Mazda toont nieuwe 6 cilinder motor

0

Tijdens de recente presentatie van haar financiële resultaten in de periode juli t/m september kwam Mazda ook met interessant technisch nieuws.

Zo werd er voor het eerst een foto getoond van een toekomstige motor waar in de wandelgangen al lang geruchten over doen: een 6 cilinder in lijn blok. Die gaat gebruikt worden voor toekomstige modellen met de aandrijflijn in lengterichting. Naast een sedan zou er ook gewerkt worden aan een coupémodel en aan een cross-over. De autofabrikant uit Hiroshima zou daarmee op willen schuiven richting het premium segment.

Een in lengterichting geplaatste motor betekent doorgaans achterwielaandrijving. Liefhebbers van sportsedans zijn vast nu al op het puntje van hun stoel gaan zitten: de Mazda 6 is over minder dan 2 jaar aan vervanging toe. Krijgen wij dan een Japans alternatief voor de Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie, Jaguar XE en Mercedes C klasse voorgeschoteld? Oftewel een soort Lexus IS maar dan zonder opgewarmde techniek uit een vorig decennium? Met zijn 6 cilinder lijn architectuur die soepelheid en kracht combineert met minimale trillingen, is de nieuwe motor ideaal voor een hoogwaardig model. De kans is groot, al geeft Mazda nu reeds aan dat het een vierwielaangedreven sportsedan wordt. Dat hebben Amerikanen namelijk het liefst. Zij lusten ook wel een coupéversie. Die zou afgeleid kunnen worden van de Vision Coupé conceptstudie (zie foto’s). Het valt niet uit te sluiten dat Mazda in een later stadium alsnog met louter achterwiel aangedreven basisvarianten van de 6 cilinder modellen komt. Net als bij Porsche zijn dat de auto’s om voor te gaan. Reken op een vermogen tot 350 pk.

Bijzonder is dat de nieuwe 6 cilinder niet alleen in benzinevorm op de markt komt, maar ook een dieselversie krijgt. In Europa boet dit motortype momenteel sterk aan populariteit in, maar in Japan is er, mits schoon, nog veel klandizie voor. En Mazda (een merk waarbij eigenzinnigheid in het DNA zit) denkt te weten hoe zij de uitstoot van de dieselmotor tot een minimum moet beperken. De hoogwaardige 6 cilinder lijn architectuur past in ieder geval perfect bij de SkyActiv-X technologie oftewel de inmiddels bekende vonk gestuurde compressieontsteking.

De komst van een nieuwe 6 cilinder motor betekent niet dat Mazda niet gelooft in elektrische aandrijving. De Japanners lijken deze techniek evenwel te reserveren voor hun compacte modellen. De eerder aangekondigde Range Extender in de vorm van een rotatiemotor voor de MX-30 kwam tijdens de presentatie heel expliciet aan bod. Mogelijk gaat deze aandrijflijn gebruikt worden voor de volgende generatie MX-5. Als uitgerekend Mazda van zijn imago versterkende model een elektrische variant op de markt brengt, dan kan eigenlijk niemand er meer aan twijfelen dat de tijdsgeest onherroepelijk aan het veranderen is.

Mazda geeft ook aan dat het alle geplande investeringen niet alleen zal dragen. Het is de bedoeling om veel intensiever met bestaande en nieuwe partners te gaan samenwerken. Zo zal Toyota technologie leveren voor hybride, elektrische en/of autonoom rijdende voertuigen en wordt de volgende generatie van de pick-up BT-50 een Isuzu. Mazda gaat samen met Toyota ook een nieuwe fabriek in de Verenigde Staten openen. Daar zal een cross-over gebouwd gaan worden die primair bestemd is voor de Noord Amerikaanse markt.

Vooralsnog is het stilte voor de storm. Pas in 2022 zullen wij de diverse nieuwe Mazda modellen op de weg zien. Nou ja, ‘wij’: in ieder geval de Amerikanen. Aangezien wij in Europa verstoken blijven van zowel de nieuwe Nissan 400Z als de tweede generatie Subaru BRZ is er ook een kans dat het nieuwe topmodel van Mazda aan onze neus voorbij gaat. Wel kunnen wij rekenen op een nieuwe generatie 4 cilinder benzinemotoren met milde hybride techniek op basis van een 48 volt systeem en PHEV techniek. Mazda heeft daarover echter nog geen cijfers of andere specificaties onthuld. De aankondiging van een 6 cilinder motor bevestigt de eigenzinnigheid en originaliteit bij het merk dat niet van plan is om deel te nemen aan de elektrische rij bereik race. Die wordt door Mazda nog steeds als contraproductief beschouwd.

Reageren is niet mogelijk.