Nieuws telex: Bentley laat nieuwe SUV in Duitsland bouwen

0

+++ Er is meer nieuws over het drietal elektrische SUV modellen dat de Volkswagen Groep in haar fabriek in Hannover wil gaan bouwen. Het trio zal worden gebaseerd op het inmiddels regelmatig op Autointernationaal.nl besproken Landjet ontwerp van AUDI . Dit betekent dat de 3 elektrische SUV modellen bestemd zijn voor het topsegment. Het Landjet project zal niet alleen resulteren in een nieuw vlaggenschip voor Audi, maar ook in modellen voor zowel Bentley als Porsche. De productie in Hannover in de deelstaat Nedersaksen moet in 2024 starten. Met name de Bentley variant is opmerkelijk: het betekent dat de elektrische SUV het eerste model van het Britse merk zal worden dat niet in eigen land het levenslicht ziet. Volkswagen laat in Hannover ook de productieversie van de ID.Buzzz conceptstudie bouwen. +++

+++ BENTLEY heeft uit pure noodzaak een V8 uitvoering van de Flying Spur gelanceerd. Niet vanwege de emissienormen, maar omdat er problemen zijn met de W12 versie. Diens motor moet namelijk opnieuw gecertificeerd worden. De vernieuwde homologatie van de 12 cilinder motor neemt meer tijd in beslag dan Bentley had gedacht. Om Flying Spur niet te lang te laten wachten, is de voor 2021 geplande introductie van de V8 versie naar voren gehaald. Sinds het saneren van de Mulsanne is dit de enige limousine in het gamma van Bentley. Voor de Flying Spur zou een recordaantal orders in portefeuille zijn. Aan de vraag voldoen was sowieso al lastig vanwege de coronacrisis en de daaruit volgende lockdown. De productie in Crewe kwam daardoor op een laag pitje te staan. Bentley probeert nu een inhaalslag te maken bij de levering van de Flying Spur, maar dat zijn dan tijdelijk vooral V8 exemplaren. De orders voor de W12 uitvoering worden pas in een later stadium verwerkt. +++

+++ Oliver Zipse, de baas van BMW , heeft aangekondigd dat hij langer wil samenwerken met Toyota voor de ontwikkeling van waterstofauto’s. Daarentegen zou de toekomst van coupés en cabriolet modellen van het merk minder zeker zijn. Zipse laat in een interview weten dat hij interesse heeft om het huidige partnerschap met Toyota te verlengen tot na 2025. De 2 grootmachten binnen de auto-industrie werken momenteel samen voor de ontwikkeling van waterstofauto’s en voor de productie van de Z4 plus Supra. Dit betekent echter niet dat beide sportwagens gegarandeerd een vervolg krijgen. Zipse zei daar over: “Van de coupés, cabrioletmodellen en roadsters zullen we nog zien wat er van zal overblijven”. BMW moet namelijk snijden in haar uitgaven en dat zal tot uitdrukking komen in een herziening van het modellenaanbod. Op de tocht staan daarbij met name auto’s met een laag (en krimpend) verkooppotentieel. +++

+++ DS heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de nieuwe 4 in februari 2021 zal worden onthuld. In april krijgen wij te horen wat de DS 4 moet gaan kosten. Van het modeltype verschijnt ook een avontuurlijker aangeklede Crossback versie. De levering van de DS 4, die door Opel in haar fabriek in Rüsselsheim gebouwd gaat worden, komt echter pas in november 2021 op gang. Hij deelt zijn basis met de derde generatie Peugeot 308 en de nieuwe Opel Astra. De laatste zal op dezelfde productielijn gebouwd gaan worden. Het trio wordt onder andere leverbaar in een stekker hybride uitvoering met een systeemvermogen van 150 pk of 180 pk. Een volledig elektrische variant is niet gepland, want daarvoor is het EMP2 onderstel niet geschikt voor. +++

