Wielophanging Tesla Model S breekt af bij 200 km/u

0

Een Zwitserse bestuurder van een Tesla Model S kreeg de schrik van zijn leven toen een draagarm van zijn auto brak. Daardoor werd het voertuig onbestuurbaar en ontstond er een enorme rookwolk achter zijn auto.

De Zwitser reed met zijn Tesla Model S 90D met een snelheid van 200 km/u (met een dergelijk tempo wil je geen verrassingen …) van het Duitse Stuttgart naar Zürich in eigen land, toen hij op de Autobahn tijdens het remmen een zeer luide knal hoorde. In zijn achteruitkijkspiegels zag hij naar eigen zeggen een enorme rookwolk. Vervolgens raakte de Tesla onbestuurbaar. Ook lekte zijn auto plotseling remvloeistof. De Zwitser kreeg de schrik van zijn leven.

Zonder problemen wist hij zijn auto gelukkig tot stilstand te brengen en raakte niet gewond. Wel was hij geschrokken door de rookwolk. Hij dacht namelijk dat zijn Tesla in brand stond. In werkelijkheid werd de rook veroorzaakt doordat de band van het wiel waar de onderste draagarm afbrak tegen de binnenkant van de wielkast schuurde. De Zwitser moest zijn auto noodgedwongen aan de kant zetten, want het voertuig was onbestuurbaar geworden. Hij spreekt over een horror ervaring.

De man was zeer verbaasd dat dit bij zijn Tesla heeft kunnen gebeuren. Hij liet zijn auto wegslepen door de ADAC en kreeg vervangend vervoer. Eenmaal thuis ging hij verhaal halen bij Tesla. De Amerikaanse autoproducent weigerde echter de schade, ruim 7.000 euro, te dekken omdat de garantie in april was verlopen. Volgens Tesla dient het incident gerubriceerd te worden onder de noemer ‘normale slijtage’. De Zwitser accepteerde dat evenwel niet aangezien hij met zijn Model S nog maar 80.000 kilometer had gereden.

Volgens Amerikaanse media is er de laatste tijd sprake van een toenemend aantal klachten met betrekking tot de wielophanging van de auto’s van Tesla. Ook andere klanten melden soortgelijke voorvallen. Het gaat daarbij niet alleen om de Model S: ook de Model 3 en Model X zouden kampen met soortgelijke ophangingsproblemen. De afbrekende draagarmen duiden op ontwerp- of fabricage- fouten. Die kunnen alleen worden verholpen door deze componenten te vervangen.

Tesla onthoudt zich vooralsnog van commentaar. Over de kwaliteitsproblemen van de auto’s van Elon Musk is al heel veel geschreven. Een verzachtende omstandigheid zou kunnen zijn dat er met de modellen van Tesla bovengemiddeld grote afstanden worden afgelegd, vaak met een forse snelheid want anders dan de meest elektrische auto’s is er geen op 160, 180 of 200 km/u begrensde topsnelheid.

De nieuwe Tesla Model S Plaid kan zelfs 325 km/u. Hopelijk gaat die versie geleverd worden met een betere kwaliteit draagarmen.

 

Reageren is niet mogelijk.