Ook brandgevaar bij stekker hybride modellen BMW Groep

0

Van de Duitse autofabrikant BMW moeten 12 modellen terug naar de dealer wegens brandgevaar. Het gaat om stekker hybride auto’s die vanwege een mogelijke kortsluiting in de accucellen in brand kunnen vliegen. Opladen per kabel wordt afgeraden.

De getroffen modellen zijn gebouwd tussen 20 januari en 18 september. Wereldwijd gaat het om 26.700 auto’s, maar de meerderheid van deze exemplaren is gelukkig nog niet afgeleverd. Daardoor blijft de terugroepactie beperkt tot 10.000 personenwagens. In Nederland moeten 448 stekker hybride voertuigen van de BMW Groep terug naar de dealer. Verder zijn er 207 stuks die nog onverkocht of in voorraad zijn. Het gaat om plug-in uitvoeringen van de Mini Countryman en de BMW modellen X1, X2, X3, X5, 2-serie Active Tourer, 3-serie, 3-serie Touring, 5-serie, 6-serie Gran Turismo en de 7-serie. Daarnaast moeten de i8 Coupé en de i8 Roadster terug naar de dealer.

Volgens BMW kunnen de accucellen in brand vliegen als gevolg van “onzuiverheden in het productieproces”. In de praktijk zou het gaan om mogelijke las spetters die niet verwijderd zijn van de batterij-unit. BMW raadt het bestuurders af om de accu voor meer dan 30 procent op te laden. Ook het het gebruik van de kabel wordt afgeraden. BMW stelt dat er met bovengenoemde modellen in de hybride modus veilig gereden kan worden tot de auto naar de dealer moet voor onderhoud. De Nederlandse importeur laat weten dat er aan een oplossing wordt gewerkt, maar het kan nog tot het eind van het jaar duren voor die beschikbaar is.

BMW heeft wereldwijd een aflever stop ingesteld voor de stekker hybride uitvoeringen van bovengenoemde modellen. De PHEV auto’s die nog bij de fabriek of de dealer staan, worden voorlopig vastgehouden. In Duitsland zijn 3 gevallen bekend waarbij een stekker hybride auto van BMW spontaan in brand is gevlogen. Bij onze oosterburen rijden nu circa 1.800 personenwagens van de fabrikant rond die ook het risico hebben spontaan vlam te vatten, met name als de accu is volgeladen. “Het verschilt per land welke van de genoemde modellen betrokken zijn bij de terugroepactie”, aldus een woordvoerder van BMW. Getroffen klanten hebben instructies ontvangen via de ‘in car recall notification’ op het hoofdscherm van hun auto. Het bericht is tevens zichtbaar in de MyBMW app. BMW stelt dat de klanten een “gepaste compensatieregeling” kunnen verwachten.

 

Reageren is niet mogelijk.