Beestachtig: test Mercedes-AMG GT Black Series

0

Waarom deze test?

Maak kennis met de Mercedes-AMG GT Black Series. Hij beschikt niet alleen over sublieme en tegelijkertijd waanzinnige specificaties, maar draagt ook de titel van zowel de krachtigste V8 productie auto van AMG (met een niet onbelangrijke 730 pk) als het duurste Black Series model ooit (hij kost namelijk 428.847 euro). En het is zeker de meest oranje sportwagen uit de geschiedenis van de Mercedes divisie uit Affalterbach.

 

Wat voor auto is het?

De AMG GT is de zesde Mercedes die de Black Series behandeling krijgt. Van de eerste SLK 55 Black Series tot vandaag is de formule steeds vrijwel hetzelfde: neem een vuurspuwende, V8 aangedreven, muscle car en maak hem krachtiger, meer hardcore en nog geschikter voor circuit gebruik dan normaal.

De gekke vinnen, vleugels en ventilatieopeningen zijn allemaal functioneel. Zij zijn ontworpen om het best mogelijke compromis te bieden tussen enorme neerwaartse druk en een lage weerstand. De frontsplitter is een van de 2 actieve aerodynamische elementen; hij kan in zijn meest extreme stand worden ingezet om de lucht die zijn voorrand raakt, te dwingen de auto op de baan te persen, en buigt bij hogere snelheden mee om het effect te vergroten.

En dan is er de achtervleugel. Vleugels, om precies te zijn: de lay-out met 2 vlakken is voorzien van motoren in het bredere, bovenste element die tijdens hard remmen en in bochten naar boven buigen om de neerwaartse kracht achter te vergroten. Het algehele resultaat is dat de Black Series bij 250 km/u liefst 400 kg aan downforce produceert.

De 4,0 liter V8 krijgt tal van aanpassingen om het in de inleiding genoemde top cijfer van 730 pk te bereiken: nieuwe nokkenassen en uitlaatspruitstukken, anders ontworpen turbo’s en een grotere intercooler. De belangrijkste verandering is de toepassing van een zogeheten Flat Plane krukas. Afwijkend van het gebruikelijke Cross Plane ontwerp wordt hier een beetje koppel bij lage toerentallen opgeofferd ten behoeve van een hoger top vermogen en een scherpere gaspedaal respons.

 

Is het wat?

Ik kom met de Mercedes-AMG GT Black Series rijden op de Eurospeedway Lausitz in Duitsland, en nog voordat ik de keuzehendel van de 7-traps automaat naar achter trok en met 50 km/u door de pit straat keutelde, werd duidelijk dat die Flat Plane krukas de V8 een uitgesproken karakter geeft. Het is alsof het motorgeluid van een heel octaaf van zijn typische bas klank is ontdaan. Het gorgelen en grommen is gebleven, maar de V8 klinkt duidelijk scherper (en zelfs bozer) dan normaal. Zo voelt het ook: Mercedes zegt dat de sprint naar 100 km/u slechts 3,2 seconden duurt. En de Mercedes-AMG GT Black Series haalt een topsnelheid van 325 km/u.

Hoewel de configuratie met de Flat Plane officieel dus minder koppel levert, is het moeilijk om dat op te merken. Een plateau van 800 Nm wordt namelijk geleverd tussen de 2.000 en 6.000 toeren. Daardoor is het mogelijk om de transmissie in strakkere haarspeldbochten in de derde versnelling te houden en de enorme power van de V8 te gebruiken om je vooruit te lanceren.

Gelukkig zijn de koolstof keramische remmen meer dan in staat om de snelheid te verlagen. Ze bieden een enorme remkracht en hebben geen last van fading na herhaaldelijk hard gebruik gedurende de testdag. De koolstof keramische remmen worden ongetwijfeld geholpen door de enorme krachten die de Black Series in bochten kan genereren. De mix van die extreme aerodynamische toevoegingen en de Michelin Pilot Cup 2 banden zorgen samen voor een verbluffende grip. Het feit dat alleen stuntelige gaspedaal reacties de tractie onderbreken,  ondanks het royaal beschikbare vermogen, is opmerkelijk.

Nog indrukwekkender dan al dat lawaai, drama en grip is het weggedrag van de Black Series. Wanneer de auto hard door bochten wordt geduwd, kan de balans worden aangepast met kleine correcties via het gaspedaal; de neus kan met een kleine lift naar het asfalt worden geduwd, of daarheen worden gestuurd door een vleugje slip bij de achterwielen te veroorzaken. De besturing zorgt niet alleen voor precisie, maar ook voor feedback. Terwijl de voorbanden oververhit raakten door de snelle rechtse bochten op het binnenste gedeelte van het circuit, wezen subtiele signalen via het stuur op het onderstuur dat net begon binnen te sluipen.

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

Mercedes-AMG wilde de meest extreme GT produceren en op het resultaat valt moeilijk wat te dingen. Dat zijn motor woest is en de grip verbluffend, zou geen verrassing moeten zijn, dus het gevoel, de balans en de delicatesse in het chassis maken het meest indruk. Ik moet met mijn oordeel over de rijkwaliteit wachten totdat ik een test op de openbare weg heb kunnen doen, maar mijn ontmoeting met deze Mercedes-AMG GT Black Series laat er geen twijfel over bestaan dat dit een ongelooflijke machine is.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (4)
    9.3

Reageren is niet mogelijk.