Beleggers eisen 250 miljoen euro schadevergoeding van Daimler

0

Meerdere beleggers eisen miljoenen euro’s dan wel dollars aan schadevergoeding van Mercedes producent Daimler vanwege de gesjoemel met motor software. In totaal gaat het om een bedrag van 250 miljoen euro.

Naast deze rechtszaak lopen er nog 3 rechtszaken bij de rechtbank in Stuttgart. Daarin wordt voor 100 miljoen euro aan schadevergoeding geëist. Dit brengt het totale bedrag aan claims tegen de autofabrikant in Stuttgart op 350 miljoen euro. Daimler werd ervan verdacht verboden software te hebben gebruikt om de uitstoot van de dieselmodellen van Mercedes-Benz te beïnvloeden. Het concern trof in de afgelopen jaren al voorzieningen om de schadevergoedingen te kunnen betalen. In de Verenigde Staten bereikte Daimler vorige week een akkoord met het Amerikaanse ministerie van Justitie over een schikking van 2,2 miljard dollar (1,8 miljard euro).

Daimler zou de buitenwereld te laat zou hebben geïnformeerd over verdenkingen omtrent gesjoemel met de software van dieselmotoren en de mogelijke financiële gevolgen daarvan. De klagers stellen dat zij hun aandelen in het autoconcern veel te duur hebben gekocht omdat de producent van Mercedes-Benz op dat moment al wist dat er rechtszaken dreigden vanwege de motor management fraude, maar daarover externe partijen niet informeerde. Toen dat wel gebeurde, daalde de koers van het aandeel Daimler op de Duitse beurs fors.

De eisen van de beleggers zijn daarmee identiek aan die in soortgelijke rechtszaken van aandeelhouders van de Volkswagen Groep en holding Porsche SE. Om al die zaken te behandelen, heeft de rechtbank in Stuttgart begin dit jaar 2 speciale ‘kamers’ ingesteld. De nieuwe claimzaken tegen Daimler zijn daar ingediend. Aangenomen wordt dat er nog meer van dit soort zaken zullen volgen, al gaat het dan waarschijnlijk om kleinere bedragen. Gezamenlijk zou het bedrag dat wordt geclaimd echter wel op kunnen lopen tot 1 miljard euro of meer.

Daimler blijft ook na de ‘settlements’ in de Verenigde Staten nog altijd ontkennen dat er sprake is geweest van sjoemelen of illegale software. Ook nu noemt een woordvoerder van het autoconcern de claims ongefundeerd. “Wij zullen ons met alle juridische middelen verdedigen”.

Reageren is niet mogelijk.