+++ LAMBORGHINI heeft een nieuwe baas. Of beter: het Italiaanse exclusieve merk heeft zijn oude chef weer terug: Stephan Winkelmann. Eind september werd duidelijk dat Lamborghini op zoek moest naar een nieuwe topman. Die is nu gevonden. De huidige Bugatti baas Stephan Winkelmann neemt namelijk het stuur van Stefano Domenicali over. Zijn taak als CEO van Bugatti legt hij niet naast zich neer. Winkelmann gaat dus een dubbelrol vervullen. De twee exclusieve merken van de Volkswagen Groep zullen samen door hem geleid worden. Althans, tot het moment dat Bugatti verkocht is aan Rimac. Winkelmann gaf in de periode 2005 tot en met 2016 ook al leiding aan Lamborghini. Daarna vertrok de Duitser voor een korte periode naar Audi Sport. Sinds januari 2018 mag Winkelmann zich CEO van Bugatti noemen. En vanaf 1 december krijgt hij het ook (weer) bij Lamborghini voor het zeggen. Bugatti staat dus op de nominatie om verkocht te worden. Ook de toekomst van Lamborghini binnen de Volkswagen Groep is onzeker. Er gaan geruchten dat het autoconcern het Italiaanse merk à la Ferrari naar de beurs wil brengen. Stefano Domenicali, de huidige baas bij Lamborghini, wordt op 1 januari 2021 de baas van de Formule 1. +++

+++ PSA zit in zijn maag met duizenden auto’s die in 2021 niet meer op kenteken gezet mogen worden vanwege de op 1 januari strengere emissienormen.Het moederbedrijf zou druk uitoefenen op de dealers om ze snel te verkopen.PSA zou geen op zichzelf staand geval zijn. In totaal zijn er 600.000 auto’s die niet voldoen aan de nieuwe norm. PSA kan de betreffende voertuigen alleen tijdig verkocht krijgen door hoge kortingen te bieden. Voor de dealers betekent dit een aanzienlijk verlies. +++ 

+++ RENAULT heeft een autoverkoopplatform op internet gelanceerd als reactie op de door Covid-19 veroorzaakte verschuiving naar digitale aankopen door de consument. Het online bestellen van een personenwagen kan voorlopig alleen nog in Groot-Brittannië, maar zal in de toekomst ook in Nederland mogelijk zijn. Het gaat daarbij zowel om koop als om het afsluiten van een leasecontract. In november 2018 werd in Groot-Brittannië al met internetverkoop gestart. Dit land had de primeur omdat Renault aldaar slechts een select aantal modellen verkoopt. Dat maakte de proef overzichtelijker. Na de auto op het platform besteld te hebben, kunnen klanten hun voertuig kunnen ophalen bij de plaatselijke Renault dealer. Thuisbezorging is echter ook mogelijk. Wanneer de bestelservice ook voor Nederland beschikbaar komt, kan de importeur nog niet zeggen. +++

+++ In RUSLAND heeft Vladimir Poetin maatregelen aangekondigd om de CO2-uitstoot van aldaar verkochte voertuigen tegen 2030 drastisch te verminderen. De president wil de CO2-uitstoot van zijn land over 10 jaar met 70 % verminderd hebben in vergelijking met het niveau van 1990. Dit betekent uiteraard dat het Russische wagenpark flinke aanpassingen zal moeten ondergaan. Het land heeft wat dit betreft nog een lange weg te gaan want de autovloot is qua mechanica veel minder geëvolueerd dan die van West Europa. Bij Lada, de toonaangevende fabrikant op het gebied van marktaandeel, vinden we nog steeds een flink aantal modellen met benzinemotoren die slechts voldoen aan de Euro 5 emissienorm. +++

+++ Automobilisten die met een telefoon achter het stuur zitten, kunnen vanaf 16 november op verschillende plekken worden beboet door SLIMME APP CAMERA’S . Flitsmeister waarschuwt daar echter niet voor. Directeur Jorn de Vries laat weten dat zijn bedrijf er voor heeft gekozen om niet mee te werken aan het mogelijk maken van boetevrij appen en bellen achter het stuur. Hij wil appende automobilisten niet belonen voor dit wangedrag. Dat vindt hij ethisch onverantwoord. “Er zullen mensen zijn die dat hypocriet vinden omdat wij dat met snelheidscamera’s wel doen, maar wij vinden dat een wezenlijk verschil”. De Vries vindt een “paar kilometer te hard rijden” iets anders dan bewust niet met je ogen op de weg gericht zijn. Het is niet bekend of ook andere apps als Waze en Google Maps eenzelfde standpunt hebben ten aanzien van de nieuwe slimme app camera’s. +++

