MG ZS EV versus Peugeot e-2008: China verslaat Frankrijk

0

De Peugeot e-2008 en de MG ZS EV zijn allebei relatief nieuw op de markt. Beiden zijn uitgerust met batterijen die worden geleverd door de Chinese CATL. Het lang verwachte Chinese offensief op de Europese automarkt wordt werkelijkheid met de elektrische MG ZS, die tegen een stuntprijs wordt aangeboden. Om er achter te komen of de Franse industrie slapeloze nachten zou moeten hebben van deze SUV, werd hij uitgenodigd voor een duel met de zeer recente Peugeot e-2008.

Sommige lezers van dit testverslag zullen misschien even met hun wenkbrauwen fronsen als ik tijdens deze vergelijking de MG ZS EV kwalificeer als een Chinese auto. Toegegeven, de badge is die van een legendarisch Brits merk en de promotors roepen graag dat het ontwerp volledig in Groot-Brittannië tot stand is gekomen. Maar met zijn generieke lijnen en zijn SAIC badges die zichtbaar zijn in het motorcompartiment en op de gravure van de ramen, houdt deze kleine SUV niemand voor de gek.

Het is namelijk een product van de Shanghai Automotive Industry Corporation, die het model produceert in haar fabriek in Zhengzhou. De komst ervan is (haast) voorpaginanieuws, want het is de eerste serieuze poging van een Chinese fabrikant om op de Europese markt een taartpunt in het snel groeiende segment voor elektrische auto’s te bemachtigen. Daarvoor is de MG ZS EV bewapend met batterijen van de landgenoot CATL en een onverslaanbaar lage prijs. Dat SAIC hem desondanks promoot als een Brits ontwerp, is een klassieke strategie van Chinese automerken die op zoek zijn naar legitimiteit.

Vanwege zijn grootte (4,31 meter carrosserielengte) en zijn vermogen, 142 pk, is dit de meest directe concurrent van de Peugeot e-2008, die sinds kort leverbaar is. De Franse SUV heeft als troef een veel meer onderscheidend design en zijn inmiddels wereldberoemde i-Cockpit. De batterij is ook van CATL, maar heeft een iets hogere capaciteit (50 kWh vergeleken met 44,5 kWh).

Zonder imago of volwaardig distributienetwerk, is de enige manier voor een nieuwe autofabrikant om een voet tussen de deur te krijgen de prijsstelling. MG heeft dan goed begrepen. De hier geteste Luxury versie kost 32.985 euro. Voor een elektrische SUV is dat een revolutionair lage prijs. En alsof dat nog niet genoeg is, biedt hij als Luxury een royale uitrusting op het niveau van de meest luxe afwerking van zijn Franse concurrent: panoramisch zonnedak, GPS navigatie en adaptieve cruise controle zijn allemaal standaard. In de catalogus staat slechts één optie: metallic lak. Verder biedt MG een garantie van 5 jaar. Hoe verleidelijk is dat.

13.645 euro: Dat is het prijsverschil tussen de Peugeot e-2008 in GT tenue die optisch het meest lijkt op de geteste, maar niet in Nederland leverbare GT-Line afwerking, en de MG ZS EV Luxury. Dan krijg je wel zaken die niet leverbaar zijn op de Chinese elektrische SUV: een digitaal instrumentarium, LED koplampen, 18 inch lichtmetalen velgen en automatische airconditioning. Maar het prijsverschil blijft bijna 8 mille als je kiest voor de instapuitvoering Active, en dan wordt het vergelijking van de uitrusting wel erg pijnlijk voor de Fransman. Maar dat komt niet alleen door een meer hoogwaardige afwerking, maar ook door een echte catalogus met opties en aanpassingsmogelijkheden die niet beschikbaar zijn voor de Chinees. Daarnaast moet worden opgemerkt dat de restwaarde van de e-2008 volgens mijn schattingen veel hoger zal zijn dan die van de ZS EV. Dit verschil kan oplopen tot duizenden euro’s.

Vroeger was MG een sportief merk, maar bij de ZS merk je niks van dat erfgoed. De vering is zeer flexibel afgesteld en absorbeert grote onregelmatigheden op de juiste manier. Het wegfilteren van kleine oneffenheden is echter niet om over naar China te schrijven, vooral gezien het feit dat de ZS Luxury alleen wordt aangeboden met 17 inch wielen. Als het tempo een beetje verhoogt wordt, geeft de MG vrij snel zijn grenzen aan met de neiging om te oversturen; een eigenschap dat zijn vrij primitieve ESP maar langzaam tegengaat. Alleen zijn motor valt in positieve zin op dankzij een aanzienlijk koppel (353 Nm, versus 260 Nm bij de e-2008). Dat overtreft de tractie van de vooras echter royaal wanneer het rechter pedaal wordt ingedrukt. De ZS is lichter dan de e-2008, namelijk 57 kg en kan gemakkelijk uit zijn element worden gebracht, vooral boven de 100 km/u, waar het verschil in nervositeit zeer merkbaar is. De werking van de rij hulpmiddelen is in de MG veel minder bevredigend dan in de Peugeot: de adaptieve cruise controle reageert te laat en had in de testauto de ongelukkige neiging om vroegtijdig te herstarten. Tenslotte geschiedt activering van de remmen niet bepaald geluidloos. En die worden vaak aan het werk gezet, namelijk elke keer dat de camera een mogelijk obstakel ziet. Andere auto’s lijden veel minder onder dit euvel.

