BMW doet goede zaken in september

0

De verkopen van de autodivisie van de BMW Groep zijn in de derde kwartaal gegroeid met 8,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De teller bleef steken bij 675.680 stuks. Daarmee heeft het Duitse autoconcern de opgaande lijn weer te pakken, want in het eerste semester konden er duidelijk minder orders genoteerd worden.

Op jaarbasis (januari t/m september) staat de fabrikant van BMW, Mini en Rolls Royce nu wereldwijd op een verkoopachterstand van 12,5 procent ten opzichte van 2019. Oorzaak is (vanzelfsprekend) de corona pandemie. Er gingen in de eerste 9 maanden van dit jaar wereldwijd 1.638.316 auto’s over de toonbank. Op 1 juli was de verkoopachterstand op 2019 duidelijk groter, namelijk 23 procent, maar in het derde kwartaal kon er dus lekker worden geplust.

Het aantal verkopen van het merk BMW is in het derde kwartaal gegroeid met 9,8 procent naar 585.336 auto’s. Het aantal afgeleverd auto’s met blauw/wit propeller logo daalde in de eerste 9 maanden met 11,3 procent naar 1,4 miljoen exemplaren. Mini realiseerde in het derde kwartaal een groei van 1,9 procent. De afzet van dit dochter merk steeg naar 89 duizend auto’s. Mini kreeg in de eerste jaarhelft zware klappen, waardoor het nu op een verkoopachterstand van afgerond 20 procent staat in vergelijking met de eerste 9 maanden van 2019 (208.144 exemplaren).

Rolls-Royce zag het aantal verkopen in de periode juli t/m september groeien met 54 procent toenemen naar ruim duizend exemplaren. Het liedje is hier hetzelfde: op jaarbasis zijn de verkopen met 28,5 procent gedaald omdat de vraagterugval in de periode januari t/m juni bijzonder groot was. Er werden in totaal 2.651 auto’s door Rolls-Royces verkocht in de eerste 9 maanden.

Met name in Duitsland (+12,1 procent) en China (+31,1 procent; 559.681 auto’s; zie foto) heeft de BMW Groep de verkopen in afgelopen kwartaal zien toenemen. In Europa als geheel steeg de afzet met 7,1 procent naar 275.618 eenheden. In Nederland leverde het merk BMW in de periode januari t/m september 14,0 procent in. Daarmee deden de auto’s uit München het beter dan de markt als geheel. In september was er sprake van een klein afzetverlies, maar kon het marktaandeel wel worden uitgebreid.

Pieter Nota, lid van de Raad van Bestuur en eindverantwoordelijk voor de verkopen, is met name verheugd over de stijgende vraag naar (deels) elektrische auto’s: “Er was in het derde kwartaal sprake van een afzetgroei van 46,6 procent. Wij hebben sinds het begin van het jaar al zo’n 10.000 exemplaren van de volledig elektrische Mini (foto) afgeleverd”. In het derde kwartaal is het aantal verkochte geëlektrificeerde voertuigen van de groep is met 46,6 procent gegroeid naar ruim 54 duizend stuks. Op jaarbasis (januari t/m september groeide de afzet met 20 procent naar 116.381 eenheden.

 

Reageren is niet mogelijk.