Daimler schrapt duizenden banen

0

Daimler wil in het kader van haar aangescherpte bezuinigingsronde ook in eigen land banen schrappen. Het gaat om 4.000 arbeidsplaatsen in Stuttgart-Untertürkheim . Wereldwijd verliezen 19.000 mensen bij het Daimler concern hun baan.

Het mes zal dus vooral in het personeelsbestand van de hoofdvestiging in Stuttgart-Untertürkheim gezet worden. Daimler neemt tot 2025 de tijd om de reductie van het aantal werknemers te realiseren. De fabrikant van Mercedes-Benz maakte ook bekend dat het voortbestaan van de fabriek voor dieselmotoren in Berlijn op de tocht staat. Daarmee zouden nog eens 2.500 banen kunnen verdwijnen.

De berichten over de krimp van het personeelsbestand in Stuttgart-Untürkheim staan in een interne memo die is uitgelekt en waarover Duitse media berichten. Dat Daimler streng wil bezuinigen op de loonkosten is al langer bekend, maar over de aantallen banen die als gevolg daarvan verloren zullen gaan, heerst nog altijd onduidelijkheid. Er worden cijfers genoemd die uiteenlopen van 10.000 tot meer dan 30.000 ontslagen wereldwijd. Een woordvoerster van Daimler spreekt zelf eufemistisch van “optimalisering van de kostenstructuur”. Het autoconcern heeft nu wereldwijd afgerond 300.000 mensen in dienst, waarvan 19.000 in Stuttgart-Untertürkheim.

In een brief van fabrieksdirecteur Michael Häberle staat letterlijk dat het bouwen van auto’s in de fabriek in Stuttgart-Untertürkheim veel te duur is. Daarnaast “verliezen de aldaar vervaardigde componenten die nodig zijn voor conventionele aandrijflijnen steeds meer aan belang door de oprukkende elektrische mobiliteit”, zo schrijf de topmanager. Häberle vult aan: “Wij gaan daarom niet meer investeren in die achterhaalde technologie’. De vakbonden zijn het in principe wel met die conclusie eens. Voorzitter Markus Schäfer van de Ondernemingsraad laat in een verklaring weten: “Daimler moet aan zijn kostenstructuur en concurrentiekracht werken en Stuttgart-Untertürkheim is een productielocatie met hoge lonen”.

De corona crisis heeft Daimler diep in de rode cijfers gedrukt. De pandemie dwingt de autofabrikant om scherper aan de wind te gaan varen voor wat betreft haar besparing koers. In het tweede kwartaal leed het Daimler concern afgerond 2 miljard euro verlies. Doordat de productie internationaal tot stilstand kwam, dealers hun deuren moesten sluiten en ook fabrieken van toeleveranciers op slot gingen en daardoor ook geen transportmiddelen meer aanschaften, zegen de verkopen ineen.

 

Reageren is niet mogelijk.