Nieuwe Volkswagen Golf onderuit in Elandtest

0

De nieuwe Volkswagen Golf heeft gefaald bij de Elandtest. Dat is een uitdagende stabiliteitsproef waarbij met een snelheid van meer dan 70 km/u 2 keer abrupt wordt uitgeweken. Steeds meer nieuwe auto’s hebben moeite met de Elandtest.

De afgelopen decennia kwam het nauwelijks voor dat een auto de elandtest niet met de testdrempel van 77 km/u kon uitvoeren. Gebeurde het toch, dan ging het bijna zonder uitzondering om modellen met een afwijkende carrosserievorm. Hoge terreinwagens bijvoorbeeld. Maar tegenwoordig hebben heel wat nieuwe, lage modellen moeite om de test te volbrengen. Het bleek voor onder meer de Toyota RAV4, Mercedes-Benz CLA, Skoda Superb iV PHEV, Mercedes C klasse en Volkswagen Passat de afgelopen tijd al onmogelijk om de richtsnelheid van 77 km/u te halen. Nu wordt ook de nieuwe Volkswagen Golf aan dit schaamlijstje toegevoegd.

De Elandtest werd uitgevoerd met de Golf 1.5 TSI. Het kwam tijdens de proef aan het licht dat de nieuwe Volkswagen een problematisch onderstuurd gedrag heeft dat niet voldoende door de talrijke elektronische hulpmiddelen wordt opgevangen. De Golf kon de proef niet sneller dan 69 km/u succesvol afwerken. Het testteam noemt dat een “uitgesproken slecht resultaat voor een voertuig van dit type”. Er wordt gesuggereerd dat een andere bestuurder het resultaat misschien wat had kunnen verbeteren, maar het vermoeden is dat de zwarte piet in de eerste plaats naar de banden dient te gaan.

Onder de Golf zitten namelijk Bridgestone Turanza T005 banden waarvan het testteam zegt dat die weinig grip bieden. Ook de al eerder aangehaalde Mercedes-Benz CLA , die zelfs slechts een snelheid van 66 km/u haalde, was geschoeid op dit type banden. Het testteam geeft daarmee tussen de regels door aan dat autofabrikanten mogelijk bewust voor banden kiezen met een lagere grip en weerstand. Dat reduceert immers de CO2-uitstoot. Als gevolg van de nieuwe uitstoot doelstellingen van de Europese Unie die vanaf dit jaar gelden, kunnen de meeste merken het zich niet permitteren om ook maar één grammetje te laten liggen. Uit de bevindingen van het testteam zou je kunnen concluderen dat die aandacht voor een zo laag mogelijke emissiewaarde ten koste gaat van de wegligging en van de veiligheid.

Tijdens de slalom test presteerde de Volkswagen Golf overigens wel goed, vooral dankzij elektronische ingrepen (waarbij één wiel selectief wordt afgeremd).

Reageren is niet mogelijk.