Verkoopverbod voor Mercedes dreigt na verliezen patentzaak van Nokia

0

Het Daimler concern krijgt in Duitsland mogelijk te maken met een verkoopverbod van personenwagens van het merk Mercedes-Benz na het verlies van een octrooizaak van het Finse telecombedrijf Nokia.

De automaker heeft namelijk mobiele technologie van Nokia gebruikt in diverse modellen zonder dat het daar een vergunning voor had. Een rechter van het Duitse gerechtshof in Mannheim oordeelt zodoende dat de Mercedes-Benz het patent heeft geschonden. Het Daimler concern had niet eens het voornemen om een licentie te kopen, zo valt in het vonnis te lezen. Of het daadwerkelijk tot een verkoopverbod komt, is nog maar de vraag. Dan zal Nokia een afzonderlijke zaak moeten aanspannen en die zou wel eens in de papieren kunnen lopen voor het telecombedrijf: deskundigen ramen de juridische kosten op circa 7 miljard euro.

Dit bedrag is een onderpand voor eventuele schade aan het merk Daimler. Die moet worden vergoed als een hogere rechter zou besluiten dat het verkoopverbod toch niet rechtsgeldig is. Eind vorig jaar stelde Nokia juridische stappen nog uit. Het Finse bedrijf wilde liever bemiddeling met de automaker over de claims. Daimler reageerde daar echter nogal koeltjes op. De automaker stelde dat beide partijen “er verschillende juridische opinies op nahielden” voor wat betreft het conflict.

In totaal heeft Nokia 10 rechtszaken aangespant tegen autofabrikanten bij de regionale rechtbanken in Düsseldorf, Mannheim en München. Een van die juridische procedures verloor de Finse telecomproducent in februari. Nu trekken de Finnen, voorlopig althans, wel aan het langste eind. Daimler meldt in een reactie de beslissing van de rechter te zullen beoordelen. In de uitspraak staat dat de fabrikant van Mercedes-Benz ook gegevens moet delen met Nokia over het aantal auto’s dat het met de mobiele technologie heeft verkocht.

De automaker zei al voor de uitspraak dat het in beroep zou gaan als de zaak werd verloren. Maar eerst gaat Daimler zich formeel beraden op de uitspraak van de rechter. Eerder deze maand werd bekend dat het autoconcern een schikking van 1,8 miljard euro heeft getroffen met meerdere Amerikaanse autoriteiten vanwege frauduleuze software in dieselmotoren. In eigen land werd de fabrikant van Mercedes-Benz hiervoor vorig jaar al beboet. Ook in de affaire met Nokia draait het dus om software. Daarmee kunnen auto’s aangesloten worden op mobiele netwerken, maar daarvoor dient de fabrikant wel een licentie te kopen bij Nokia.

Daimler dacht kosten te besparen door de betreffende technologie te kopiëren. Maar die is in een octrooi vastgelegd door Nokia. Daimler is daarom verplicht om bij gebruik van dergelijke systemen een vergoeding aan de telecom producent te betalen. Doet zij dit niet, dan mag zij in het vervolg de technologie niet meer toepassen. Daimler moet dus op zoek naar alternatieve manieren óf Nokia wel gaan betalen. Maar vooralsnog kiezen de Duitsers er voor om in hoger beroep te gaan.

Omdat het eerder genoemde onderpand van liefst 7 miljard euro een afschrikkende werking heeft op Nokia, maakt Daimler zich (nog) geen zorgen over een eventueel verkoopverbod. Maar dat is een vorm van intimidatie. Objectief bezien kan de huidige gang van zaken natuurlijk niet door de beugel. Nokia formuleert dit standpunt zelf als volgt: “de uitspraak van de rechter onderstreept het principe dat innoverende bedrijven een eerlijke beloning dienen te krijgen als hun uitvindingen worden gebruikt. We hopen dat Daimler die verplichting nu wel accepteert en een licentie koopt onder eerlijk voorwaarden. Door samen te werken komen we verder”, aldus topvrouw Jenni Lukander.

Mocht Daimler toch eieren voor zijn geld kiezen, dan betekent dit een extra kostenpost voor het door dalende verkopen geplaagde autobedrijf. Mercedes-Benz voerde deze zomer al arbeidstijdverkorting in. Vakbond IG Metall komt nu met het voorstel voor een 4-daagse werkweek voor personeel in de metaal- en auto-industrie in de hoop daarmee banen te redden. Bij een aantal bedrijven is deze zomer al een tijdelijke werktijdverkorting doorgevoerd, waaronder Bosch, ZF en Daimler. Volgens de vakbond zou een structurele 4-daagse werkweek kunnen bijdragen aan behoud van banen. Wel zouden werknemers dan op één of andere manier gecompenseerd moeten worden, aldus de vakbond. Werkgeversorganisaties hebben nog niet gereageerd op het voorstel. Vanwege de corona crisis was in Duitsland al met de bonden afgesproken dat er dit jaar geen loonsverhoging zullen plaatsvinden.

 

Reageren is niet mogelijk.