Chinese automarkt is hersteld van de corona pandemie

0

Heeft China de corona crisis achter de rug? Daar lijkt het wel op. De autoverkopen zijn aldaar in oktober namelijk met 8 procent gestegen.

Het lijkt dus weer ‘business as usual’ te zijn in China. In de stad die als de oorsprong van de pandemie wordt beschouwd, Wuhan, werd in oktober zelfs weer een autoshow gehouden, terwijl alle Europese tentoonstellingen werden geannuleerd. Aldaar, maar ook in Peking en Sjanghai, glimlachen de dealers breed. De verkoop van personenauto’s nam in China in oktober namelijk zoals gezegd met 8 procent toe ten opzichte van2019. Ook het resultaat van september werd overtroffen. China, het eerste land dat getroffen werd door het nieuwe corona virus, maar ook het land dat er als eerste weer uit kwam, lijkt daarmee een barometer te zijn van het verwachte herstel van de wereldeconomie.

Maar niet in Europa, waar in veel landen de autoshowrooms gesloten blijven vanwege inperking van het verkeer tussen personen. Theoretisch is er de mogelijkheid om via internet zaken te doen, maar bij veel consumenten lijkt de lust om van auto te wisselen definitief verdwenen te zijn door de sombere berichten van de overheid. Wat ook niet helpt is dat Europa het pedaal voor wat betreft klimaatmaatregelen diep ingetrapt houdt. In plaats van de consumptie aan te moedigen, zijn prijsverhogingen in naam van het milieu nu onvermijdelijk. Alleen particulieren met voldoende spaargeld zullen zich de aanschaf van een elektrische auto kunnen permitteren.

In China is er daarentegen geen sprake van wijziging van de geldende regels. Daarmee wordt het proces om een einde aan de crisis te maken ondersteund, want de consument kan aldaar in alle rust zijn aankopen doen. Ook op autogebied. Na een diepe afzetdaling aan het begin van het jaar als gevolg van de epidemie, stegen de autoverkopen van de Aziatische gigant in augustus met 8,8 procent; de grootste stijging sinds 2018, voordat zij zich in september stabiliseerde met een plus van 7,4 procent. In totaal zijn er toen 1.992 miljoen auto’s verkocht, aldus de Chinese Federatie van Personenautofabrikanten (CPCA) in een verklaring. Bovendien is de markt voor luxeauto’s gezond gebleven. En hoe. De verkopen van de premium merken namen op jaarbasis zelfs met 30 procent toe! Die van elektrische modellen is meer dan verdubbeld (+ 119,8 procent tot 144.000 eenheden).

Het verkoopniveau blijft echter ver onder dat van vorig jaar. Over de eerste 10 maanden van 2020, is het totale cumulatieve cijfer volgens de CPCA met 10,2 procent gedaald ten opzichte van 2019. Maar daar ligt niemand meer wakker van nu de eerste tekenen van herstel zich hebben aangediend. De auto-industrie is een cruciale sector voor de economie van de Aziatische reus en een van de eersten die profiteert van staatssteunmaatregelen. China is de afgelopen jaren uitgegroeid tot ‘s werelds grootste automarkt. In de jaren negentig was er sprake van een voortdurend stijgende afzet. Pas in 2018 deed er zich een daling voor vanwege de algemene economische vertraging en de handelsspanningen met de Verenigde Staten. De verkiezing van Joe Biden zou, vanuit dit oogpunt, de zaken nieuw leven kunnen inblazen, zo hopen de Chinezen, en dat alles op een volkomen vreedzame manier.

Reageren is niet mogelijk.