheid om zowel open als dicht te rijden. Tot een snelheid van 50 km/u kan er worden gewisseld. De transformatie van ‘open’ naar ‘dicht’ (of andersom) neemt 17 seconden in beslag.

De technici in Sant’Agata Bolognese hebben natuurlijk ook gedacht aan de stijfheid en de aerodynamica van de Spyder met achterwielaandrijving. De 5,2 liter grote V10 levert nog steeds 610 pk en 560 Nm. De achterwielen worden onder controle gehouden door het opnieuw gekalibreerde Performance Traction Control System (P-TCS).

Voor wat betreft de acceleratie naar 100 km/u levert de Spyder klant nauwelijks in op de gesloten uitvoering van de Huracán Evo RWD: de nieuwe Lamborghini klaart deze klus in 3,5 seconden (slechts 0,2 tel langer). Dat is knap werk, want er is als gevolg van het mechanisme van de kap en de extra verstevigingen aan de carrosserie sprake van een meergewicht van 120 kilo. Als Spyder legt de Huracán Evo RWD een forse 1.509 kilo in de weegschaal tegenover 1.389 kilo voor de gesloten uitvoering. Maar het ontbreken van vierwielaandrijving scheelt 30 kilo. De topsnelheid ligt op 324 km/u en dat is 1 km/u lager dan bij de versie met vast dak.

Het is niet de eerste keer dat Lamborghini een achterwiel aangedreven variant van de open Huracán presenteert. In 2015 kregen wij de Huracán Spyder LP580-2 voorgeschoteld. Bij deze typeaanduiding stond de ‘2’ voor het aantal aangedreven wielen en ‘580’ voor het vermogen van de Italiaan. Waar de reguliere vierwiel aangedreven Hurácan aanvankelijk 610 pk uit zijn V10 wisten te persen, had de rechtervoet van de bestuurder van de RWD uitvoering namelijk ‘slechts’ 580 pk tot zijn beschikking.

Als vierwiel aangedreven Evo kreeg de Huracán er tijdens de facelift van de modelreeks 30 pk bij. Dat bracht het vermogen op 640 pk; een hoeveelheid die voorheen gereserveerd was voor de Performante uitvoering. Begin dit jaar werd de achterwiel aangedreven Huracán Evo ook opgewaardeerd met 30 pk extra, hetgeen betekent dat de tien cilinder voortaan 610 pk loslaat op de achterwielen. Die 5,2 liter versie (die goed is voor een maximum koppel van 560 Nm) doet nu ook dienst in deze Spyder als krachtcentrale. Het motorgeluid klinkt vast wederom overheerlijk glorieus.

De Huracán Evo RWD onderscheidt zich op optisch vlak onder meer van zijn vierwiel aangedreven broer middels een andere splitter onder de spitse neus, verticale spijlen die afhangen naar de onderste spoiler lip, een aangepaste, optisch minder drukke voorbumper en een compleet nieuwe achterbumper (uitgevoerd in hoogglans zwart; inclusief hertekende diffusor). De vier wiel aangedreven versie heeft een drukker design, met meer lijnen en driehoeken.

Na 2 maanden mondkapjes te hebben genaaid, zijn ze bij Lamborghini toe aan wat anders en begint de sportwagenfabrikant uit Sant’Agata Bolognese per direct weer met de productie van auto’s. Waaronder dus deze Huracán Evo RWD Spyder. Die komt nog deze zomer op de markt. De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar reken op ruim 25 mille extra ten opzichte van de gesloten variant. Maar dan krijg je wel de leukste en meest sensationele versie van de Lamborghini.

Reageren is niet mogelijk.