Geen APK plicht meer voor oudste oldtimers

0

Goed nieuws voor bezitters van klassieke auto’s: de verplichte jaarlijkse APK vervalt voor oldtimers die minimaal 50 jaar oud zijn.

De APK vrijstelling voor voertuigen van 50 jaar en ouder gaat in op 1 januari 2021. Dat heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat recent besloten op basis van een advies van de Stichting Overlegorgaan APK.

De vrijstelling heeft heel wat voeten in de aarde gehad. De Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs, kortweg FEHAC, zet zich al jaren in voor het schrappen van de verplichte APK keuring voor oldtimers die hobbymatig gekoesterd en gereden worden. In 2014 heeft de Europese Unie een nieuwe APK richtlijn aangenomen met de mogelijkheid voor de lidstaten om een vrijstelling te verlenen voor voertuigen van zogeheten historisch belang. De Stichting Overlegorgaan APK, waarin ook de belangenorganisatie van klassiekerbezitters FEHAC participeert, had de minister al eerder geadviseerd om de oudste historische voertuigen vrij te stellen van de APK.

Op basis van dit advies van de Stichting Overlegorgaan APK heeft de minister nu besloten voertuigen die voldoen aan de definitie “van historisch belang” (en voor het gemak zijn dat exemplaren die ouder zijn dan 50 jaar) per 1 januari vrij te stellen van de APK plicht. Deze wijziging geldt niet voor taxi’s die gebruikt worden voor personenvervoer. Helemaal nieuw is de vrijstelling voor zogeheten mobiel erfgoed overigens niet: in 2008 werd al besloten om voertuigen van vóór 1960 vrij te stellen van de keuring. Er is door de jaren heen bij de APK van oldtimers door de RDW vastgesteld dat historische voertuigen doorgaans uitstekend worden onderhouden. Bij oldtimers is het aantal afkeuringen daarom heel laag.

Bij de APK zijn er ook zelden aanmerkingen op de veiligheid van deze voertuigen. Daarbij wordt er over het algemeen weinig met oldtimers gereden. De keuring van het mobiel erfgoed blijkt geen wezenlijke bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. Goed onderhoud is en blijft vanzelfsprekend altijd noodzakelijk. En wie zekerheid wil, kan natuurlijk altijd vrijwillig ook na 1 januari 2021 zijn historisch voertuig laten keuren. Maar de APK is voor klassieke auto’s (ouder dan 50 jaar) dus niet langer verplicht. Concreet gaat het hierbij om alle oldtimers van voor 1971. De FEHAC heeft na jaren van ‘strijd’ dus eindelijk de buit binnen. De belangenorganisatie ging het debat aan, bewapend met de officiële overheidsstatistieken (van de RDW) en de beleidsmakers konden niet anders dan de redenering volgen.

 

Reageren is niet mogelijk.