Prijs indicatie Lamborghini Huracán STO

0

Lamborghini wil munt slaan uit haar succes in de racerij en komt daarom met een circuitversie van de Huracán die ook op de openbare weg mag rijden: de STO uitvoering.

Voortbouwend op de lessen die zijn geleerd met de Super Trofeo en de successen van Lamborghini in de GT3 klasse, waaronder 3 overwinningen in de 24-uurs race van Daytona (in 2018, 2019 en 2020; daarnaast werd de 12-uurs race van Sebring gewonnen), hebben de Italianen nu een tegenhanger voor de Porsche 911 GT3 RS gebouwd: de Huracán STO (deze letter combinatie is de afkorting van: Super Trofeo Omologato; het is dus een homologatieversie van Huracán ST, een sportwagen die men enkel op racecircuits zal tegenkomen). Het model is de ultieme evolutie van de supersportwagen uit Sant’Agatha Bolognese, oftewel de overtreffende trap van de Performante uitvoering met geen enkel compromis voor circuitgebruik, terwijl hij tegelijkertijd gehomologeerd is voor de openbare weg.

Om optimaal te kunnen profiteren van de sensaties die een Huracán kan bieden, heeft Lamborghini een lichtere versie ontwikkeld met ‘slechts’ 2 aangedreven wielen (maar wel met vierwielsturing). Daarbij is gebruik gemaakt van zogeheten sandwichtechnologie uit de ruimtevaart. Die bestaat uit een combinatie die dezelfde structurele stijfheid biedt, maar waarvoor 25 procent minder koolstofvezel is gebruikt. Het lichte materiaal wordt gebruikt voor de hele carrosserie. Daarnaast is de voorruit 30 procent lichter en is de rol beugel van titanium vervaardigd. De velgen zijn dan weer gemaakt van magnesium. In totaal werd er 43 kilo bespaard in vergelijking met de al behoorlijk puristische Huracán Performante.

De STO versie weegt 1.339 kilo droog aan de haak, terwijl de 5,2 liter grote atmosferische V10 motor onverminderd 640 pk levert. Onder de streep zorgt dat voor een sprinttijd van 3 seconden. De Performance uitvoering is weliswaar 0,1 tel sneller, maar dat is te verklaren door diens vierwielaandrijving. Dankzij een verbeterde koeling kan de V10 motor zijn werk nog efficiënter doen dan normaal en in de extra lichte STO resulteert dat in spectaculaire cijfers: in 9 seconden sprint hij naar 200 km/u. De topsnelheid van de Huracán STO bedraagt 310 km/h. Hoewel dat zeer indrukwekkend is, is hij daarmee 15 km/u trager dan de Performante. Dat komt ongetwijfeld door het heftigere vleugelwerk dat op rechte stukken voor iets meer luchtweerstand zorgt. Maar de STO versie moet het in de bochten uiteraard een stuk beter doen dankzij maar liefst 53 procent meer neerwaartse druk. Ook de carbon/keramische remmen van Brembo komen aldaar goed van pas.

De aerodynamica profiteerde ook van de lessen uit de racerij. Dat komt tot uiting in een voorsplitter die is ontworpen om de luchtstroom zo optimaal mogelijk naar de onderkant van de auto te leiden, terwijl de lucht in- en uitlaten rond de voorwielen de luchtwervelingen verminderen en voor extra neerwaartse druk zorgen. De achtervleugel heeft een enkele sleuf in het midden. Die is in 3 standen instelbaar en werkt samen met een diffusor die de lucht van onder de vlakke bodem opvangt om de grootste neerwaartse druk ooit op een Lamborghini op te wekken, zonder daarbij de luchtweerstand noemenswaardig te verhogen. Ook boven de motor is het een gevleugelde machine. Daar zien we namelijk lamellen in Veneno stijl die ongetwijfeld ook voor extra neerwaartse druk zorgen. Tenslotte helpt de haaienvin op het dak om de lucht naar de achtervleugel te geleiden en de prestaties van de Huracán STO in bochten te verbeteren. Uniek is dat het hele koetswerk vooraan uit één geheel bestaat. Lamborghini noemt dit “Cofango”. Voordelen zijn een grotere stijfheid en een lager gewicht. In totaal kan de STO tot 450 kilo aan neerwaartse druk genereren bij 280 km/u, wat 100 kilo meer is dan de Performante uitvoering haalt bij 310 km/u.

Natuurlijk haalt de achterwiel aangedreven Huracán STO (de Evo versie beschikt net als de Performance wel over vierwielaandrijving) ook op technologisch vlak inspiratie bij de racerij en biedt hij een volledige telemetrie aan boord die de bestuurder in staat stelt om zijn rondetijden op het circuit op te volgen en te bepalen hoe hij die nog kan verbeteren. Daarvoor kan hij (ook) gebruik maken van de Lamborghini Unica app op zijn smartphone. Op het stuur zit een knop waarmee de gewenste rij modus geselecteerd kan worden. De opties zijn: STO voor de openbare weg, Trofeo voor circuitgebruik met een droge baan en Pioggia voor als het nat is op de piste. Alle drie zijn ze ontwikkeld door de huiscoureurs van Lamborghini.

Dat mag je natuurlijk ook wel verwachten van een Huracán die zonder belastingen net geen 250.000 euro kost. Voor Nederland betekent dit al snel een tarief boven de 350.000 euro. Ter vergelijking: de Huracán Evo kost 310.883 euro (de Performante uitvoering is niet meer leverbaar). Maar volgens Lamborghini is hij dat waard, want op het circuit van Daytona is de buitenissige STO uitvoering 3 seconden sneller dan de Performante versie, terwijl hij amper 2,5 seconden trager is dan de GT3 racewagen … Dat wil wat zeggen!

Hoewel de nieuwe Lamborghini in de hier getoonde kleurencombinatie al lekker opvallend is, verzekert de fabrikant dat er voor ieder wat wils is. De STO kan namelijk door de Ad Personam personalisatie-afdeling geheel naar smaak worden aangekleed. Dan hebben we het over verschillende kleurencombinaties voor zowel de buitenkant als voor het exterieur. Dat drijft de prijs uiteraard nog verder op.

 

Reageren is niet mogelijk.