Volkswagen ID.3 onttroont Tesla Model 3

0

De markt voor elektrische auto’s is in Europa nog relatief jong en onontgonnen. Daardoor kunnen zich bij wijze van spreken wild west toestanden voordoen. Lange tijd was de Tesla Model 3 de lieveling van de autoconsument die elektrisch wilde gaan rijden, maar de Amerikaan is nu uit de top 10 gevallen. De nieuwe stekkerkoning is de Volkswagen ID.3 die 2 maanden na zijn introductie de koppositie al heeft gepakt.

In Europa stond dit jaar aanvankelijk de Renault Zoé bovenaan de verkoopranglijst. Daarvan zijn er in oktober 9.614 van verkocht. Een recordaantal, maar niet genoeg om de Volkswagen ID.3 achter zich te houden. Die ging 10.315 keer over de toonbank. De Hyundai Kona Electric bezet in Europa de derde podiumplek met 5.999 verkochte exemplaren. De Tesla Model 3 is zoals gezegd niet meer in de top 10 te vinden.

De Renault Zoé blijft over de eerste 10 maanden van dit jaar gemeten de meest verkochte elektrische auto in Europa met 71.521 registraties. In de Europese elektrische auto verkoop top 10 van oktober is zoals gezegd geen spoor meer te vinden van de Tesla Model 3. Verrassend, want de Amerikaan voerde maandenlang de statistieken aan. En hij bezet over de eerste 10 maanden van 2020 gemeten nog steeds de tweede plaats in de ranglijst met 56.108 stuks.

De Volkswagen ID.3 kende aanvankelijk een aarzelende en door softwareproblemen vertraagde verkoopstart, maar is nu dus op weg om het succes te worden dat de fabrikant voor ogen had. De elektrische Duitser is in diverse Europese landen succesvol. De Volkswagen voerde in oktober namelijk de verkoop hitparade aan in Noorwegen, Nederland én Ierland. Bijzonder is dat de ID.3 in deze landen niet alleen de populairste elektrische auto was, maar überhaupt het meest geregistreerde model.

Er is echter een belangrijke ‘maar’. Alhoewel er in dit artikel over verkopen wordt gesproken, gaat het eigenlijk om leveringen oftewel inschrijvingen. Dit betekent dat een en ander met een korreltje zout moet worden genomen. Het verkoopsucces van de ID.3 in oktober is namelijk voor een deel te verklaren doordat er meer dan 15.000 reserveringen waren. Die konden pas afgelopen maand worden ingevuld, na de eerder genoemde moeilijke en vertraagde start ten gevolge van softwareproblemen. Tesla is traditioneel erg gefocust op kwartaalresultaten en doet elke keer aan het eind van een 3 maanden periode enorme inspanningen doet om de leveringen op te voeren. Dit betekent dat wij met name in december nog vuurwerk van de Model 3 kunnen verwachten.

De vraag die zich opdringt is dan ook of de voorsprong van de ID.3 blijft bestaan nu de zogeheten early adopters hun exemplaren in ontvangst genomen hebben. In de komende maanden zal Volkswagen het moeten hebben van nieuwe bestellingen. Volgens onderzoeksbureau JATO zijn meer dan de helft van de in Europa verkochte exemplaren van de ID.3 bestemd voor wagenparkbeheerders. Het model was in oktober de 29ste bestverkochte auto in Europa überhaupt. Dat lijstje werd afgelopen maand aangevoerd door een andere Volkswagen, namelijk de Golf met 27.530 registraties.

In Nederland is de ID.3 zoals gezegd ook mateloos populair. In oktober zijn 2.789 stuks van dit Volkswagen model op kenteken gezet. In totaal staat de teller voor dit jaar nu op ruim 3.300 exemplaren. Met de enorme inhaalslag die de ID.3 in oktober heeft gemaakt in ons land, is de Kia Niro naar de tweede plek in de verkoopstatistieken verwezen. Daarvan rolden in oktober 1.192 exemplaren uit de showroom.

De rol van de Tesla Model 3 is dus allesbehalve uitgespeeld. Nee, want er is een enorme boot met exemplaren vanuit China naar Europa onderweg. Als die aankomt (en dat zal voor de jaarwisseling zijn), dan kunnen al die auto’s van Tesla geregistreerd worden. Dan worden de verkoopkaarten min of meer opnieuw geschud. Maar op de langere termijn heeft de Volkswagen ID.3 de betere papieren om blijvend de best verkochte elektrische auto van Europa te worden. Dit model opereert immers in een lager prijssegment. Bovendien bevindt zijn thuismarkt (Duitsland) zich in Europa. Dat zet de Volkswagen ID.3 ook op voorsprong. De Tesla Model 3 heeft dat strategische voordeel niet.

Volkswagen is in ieder geval blij dat er afgelopen maand een flink aantal exemplaren van de ID.3 afgeleverd kon worden. Dit betekent dat de Europese uitstoot doelstelling bijna zal worden gehaald. En in 2021 denkt Volkswagen topman Herbert Diess de emissienorm sowieso te gaan halen, want dan wordt ook de ID.4 (goed) leverbaar. Volkswagen denkt dan het aantal afgeleverde elektrische auto’s te kunnen verdubbelen. Ook de nieuwe Skoda Enyaq iV speelt hierbij een grote rol. Audi komt in 2021 met de Q4 e-Tron en Cipra met de el-Born (beide derivaten van de ID.4), maar die zullen pas in 2022 hun eerste volle verkoopjaar beleven.

Dit jaar heeft Volkswagen in totaal afgerond 140.000 elektrische auto’s aan de man gebracht, bijna een verdrievoudiging ten opzichte van 2019. Het aandeel in de totale verkoop bedraagt 5 à 6 procent, maar dat moet in 2021 verder omhoog om te voorkomen dat Volkswagen dan wederom net de boot mist als het gaat om de CO2 uitstoot norm. Hiermee is een kostenpost van enkele honderden miljoenen euro’s in de vorm van door de Europese Unie opgelegde boetes gemoeid. De Volkswagen Groep investeert momenteel fors in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Voor de komende 5 jaar gaat het om 35 miljard euro. Volgens Diess kan Volkswagen daarmee voldoen aan de CO2 doelstellingen van de Europese Unie, maar er gaan geruchten over een meer ambitieuze reductie van de uitstoot. In dat geval zou Volkswagen zijn investeringen opnieuw onder de loep moeten nemen, aldus Diess.

Reageren is niet mogelijk.