Nieuwe Opel Mokka gaat meteen elektrisch

0

Opel heeft één van de belangrijkste nieuwe modellen uit haar geschiedenis klaar: de tweede generatie Mokka. Dat is allesbehalve een evolutie van zijn voorganger. De orderboeken gaan aan het eind van de zomer open.

De tweede generatie Mokka is een kind van het nog tamelijk recente PSA huwelijk. Dit betekent dat er niet langer sprake is van achterhaalde aandrijftechniek van General Motors, nog van een zwaarlijvig onderstel. Nee, de Mokka beschikt voortaan over een modern, relatief licht platform (CMP genaamd) en naast zuinige benzine en diesel motoren wordt de compacte cross-over voor het eerst ook leverbaar in een volledig elektrische variant.

Deze Opel mag je zien als de neef (of nicht) van de DS 3 Crossback en de Peugeot 2008. Onderhuids zijn de overeenkomsten groot, maar de Mokka beschikt over een eigen carrosserie. Dat koetswerk is voor Opel begrippen best gewaagd: het is een mix van bolle vormen en scherpe hoeken. In combinatie met de korte overhangen voor & achter én de forse 18 inch wielen zorgt dat voor een atletisch voorkomen.

Compleet nieuw is de neuspartij. Dit frisse en strakke familiegezicht zullen wij in de toekomst vaker op Opel modellen tegenkomen, waaronder de volgende generatie Astra. Bij de tot Vizor gedoopte neuspartij vormen de lichtblokken. het merkembleem en de grille op elegante wijze één geheel. Een primeur voor het marktsegment waarin de nieuwe Mokka gaat opereren, is de mogelijkheid om de cross-over met niet verblindende Matrix koplampunits met 14 individuele lichtelementen te bestellen, Glare-free IntelliLux LED genaamd. LED verlichting is aan zowel voor- als achterzijde sowieso standaard.

Ook van binnen ziet de Mokka er compleet anders uit dan wij van Opel gewend zijn. Het horizontaal uitgestrekte hightech dashboard wordt gedomineerd door het zogeheten Pure Panel, oftewel een tweetal volledig digitale schermen die visueel in elkaar én in de middenconsole lijken door te lopen. Het exemplaar met de instrumenten, dat achter het stuur zit, is optioneel 12 inch groot en het tweede breedbeeld display (maximaal 10 inch groot) is lichtjes naar de bestuurder toegebogen.

Waar het gros van de autorijders blij mee zal zijn, is het feit dat de meest essentiële functies in de cockpit gewoon met klassieke, fysieke knoppen bediend kunnen worden. Die zitten in de middenconsole. Afleiding van de bestuurder tijdens het rijden door gehannes met het touchscreen wordt daarmee voorkomen. Er is keuze uit verschillende stoelsoorten (waaronder 6-voudig verstelbare ergonomische exemplaren), desgewenst met een bekleding van Alcantara of leder en/of met een massagefunctie voor de bestuurderszetel. Het neusje van de zalm is een verwarmde bestuurdersstoel met geperforeerd oppervlak.

De wielbasis is met 2,56 meter 2 centimeter langer dan die van de vorige generatie Mokka (met de letter ‘X’ in zijn modelnaam), maar het gebruik van het PSA platform heeft er voor gezorgd dat de Opel 12,5 centimeter korter werd, overigens zonder dat de interieurruimte hier onder geleden heeft. Ook de minimaal 350 liter grote kofferbak heeft vrijwel hetzelfde formaat (er hoeft slechts 6 liter te worden ingeleverd). Dankzij het modernere PSA platform is de nieuwe 4,15 meter lange Mokka circa 120 kilo afgeslankt. Tegelijkertijd is de torsiestijfheid met 30 procent toegenomen, wat tot een beter weggedrag moet leiden.

De nieuwe Mokka wordt leverbaar met diverse veiligheidssystemen, waaronder een slimme cruisecontrol (Advanced Cruise Control (ACC) met stop & go functie) die de Opel in de file desgewenst volledig tot stilstand kan brengen en eveneens automatisch ook weer laat versnellen als de stremming is opgelost. Het resultaat is dat de Mokka in fileverkeer automatisch het voorliggende voertuig volgt, zonder dat de bestuurder de pedalen hoeft te bedienen. Hiervoor dient men dan wel een versie met automatische transmissie te bestellen, of de elektrische uitvoering. Een andere handige optie is een achteruitrijcamera met een beeld van 180 graden. Ook een elektrische parkeerrem en verkeersbordenherkenning zijn beschikbaar. Active Lane Positioning houdt de Mokka netjes binnen de lijnen van de rijbaan.

Opel houdt de specificaties van de benzine en diesel uitvoeringen van de nieuwe Mokka nog even onder de pet, maar de Duitsers melden al wel heel enthousiast dat de elektrische variant 136 pk en 260 Nm sterk is. Deze waarden kennen wij (natuurlijk) al van de soortgelijke versies van de Corsa, de DS 3 Crossback E-Tense en de Peugeot modellen 208 plus 2008. De Mokka-e beschikt over 3 rij modi: Normal, Eco en Sport. In de eerste stand zou de 50 kWh sterke batterij tot 322 kilometer rij bereik mogelijk maken (gemeten volgens de WLTP norm). De topsnelheid van de Mokka-e is begrensd op 150 km/u. Snel opladen (DC) van de batterij kan met een snelheid tot 100 kW. Met die kracht is de batterij na 30 minuten weer voor 80 procent ‘vol’. Wallbox, een snelle lader of huishoudelijk stopcontact: de batterij van de Mokka-e kan op allerlei manieren worden bijgevuld, via een 1-fase aansluiting tot en met een 11 kW 3-fasen aansluiting. Opel geeft 8 jaar fabrieksgarantie op de batterij.

“De nieuwe Mokka is een blikvanger en zal de perceptie van ons merk veranderen. Met dit model vinden wij ons merk opnieuw uit en introduceren wij onze designstrategie voor het komende decennium”, zegt Opel merkchef Michael Lohscheller. Hij is niet onterecht enthousiast over de nieuwe Mokka, die begin volgend jaar in de showrooms verschijnt, maar het is jammer dat er bij de productie (die in het laatste kwartaal van dit jaar van start gaat) geen enkele eigen werknemer aan te pas komt. De Opel zal namelijk in Frankrijk gebouwd gaan worden, in een fabriek waar de Franse PSA zustermodellen van de band rollen …

 

Reageren is niet mogelijk.