De e-2008 is meer hebzuchtig met elektriciteit: ik noteerde een verbruik van 16,9 kWh tegenover 15,2 kWh voor zijn Chinese rivaal op een randstedelijke route van 50 km. Ondanks dat de Peugeot een grotere batterij dan de MG heeft, zal dat in de praktijk voor een aanzienlijk kleiner verschil in actieradius zorgen. De elektromotor van de e-2008 schittert niet door zijn prestaties. Ook met zijn zeer flexibele ophanging biedt de Peugeot een sportiever weggedrag dan de MG. Het gekrijs van banden komt veel minder vaak voor en het gedrag op de limiet is meer voorspelbaar. De Fransman biedt een soepelere bediening en is leuker om mee te rijden dankzij het kleine stuur en de nauwkeurigere besturing. Jammer is dat zijn hoge massa als het ware de vleugels van zijn elektromotor afsnijdt. In de e-208 maakt die een krachtigere indruk. In de hier geteste Peugeot moet je kiezen voor de Sport modus om nog enige levendigheid te bewerkstelligen, maar daar lijdt het stroomverbruik zoals gezegd wel onder. De adaptieve cruisecontrole is niet standaard op de goedkopere uitvoeringen van de e-2008, maar heeft als voordeel dat hij echt effectief is: het oude Europa loopt hier een beetje voor op China.

Hoewel er op het eerste gezicht weinig mis mee lijkt te zijn, biedt het interieur van de MG geen afwerking die voldoet aan de Europese normen. Toch wil de MG ondanks zijn lage prijs niet doorgaan voor een goedkoop model. Binnenin is er overtuigend ogende faux lederen bekleding, degelijke assemblages en een presentatie die er op het eerste gezicht goed uitziet. Maar wanneer men echter in detail de gekozen materialen en de functies onderzoekt, valt op dat het afwerking niveau ver onder dat van de Peugeot zit, dat veel verder ontwikkeld en verfijnd is.

De Fransen bieden zelfs futurisme met het 3D instrumentarium en de bestuurder profiteert ook van een groter en esthetischer 10 inch scherm. Het multimediasysteem lijkt ook veel geavanceerder en gebruiksvriendelijker, terwijl de automatische airconditioning, die niet beschikbaar is op de MG, echt comfort biedt in het dagelijks leven. Qua presentatie en comfort is er dus geen sprake van vergelijkbare producten, ook al wordt de zitpositie van de e-2008 een beetje gehinderd door de i-Cockpit.

De Chinezen pakken op praktisch gebied echter punten terug dankzij een kofferbak die groter is dan die van de Peugeot e-2008: 448 liter versus 405 liter. De MG ZS EV profiteert van een verstelbare vloer, al ontstaat er bij neer geklapte achterbank leuning geen vlakke laadbodem. De bagageruimte van de 2008 is kleiner, maar profiteert van een nettere indeling dankzij echte handgrepen voor het inklappen van de achterbank leuning (MG geeft de voorkeur aan riemen) en de moduleerbaarheid is superieur.

Voor de passagiers biedt de Peugeot een behoorlijke ruimte, maar de MG doet het hier ook iets beter, vooral dankzij de bijna volledig vlakke bodem. De middelste passagier hoeft daardoor qua zitcomfort minder op een houtje te bijten.

 

Conclusie

 

De MG ZS EV weerspiegelt nauwkeurig het machtsevenwicht tussen de Chinese auto-industrie en de rest van de wereld. Hoewel het nog niet in staat is om modellen te produceren die zo verfijnd zijn als Europese fabrikanten op het gebied van comfort, afwerking en rij hulpmiddelen, profiteert het van zijn ruimere ervaring met elektrische aandrijflijnen. Dat uit zich in een krachtige motor en een relatief bescheiden stroomverbruik. Maar het is de uitzonderlijk lage prijs waarmee de MG ZS EV dit duel kan winnen, hoewel het objectief gezien een veel minder goede SUV is dan de e-2008, ondanks dat de ruimtebenutting beter is.

 

Ondanks het hoge stroomverbruik blijft de Peugeot de juiste keuze voor diegenen die een auto als object waarderen, daar ook liefde voor voelen en (daarom) bereid zijn om een ​​extra financiële inspanning te leveren voor stijl, status, verfijning (ook op het gebied van weggedrag) en een dealernetwerk dat de naam waardig is, Maar goed: dat moet jij je wel kunnen veroorloven natuurlijk: bij de aanschaf van een e-2008 ben je al snel 10.000 euro duurder uit dat wanneer je voor de ZS EV kiest.

Reageren is niet mogelijk.