Renault stop autoproductie in Flins

0

Autofabrikant Renault bouwt haar fabriek in Flins om tot ‘re-factory’, ofwel een recyclingfaciliteit. Op die manier wil het bedrijf zijn CO2-footprint verlagen. In 2030 moeten er 3.000 mensen werken. Maar is de groene maatregel geen verkapte reorganisatie?

De recyclingfabriek moet in 2024 klaar zijn voor gebruik. Een jaar eerder gaan de Zoé en de Nissan Micra die aldaar het levenslicht zien uit productie. In de fabriek worden vanaf 2024 onder andere slijtdelen gemaakt met 3D-printers, batterijen klaargemaakt voor een tweede leven (bijvoorbeeld als opslag), onderdelen gereviseerd en gebruikte auto’s voorzien van een elektrische aandrijflijn. De re conditionering fabriek in Choisy le Roi, waar 260 mensen werken, wordt in de plannen voor Flins geïntegreerd.

Renault kondigde al eerder een herstructureringsplan aan waarbij ruim 4.500 banen in Frankrijk gaan. Naar aanleiding van dat nieuws zette de overheid een aangevraagde staatslening van 5 miljard euro in de ijskast. Het bedrijf lijkt desondanks de herstructurering in Frankrijk door te zetten. De Franse vakbonden melden boos te zijn over wat zij zien als een verkapte kostenbesparing. “Je kunt niet enerzijds de productie in Frankrijk om zeep helpen en anderzijds om staatssteun vragen”, aldus een woordvoerder. Maar CEO Luca di Meo en bestuursvoorzitter Jean-Dominiqua Senard (foto) denken dat dit prima samen kan gaan.

Flins is nu nog de grootste autofabriek van Renault in Frankrijk, maar dat gaat in de komende jaren de productievestiging in Douai worden. Daar zullen in de toekomst de elektrische middenklassers van het merk gebouwd gaan worden. Flins is niet alleen de grootste fabriek van de autoproducent in Frankrijk, maar ook haar oudste. De productievestiging werd in 1952. Een paar jaar later begon Renault daar met de bouw van de Dauphine. Daarna volgden modellen als de 8, 10, 4, 5, Supercinq, Clio en Twingo. De Zoé blijkt nu het laatste model te zijn.

In Flins gaat Renault verschillende milieuverantwoorde dingen doen. Zo wil het bedrijf aldaar gebruikte auto’s gaan voorzien van milieuvriendelijkere aandrijflijnen (waarschijnlijk dus conversies naar elektrisch), gebruikte accupakketten gereedmaken voor hergebruik en ook volledige auto’s recyclen. Oude auto’s van Renault worden dan in Flins ontdaan van bruikbare onderdelen, die via de tweedehands onderdelenvoorziening van het merk terug op de markt komen. Ook wordt Flins het kenniscentrum van Renault op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie. Zo komen er onderzoekscentra en een opleidingsfaciliteit.

Hoewel Flins dus een nieuwe taak krijgt, zijn de vakbonden niet te spreken over de gang van zaken. Die ziet deze stap zoals gezegd als een vakkundig verpakte kostenbesparing. Renault kondigde immers eerder dit jaar aan dat het flink gaat bezuinigen en dat daarbij veel ontslagen gaan vallen. “Flins moet nieuwe auto’s blijven bouwen, naast andere activiteiten. We zullen dit niet accepteren. Renault kan de productiecapaciteit in Frankrijk niet onderuithalen, terwijl het staatssteun ontvangt”, aldus een woordvoerder van vakbond CGT. Er werken nu pakweg 2.500 mensen in de fabriek.

Reageren is niet mogelijk.