Komt al in 2022: de nieuwe Audi Q5 e-Tron

0

De Audi Q5 schakelt in 2022 volledig over naar de elektrische modus! Uit het zogeheten Volkswagen Group Vehicle Electric Report blijkt dat wij over 2 jaar een compleet nieuwe editie van de Q5 kunnen verwachten. Die zal alleen als e-Tron verkocht gaan worden en treedt in de voetsporen van de tweede generatie Porsche Macan. Die wordt eveneens volledig elektrisch.

Bovengenoemd document is door de Volkswagen Groep opgesteld voor haar aandeelhouders en moet aantonen dat het autoconcern zich uitstekend voorbereid op de transitie naar volledig elektrisch rijden. Als voorbeeld worden diverse emissievrije modellen genoemd, die reeds zijn geïntroduceerd, of waarvan de ontwikkeling reeds vergevorderd is. Tot de laatste categorie behoort de in 2022 te onthullen Audi Q5 e-Tron. Dat wordt (wederom) het zustermodel van de nieuwe, volledig elektrische Porsche Macan van de tweede generatie. Beiden maken gebruik van het zogeheten PPE platform (acroniem voor Premium Platform Electric). Porsche gaat de nieuwe Macan niet meer in benzine uitvoering aanbieden. Of verbrandingsmotoren ook tot het verleden behoren bij de Audi Q5 is nog niet bevestigd, maar ligt wel voor de hand.

Mogelijk blijft Audi de huidige generatie Q5 nog een tijdje door bouwen. Bijvoorbeeld tot 2024. Gelet op het feit dat de SUV recentelijk een facelift heeft ondergaan, is dat niet onlogisch. In dat geval zal de consument bij dit uit 2017 stammende model kunnen blijven kiezen uit benzine, diesel en stekker hybride aandrijftechniek. Fans van volledig elektrisch rijden zullen worden bediend met de volledig nieuwe Audi Q5. Porsche gaat een soortgelijke strategie toepassen bij de Macan, al is deze SUV alleen verkrijgbaar in benzine uitvoering (en daar komt geen verandering in). De huidige editie ondergaat nog een keer een facelift en zal in 2022 dus gezelschap krijgen van een compleet nieuwe, volledig elektrische editie.

Dat Audi en Porsche voor wat betreft de opvolgers van de huidige Q5 en Macan (zie onderstaande foto) met een schone lei beginnen, is logisch. Technisch is het niet onmogelijk om de tweede generatie te elektrificeren (BMW heeft de X3 op soortgelijke wijze getransformeerd tot iX3), maar het is omslachtig en inefficiënt. Gebruik van de architectuur van een model dat primair is ontworpen voor de toepassing van verbrandingsmotoren betekent dat de beschikbare ruimte niet optimaal kan worden benut en maakt compromissen onvermijdelijk. Bij de iX3 uit zich dat in een veel te harde vering (maar noodzakelijk bij de BMW vanwege het meergewicht van het accupakket).

De Q5 e-Tron zal onder de gewone e-Tron worden gepositioneerd. Zowel qua formaat als voor wat betreft de prijsstelling. Daarmee wordt het een rechtstreekse concurrent van de BMW iX3 die nog voor zijn marktdebuut al verouderd oogt (de gewone X3 krijgt binnenkort een facelift). Audi zal weinig moeite hebben om haar concurrent uit München af te troeven, want de Q5 e-Tron belooft lichter en zuiniger te zijn. Pas als BMW de tweede generatie iX3 klaar heeft, zal er sprake zijn van rivalen die aan elkaar gewaagd zijn.

 

Elektrische invasie

Voor volgend jaar plant het autoconcern uit Wolfsburg de marktintroductie van auto’s als de Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-Tron, Skoda Enyaq iV en de Cupra el-Born (dit laatste model was oorspronkelijk als Seat ontwikkeld, maar met Cupra badge is er meer geld voor te vangen, zo heeft de hoofddirectie bedacht). In 2022 kunnen wij de Volkswagen ID.Buzz bestelbus verwachten. Daarvan zijn zowel personenauto als bedrijfswagen varianten gepland. Op dezelfde productielijn (afgestemd voor de fabricage van bovengemiddeld grote auto’s) gaat de Volkswagen Groep ook een elektrisch SUV trio voor de merken Audi, Bentley en Porsche bouwen. Dit drietal krijgt 7 zitplaatsen.

 

 

Reageren is niet mogelijk.