Nieuws telex: Audi komt met nieuw vlaggenschip

0

+++ AUDI ontwikkelt nieuw vlaggenschipmodel. Het Artemis project heeft tot doel de ontwikkeling van auto’s bij het merk met de 4 ringen flexibeler te maken. Inmiddels is duidelijk geworden hoe het eerste product van die werkgroep er uit gaat zien. Kort na zijn aantreden als nieuwe Audi baas kondigde Markus Duesmann aan dat hij het bedrijf uit Ingolstadt toekomstbestendig wil maken met behulp van het Artemis project. Als eerste product dat daaruit voort moet komen, wordt volgens de topmanager een zeer efficiënte elektrische auto die tegen 2024 productie klaar moet zijn. Meer details over de plannen van Audi zijn nu uitgelekt. De Volkswagen dochter werkt aan een elektrische sedan die een plek krijgt boven het huidige vlaggenschip van het merk, de A8. Het model zou bijvoorbeeld kunnen gaan concurreren met de binnenkort te introduceren Mercedes-Benz EQ S en de Lucid Air. Intern heeft het project de werktitel Landjet gekregen, maar ook de omschrijving A9 wordt gebruikt. De definitieve naam van het model is nog niet bepaald. Wel heeft Audi helder voor ogen dat zij punten wil scoren met nieuwe softwarearchitectuur en een actieradius tot 650 kilometer. Hieraan lijkt Duesmann bereid om miljarden euro’s uit te geven. Toch moet het voertuig zijn vruchten afwerpen voor de fabrikant: Audi streeft naar een jaarlijkse verkoop van 15.000 tot 20.000 exemplaren wereldwijd. Andere merken van de Volkswagen Groep zouden moeten profiteren van het Artemis project. Zo wil Porsche een model ontwikkelen op basis van de Landjet. Ook een variant van Bentley is denkbaar. +++

+++ Een voormalige designer van BMW houdt niet van de neus van het jongste coupémodel van het merk. Het gaat om het front van de nieuwe 4-serie, dat duidelijk tegen de haren in strijkt. De grote nieren zijn voer voor discussies in de kroeg, maar ook experts mengen zich nu in het debat. Voormalig huisdesigner Frank Stephenson uit pittige kritiek op het nieuwe front. Hij vindt het onwaardig voor een BMW. Hij spreekt van een klap in het gezicht van de nieuwe 4-serie. Stephenson betreurt verder het elimineren van de befaamde Hofmeister knik bij de achterste zijruit, die al 50 jaar lang een kenmerkend designkenmerk is van het merk. De ontwerper zegt wel de proporties van de 4-serie Coupé te kunnen waarderen. Het is dus niet allemaal slecht nieuws. Stephenson is niet zomaar iemand. Hij heeft 11 jaar lang bij BMW gewerkt, waar hij onder meer de eerste generatie X5 en de moderne Mini uit 2001 tekende. In 2002 vertrok hij naar Fiat, waar hij eerst voor de prestigemerken van de groep werkte (Ferrari en Maserati) alvorens hij de nieuwe 500 mocht ontwerpen. Die kwam in 2007 op de marky. Vervolgens werd hij designbaas bij Alfa Romeo en daarna kwam hij in dienst van McLaren. Die werkgever verliet hij in 2017 om zijn eigen designstudio op te richten. +++

+++ COVID-19 treft de ene autofabrikant harder dan de ander. Dat blijkt uit een Duitse studie van Ferdinand Duddenhöffer, directeur van het auto-onderzoekscentrum CAR aan de Universiteit van Duisburg. Samen met zijn team heeft hij de financiële resultaten geanalyseerd van de autofabrikanten in de eerste helft van 2020. Doel was om de impact te meten van de gezondheidscrisis op de financiën van de diverse spelers in de branche. Ook is er gekeken naar de verhouding tussen het aantal verkochte auto’s en de inkomsten. Het zwaarst getroffen door de maatregelen om de Covid-19 pandemie tegen te gaan was Bentley. Het CAR centrum concludeerde dan dit Britse merk 19.800 euro per verkochte auto heeft verloren! Seat legde 1.376 euro per exemplaar toe, BMW 1.135 euro en Ford 1.088 euro. Aan de staart van de ‘flop 5’ staat Mercedes met gemiddeld 599 euro verlies per verkochte auto. Voor andere fabrikanten laat de corona periode daarentegen zien dat zij goede keuzes hebben gemaakt. Hun winstgevendheid is hoog genoeg om ook bij lage verkoopcijfers uit de rode cijfers te blijven. De kampioen op dit vlak is Porsche, met liefst 9.853 euro aan inkomsten per verkochte auto. Op de tweede plaats staat Tesla met een winstmarge van 2.890 euro. De derde podiumplaats is voor General Motors met een rendement van 780 euro per exemplaar. Deze autofabrikant profiteerde niet in de laatste plaats van de werkzaamheden van een zeer getalenteerde Chief Financial Officer, Dhivya Suryadevara, die het bedrijf echter gaat verlaten. Daarna volgen Skoda (748 euro), de PSA Groep (707 euro) en Toyota (533 euro). +++