+++ TESLA wil batterijen met nieuwe technologie gaan produceren in haar nieuwe fabriek in Grünheide. Ze zouden krachtiger moeten zijn dan de huidige exemplaren. De grotere en krachtigere cellen werden tijdens de ‘Battery Day’ van Tesla in september reeds aangekondigd. Efficiënte en goedkope batterijen zijn een voorwaarde voor omarming van elektrische mobiliteit door het grote publiek. De bouw van de fabriek in Grünheide vordert nu snel. Tesla wil vanaf juli 2021 elektrische auto’s gaan produceren in Grünheide. In de eerste fase zijn 500.000 voertuigen per jaar gepland met ongeveer 12.000 medewerkers. In de Duitse fabriek gaat niet alleen de Model 3 gebouwd worden, maar ook de nieuwe Model Y cross-over. +++

+++ TESLA heeft tegelijkertijd zijn handen vol aan een lang slepend probleem bij oudere auto’s dat nu onder garantie moet worden opgelost. Er zou sprake zijn van een ‘ingebouwde tijdbom’: het flashgeheugen van de infotainment unit (eMMC) slijt als gevolg van de zware belasting die de extreem met internet verbonden modellen van Tesla veroorzaken. Dat kan het hele systeem doen crashen. Het gevolg is dat het centrale scherm uitvalt of, in extreme gevallen, dat de auto niet meer ‘start’. Sinds eind 2018 gebruikt Tesla een andere computer voor zijn infomediasysteem. Sindsdien behoort dit probleem tot het verleden, maar oudere auto’s bleven met deze ‘ingebouwde tijdbom’ rondrijden. In de Verenigde Staten heeft dit fenomeen geleid tot een groot aantal klachten bij het overheidsagentschap voor verkeersveiligheid NHTSA. Die instantie heeft de zaak onderzocht en geoordeeld dat Tesla in actie moet komen omdat het om een structureel probleem gaat. Deze week kregen Amerikaanse eigenaars van een Model S of Model X van voor eind 2018 daarom een mail waarin verteld werd dat het vervangen van de falende chip voortaan onderdeel uitmaakt van de verlengde garantie van 8 jaar. Voordien noemde Tesla het probleem “normale slijtage” en rekende het forse bedragen voor reparatie. Eigenaren van een Model S of Model X die hun eMMC eerder al tegen betaling hebben moeten laten vervangen, zullen hun geld terugkrijgen. Tesla heeft nog niet officieel bevestigd dat het dezelfde voorwaarden zal toepassen in andere delen van de wereld, maar in de wandelgangen zou het merk al hebben laten weten dat dit binnenkort zal worden gecommuniceerd. +++

+++ VOLKSWAGEN is ondanks verwoede pogingen om zichzelf te profileren als de Messias op het gebied van elektrisch rijden nog steeds niet verlost van het dieselfraude drama. Dit keer is er in Frankrijk een zogeheten Class Action tegen de autofabrikant gestart. De vereniging CLCV wenst een vergoeding te krijgen voor de eigenaren van voertuigen met frauduleuze software. Dit is de eerste actie die wordt uitgevoerd in het kader van het dieselfraude drama in Frankrijk. Volkswagen wordt ervan beschuldigd op 11 miljoen van zijn dieselvoertuigen (tussen 2008 en 2015) software te hebben geïnstalleerd die het mogelijk maakt om vervuilende emissies te verminderen tijdens homologatietests. In Frankrijk zijn ongeveer 1 miljoen auto’s getroffen. Volkswagen wil dit dossier graag sluiten en wil daarom liever als hightech bedrijf worden gezien. Dat komt doordat de autofabrikant naast elektrificatie van het gamma ook flink inzet op de ontwikkeling van software. Daarmee wil Volkswagen de volgende grote stap in autoland zetten: de transitie naar autonoom rijdende voertuigen. “Daarom moeten we vanaf nu als hightech bedrijf worden gezien”, aldus topman Herbert Diess. “Het gaat een race met Tesla worden. Zij groeien ook snel. Wij hebben echter veel meer verschillende carrosserievarianten. En als het gaat om een gevestigd dealernetwerk, zouden wij een voordeel moeten hebben ten opzichte van Tesla”. +++

 

Reageren is niet mogelijk.