In detail: de Rolls-Royce Wraith Kryptos Collection

0

Groot-Brittannië staat aan de vooravond van misschien wel de grootste economische recessie uit haar geschiedenis. De neergaande lijn was al ingezet door de zorgen rondom de Brexit die de consument de hand op de knip deed houden, en door de corona pandemie neemt de bedrijvigheid in het land helemaal een duikvlucht. Autofabrikanten ontspringen de dans niet. Aston Martin, Bentley, Jaguar Land Rover en McLaren moeten allemaal op de een of andere manier de bakens verzetten om te kunnen overleven. Rolls-Royce zit overduidelijk ook in de hoek waar de klappen vallen, getuige de verkoopdaling van 38 procent in het eerste semester van dit jaar. De paniek heeft toegeslagen in Goodwood en dan maakt ook een dure kat rare sprongen.

Deze Wraith Kryptos Collection illustreert dat als geen ander. Nuchter bekeken is er sprake van een actiemodel, maar Rolls-Royce heeft zich wel heel erg in allerlei bochten moeten wringen om er iets speciaals van de maken. Deze vergezochte versie van de Wraith is namelijk speciaal bestemd voor puzzelliefhebbers. Als jij niks te doen hebt, dan kan jij dat voortaan ook in deze dure Brit doen.

Mensen met veel tijd, maar weinig geld kopen een Sudoku puzzelboekje en lieden met heel wat meer financiële slagkracht (en die zich af en toe toch vervelen) kunnen nu bij Rolls-Royce terecht voor de Kryptos uitvoering van de Wraith. Die zou namelijk een reeks cryptische boodschappen bevatten op het dashboard, in de hoofdsteunen, op de dorpel lijsten, in deurvakken, op midden tunnel en op de carrosserie, die bovendien alleen zichtbaar worden onder de juiste lichtinval.

Het is dus de bedoeling dat de koper van deze Wraith aan ‘een cryptografische reis’ begint. Je moet er maar zin in hebben. Die reis begint bij de Spirit of Ecstasy, waarin een detail is gegraveerd die een eerste hint voor de speciale code geeft. De sterrenhemel in het plafond is door de Bespoke afdeling van Rolls-Royce vervangen door een “datastroommotief” met een bijzondere licht signatuur. Die draagt uiteraard een bepaalde boodschap uit.

De speciale editie van de Wraith is uitgevoerd in de kleur Delphic Grey (antracietgrijs) met accenten in Kryptos Green en Dark Blue. Die blauw en groen blinkende accenten worden pas in de zon prijsgegeven. Dat geldt ook voor allerlei kleine tekentjes op het koetswerk. Die geven een volgende hint over de verborgen code. In de dubbele Coachline (in Kryptos Groen en in het grijs uitgevoerd), zit ook een deel verwerkt. Er is dus sprake van een goed bewaard geheim. Een knappe jongen (of meisje) die ze ontcijfert.

Rolls-Royce meldt dat 50 kopers dit alternatief voor een Sudoku in huis kunnen halen, maar de oplossing wordt niet in een envelop aan de klant overhandigd zodra hij het geld (de prijs is nog niet bekend, maar kaal kost de Wraith al 392.665 euro …) heeft overgemaakt. Er zijn namelijk slechts 2 mensen ter wereld die de ‘sleutel’ bezitten: Katrin Lehmann, een stylist die voor de autofabrikant werkzaam is en met een fervente passie voor cryptografie, en Torsten Müller-Ötvös, de CEO van Rolls-Royce. Het antwoord zit in een verzegelde enveloppe en ligt in een kluis op het hoofdkantoor van de autofabrikant.

“Ik ben als ontwerper altijd gefascineerd door het feit dat je met symbolen, pictogrammen en cijfers kunt communiceren die maar door een kleine groep mensen worden begrepen. Pas als je de sleutel vindt kun je de volledige betekenis van een object waarderen. Anders is het alleen maar een kunstwerk, niets meer dan dat”, zo vertelt Lehmann. . Müller-Ötvös vult aan: “Op het eerste gezicht straalt de Wraith Kryptos Collection gewoon dynamiek uit, maar als je beter kijkt, dan zul je een reeks verborgen boodschappen zien. Ik ben benieuwd wie van onze klanten de code kan kraken”.

Of die vervolgens op een fotomoment kan rekenen waarbij hij een bosje chrysanten overhandigd krijgt, is niet duidelijk. Rolls-Royce meldt wel dat kopers van een Wraith Kryptos toegang krijgen tot een speciale applicatie. Via deze zogenoemde Whispers app kunnen zij hun oplossingen voor de raadsels aandragen (of pogingen daartoe).

Over deze bizarre actie-uitvoering van de Wraith zegt Rolls-Royce op haar website: “Wie zal de code kraken? En welke antwoorden zal dat opleveren? Enkel de tijd zal het uitwijzen. Of niet?” Veel vragen, maar voorlopig is het een groter mysterie hoe Rolls-Royce haar verkopen weer kan oppeppen. Van deze Wraith begrijpt Autointernationaal.nl in ieder geval helemaal niets. Maar stiekem ben ik wél benieuwd naar die speciale code …

Reageren is niet mogelijk.