+++ In FRANKRIJK werden de verkoopstatistieken tussen januari en juli aangevoerd door de PSA Groep met 288.297 geregistreerde voertuigen, tegen 232.088 stuks voor de Renault Groep; een daling van respectievelijk 35 % en 30 %. Op merkniveau noteerde Renault 179.601 orders, Peugeot 160.648 en Citroën 89.604. Toch werden de champagneflessen bij de autofabrikant met het wybertjes embleem niet ontkurkt want de Clio voert niet langer de verkoopstatistieken op modelniveau aan. Van de nieuwe Peugeot 208 gingen namelijk 48.583 exemplaren over de toonbank tegen 47.456 stuks voor het alternatief van Renault: Daarmee wordt geïllustreerd dat een radicale designverandering gewaardeerd wordt door de autoconsument. Bij de Clio werd op safe gespeeld en dat betaalde zich minder uit. Om deze reden is er nu bij Renault een nieuwe, getalenteerde designer ingevlogen (afkomstig van de PSA Groep) om het werk van Laurens van den Acker meer glans te geven. Door de vroege sluiting en de latere heropening van de Peugeot fabrieken in het kader van de corona pandemie, hadden dealers de afgelopen weken moeite om voldoende exemplaren van de 208 af te leveren door gebrek aan voorraden. Nu dit probleem achter de rug is, zou de 208 in staat moeten zijn om het verkoop gat met de Clio in de komende maanden te vergroten. Lager in het model klassement neemt de 2008 de derde plaats in, net voor de onlangs vernieuwde C3 en de Sandero. Renault heeft ook hier het nakijken, want de Captur volgt pas op de 6de plek in de Franse autoverkoop statistieken. De rest van de modellen top-10 bestaat uit de Twingo, de 3008, de Zoé (de best verkochte elektrische auto dankzij de gespreide registratie van exemplaren uit 2019 begin dit jaar) en de Toyota Yaris (die gemaakt wordt in Frankrijk). +++

+++ HONDA heeft besloten om een deel van de productie in de Swindon fabriek in het Verenigd Koninkrijk te plaatsen naar Japan. De 5-deurs Civic zal vanaf volgend jaar in Yorii, ten noordwesten van Tokio, gebouwd worden. Honda omzeilt zo de onzekerheid die aan de Brexit gekoppeld is. De Britse fabriek gaat op termijn dicht. Europa hanteert nu nog een import heffing van 7,5 % op auto’s die worden ingevoerd vanuit Japan. In het kader van een nieuw akkoord wordt dan in de toekomst 0 %. Maar wanneer het Verenigd Koninkrijk straks de Europese Unie definitief verlaat en geen handelsakkoord weet te sluiten, riskeert Honda dat de heffing stijgt naar 10 %. Bovendien moet Groot-Brittannië ook nog onderhandelen met de Verenigde Staten. Dat is voor Honda verre van onbelangrijk, aangezien 70 % van de Britse Civic productie naar de andere kant van de Atlantische Oceaan wordt verscheept. Om de sluiting van de Swindon fabriek zal men in Japan geen traan laten. Honda is in Europa zachtjesaan tot een nichemerk verworden. Minder dan 13 procent van de auto’s die het Britse merk in Swindon bouwt, is bestemd voor het Europese vasteland. Wat Honda nu doet, deed Nissan al in 2019. Die autofabrikant verhuisde toen de productie van de X-Trail van Sunderland naar Japan. Nissan zal in de nabije toekomst haar fabriek in de omgeving van Barcelona sluiten. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER heeft software ontwikkeld met als doel het rijgedrag van autonome personenwagens zo aan te passen dat de kans op misselijkheid beperkt wordt. Uit onderzoek is gebleken dat 70 procent van de bevolking daar, in verschillende mate, last van kan hebben. De misselijkheid wordt veroorzaakt door een verschil in de waarneming van beweging door de ogen en de andere receptoren in het binnenoor en de huid. Om deze effecten te verminderen kan er worden gespeeld met het zicht, zoals Citroën deed met een speciale bril, ofwel rechtstreeks op de bewegingen zelf, of via het comfort van de auto. Mensen die vatbaar zijn voor wagenziekte weten al dat hun zitpositie in de auto dit fenomeen beïnvloedt, net als wat tijdens de rit aan het doen zijn (bijvoorbeeld lezen). Maar de rijstijl is ook een belangrijke factor. Dat is waar Jaguar Land Rover aan werkt bij haar autonome voertuigen. Insteek is dat de rij hulpsystemen zó geconfigureerd worden om overtollige carrosseriebewegingen te beperken en zo reisziekte te voorkomen. Hiertoe is er intelligente software ontwikkeld op basis van iets meer dan 32.000 testkilometers (op de openbare weg en tijdens virtueel gesimuleerde omstandigheden). De hieruit resulterende gegevens werden gebruikt om een reeks rij dynamiek parameters te verfijnen. Ook is er gebruik gemaakt van een zogeheten geavanceerde machine learning zodat de auto zijn rijgedrag aanpast om overmatige carrosseriebewegingen te vermijden. +++

