Corona? In China must de autoshow go on

0

De Chinese automarkt is de afgelopen maanden vlot hersteld van de Covid-19 crash. Dat stellen managers uit de branche tijdens een zeldzame beurs waarbij publiek werd toegelaten. De show werd gedomineerd door gepraat over hoe de grootste automarkt ter wereld weer opkrabbelt.

Hoewel de omstandigheden enorm zijn verbeterd sinds lockdowns zo’n beetje alle economische activiteit stopzetten in het land waar de pandemie uitbrak, is de autoshow in Peking ver verwijderd van de gebruikelijke uitbundigheid, aangezien er minder bezoekers komen, nieuwe modellen schaars zijn en de vooruitzichten onzeker blijven. Er blijven twijfels bestaan ​​over de duurzaamheid van het herstel, maar de focus ligt voorlopig op lichtpuntjes zoals de sterke vraag naar middelgrote tot grote luxe voertuigen en een stortvloed aan investeringen in elektrische auto’s. Ook bij het publiek is daar veel interesse voor.

“Het herstel op de Chinese markt was zeer opmerkelijk en in de belangrijkste segmenten waarin wij actief zijn genereren wij nu verkopen op het niveau van vorig jaar, soms zelfs iets beter”, zo vertelt Makoto Uchida (foto), de CEO van Nissan tijdens een persconferentie via een videoverbinding uit Japan. “Ik verwacht dat dit herstel zich zal voortzetten, maar we moeten waakzaam zijn voor problemen”, aldus de topman, die aankondigde dat de op een na grootste autofabrikant van Japan de komende 5 jaar een aantal nieuwe modellen in China zal lanceren, ondanks dat het bedrijf moeite heeft om weer winst te maken.

De autoverkopen in China zijn in augustus met 11,6 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder; de vijfde opeenvolgende maandelijkse stijging na een sterke daling tijdens de lockdown. Toen in februari bijna alle bewoners te horen kregen dat zij thuis moesten blijven, stortte de verkoop met 79 procent in tot het laagste niveau sinds 2005. Leidinggevenden bij BMW en GAC uit Guangzhou (dat partnerschappen heeft met Toyota en Honda) voorspellen een verkoopgroei op jaarbasis in China. Chongqing Changan Automobile is dezelfde mening toegedaan voor wat betreft zijn joint venture met Ford. Great Wall Motor, de grootste fabrikant van pick-ups in China, streeft er naar om dit jaar de overzeese verkoop een boost te geven om zo de algehele verkoopproblematiek die veroorzaakt werd door Covid-19 te helpen verlichten.

Audi is in gesprek met joint venture partner FAW Group over het opzetten van een tweede samenwerkingsverband, nu om elektrische auto’s te bouwen op haar PPE platform in China. Aangezien dit onderstel momenteel samen met Porsche ontwikkeld wordt, is het denkbaar dat er in de toekomst ook modellen van dit merk in het Aziatische land geproduceerd gaan worden.

Volgens voorlopige gegevens is China’s traditioneel drukke auto aankoopseizoen (Golden September, Silver October genaamd) goed begonnen met een afzetstijging van 12 procent in de eerste helft van september. Het herstel betekent dat de autoverkoop op jaarbasis met minder dan 10 procent zal terugvallen, zo schat de Chinese Vereniging van Autofabrikanten, in. Daarmee is zij optimistische gestemd dan in mei van. Toen werd een afzetdaling van 15 tot 25 procent voorspeld. Een groot deel van de opleving is te danken aan de verkoop van grotere personenauto’s van fabrikanten als Daimler (Mercedes) en BMW. Hun afzet wordt gestimuleerd door de introductie van nieuwe modellen, het rijkelijk strooien met kortingen en een breed herstel van ‘s werelds op een na grootste economie. Premium voertuigen waren in augustus goed voor een record van 15 procent van de Chinese markt, tegen ongeveer 10 procent vorig jaar, aldus de China Passenger Car Association.

Elektrische voertuigen zorgen ook voor reuring op de autoshow in Beijing, aangezien een hausse in de koers van Tesla aandelen de interesse in China heeft aangewakkerd. Nieuwkomers zoals Nio, Xpeng, Li Auto LI.O en WM Motor hebben dit jaar samen meer dan 8 miljard dollar tijdens hun beursgang opgehaald. Dat bedrag had nog hoger kunnen zijn als zij hadden gewacht tot er kon worden geprofiteerd van alle publiciteit rondom de autoshow in Beijing, maar zij meenden niet te kunnen wachten met het lanceren van hun nieuwste modellen. Dat suggereert dat als de tentoonstelling en alle hype daar omheen voorbij is, zij niet automatisch meer kunnen rekenen op een verkoopstijging.

“De autoverkopen van 2020 zijn heel anders dan in voorgaande jaren”, zegt Alan Kang, senior analist bij LMC Automotive. “Veel personenwagens werden in de zomer aangeschaft omdat klanten hun aankopen hebben uitgesteld tot na de lockdown”. De verkoop van grotere sedans en SUV modellen is teruggekeerd naar het niveau van vorig jaar, maar de concurrentie tussen de merken in het volumesegment neemt toe, zei Yale Zhang, hoofd van het in Sjanghai gevestigde adviesbureau AutoForesight. Dat is een belangrijk strijdtoneel voor internationale en binnenlandse merken, waaronder Volkswagen, Toyota en Geely. “De verkoopprestaties in deze 2 maanden zullen ons een idee geven van wat er daarna zal gebeuren”, aldus Zhang.

 

Great Wall Motors

Great Wall Motor streeft er zoals gezegd naar om dit jaar de overzeese verkoop te stimuleren. Dat laat een functionaris van de grootste pick-up fabrikant van China weten. Export moet helpen om de verkoopdaling veroorzaakt door Covid-19 in eigen land te verlichten. Het bedrijf is van plan om 70.000 voertuigen buiten China te verkopen, tegen 65.000 stuks vorig jaar, zo vertelt Sun Guang, vicepresident van de internationale marketingafdeling van Great Wall, aan verslaggevers op de Beijing International Automotive Exhibition 2020.

Great Wall voorspelde eerder dit jaar dat haar totale verkoop in 2020 zou dalen tot 1,02 miljoen voertuigen, vergeleken met 1,06 miljoen stuks in 2019. Internationale verkopen vormen ongeveer 7 procent van de totale afzet van Great Wall en het bedrijf is van plan dat geleidelijk te verhogen, aldus Sun. Hij laat ook weten dat de in Baoding gevestigde autofabrikant van plan is om volgend jaar voertuigen te gaan bouwen in Thailand en India, maar gaf verder geen details. Great Wall Motor zei eerder dit jaar dat het 2 fabrieken in deze landen zou overnemen van General Motors. Het bedrijf is ook van plan auto’s te verkopen in de Europese Unie.

Reageren is niet mogelijk.