+++ JEEP heeft meer details bekendgemaakt over de 4xe stekker hybride uitvoeringen van de Renegade en Compass. Het Selec-Terrain tractie controlesysteem biedt naast de bekende modi zoals Snow, Sand/Mud en Rock ook een Sport stand, specifiek voor de stad. Daarmee schakel je zowel de verbrandingsmotor als de elektromotor in. Je krijgt een scherpere gaspedaalrespons, kunt strakker sturen en de transmissie vertoont een passender gedrag voor de ‘urban jungle’. Samen met de Auto stand worden deze gecombineerd tot een tweetal 4×4 tractie modi. Bij ‘4WD Lock’ worden, tot een snelheid van 15 km/u, continu alle 4 de wielen aangedreven. De modus ‘4WD Low’ is bedoeld om in zeer moeilijk terrein de capaciteiten van het Jeep duo optimaal te kunnen benutten. +++

+++ LOTUS was van plan om dit jaar met de levering van de Evija te starten, maar dat gaat niet lukken. De Britse autobouwer moet de marktintroductie met 6 maanden uitstellen, maar dat nadeel heb ook een voordeel. Met de Evija is Lotus er vroeg bij om een productiemodel te introduceren in het segment van elektrische hyper sportwagens. Althans, dat was het plan. Want ook Automobili Pininfarina en Hispano Suiza zitten niet stil en hebben gezegd dit jaar met een dergelijke bolide te zullen komen. Lotus dacht aanvankelijk deze rivalen de loef af te kunnen steken, maar laat nu weten dat de elektrische Evija pas volgend jaar aan de klant kan worden geleverd. De reden daarvoor ligt voor de hand: de corona pandemie. Door de mondiale reisrestricties die daaruit volgden, heeft het ontwikkelingsproces maanden stil gelegen. “Wij hebben 22 testweken gemist, vooral in Europa. Zo hebben wij niet tijdens de warme temperaturen in Spanje kunnen rijden. Het is niet zo makkelijk om dat soort tests, die lang van te voren ingepland dienen te worden, zomaar te verplaatsen”, zegt Lotus topman Phil Popham. Toch heeft de introductievertraging van de Evija ook een positieve kant. Lotus kon tijdens de lockdown namelijk andere aspecten van de auto verbeteren, zoals de aerodynamica. Ook kwam de autofabrikant er achter dat het vermogen van de Evija niet 2.000 pk bedraagt, maar 2.028 pk. Of dat ook invloed heeft op de prestaties van het model (binnen 3 seconden naar 100 km/h en een top van 320 km/u), zegt Lotus echter niet. Het plan is nu dat de levering van de waanzinnige hyper sportwagen in het eerste semester van 2021 op gang komt. Lotus gaat maximaal 130 exemplaren van de Evija bouwen, waarvan er nu 70 zijn verkocht. Wie een van de overige 60 stuks wil bezitten, moet daar (Nederlandse belastingen meegerekend) een kleine €2,5 miljoen voor neertellen. +++

+++ PEUGEOT vervangt het historische GTI label door ‘PSE’. Dit betekent dat de 308 het laatste model was met de beroemde lettercombinatie. Bij ‘PSE’, dat dus het nieuwe sportlabel van het Franse merk gaat worden, staan de letters voor ‘Peugeot Sport Engineered’. De primeur is voor de 360 pk sterke 508 PSE, die komend najaar in productievorm wordt voorgesteld. De modellen met PSE label zijn volledig of deels geëlektrificeerd. Er zitten dergelijke varianten van de 208, 2008, 308 en 3008 in de pijplijn. Bij de eerste 2 gaat het om volledig elektrische versies met een sterkere motor. Bij de 308 en 3008 (net zoals bij de 508 PSE) om stekker hybride uitvoeringen. +++

Reageren is niet mogelijk.