Ferrari wil de snelste SUV gaan bouwen

0

Ferrari zal in 2021 haar eerste SUV lanceren. De Purosangue moet dan direct het snelste model in zijn klasse zijn. Autointernationaal.nl heeft de eerste informatie!

Komt hij wel of komt hij niet? De geruchten over een SUV van Ferrari doen al jaren de ronde. Het is nu zeker: de SUV van Ferrari komt eraan en heeft zelfs een naam. De zogeheten ‘FUV’ (Ferrari Utility Vehicle) wordt Purosangue (volbloed) genoemd en zou de snelste auto in zijn klasse zijn.

Lamborghini heeft de Urus, Bentley de Bentayga, Rolls-Royce de Cullinan, Aston Martin heeft onlangs de DBX op de markt gebracht en Porsche doet al geruime tijd prima zaken met de Cayenne. De markt voor luxe SUV’s is booming. Na dit succes lijkt de overstap naar SUV’s ook voor Ferrari onvermijdelijk. Het beste voorbeeld is het merk Lamborghini, dat zelfs de fabriek in Sant’Agata Bolognese uitbreidde voor zijn SUV model Urus en de verkoop in 2019 bijna verdubbelde met bijna 5.000 verkochte exemplaren voor de Urus.

Zoals het er momenteel naar uitziet, zal de Purosangue de GTC4 Lusso modellenreeks bij Ferrari vervangen. De eerste, zwaar gecamoufleerde spionagefoto’s tonen aan dat de SUV rondom Maranello al uitgebreid getest wordt. Wat we inmiddels weten: Ferrari’s eerste SUV heeft vier deuren, maar geen vervelende B-stijlen. De Purosangue wordt aangedreven door de volledig nieuw ontwikkelde V6 turbobenzinemotor, die optioneel verkrijgbaar zal zijn met hybride aandrijving. Het systeemvermogen zou meer dan 700 pk kunnen bedragen. Een V8 (met de plug-in techniek van de SF90 Stradale) of een 800 pk sterke V12 (met de motor van de 812 Superfast) in de Purosangue is vrij onwaarschijnlijk, maar op dit moment niet helemaal uitgesloten. De SUV is gebaseerd op het nieuw ontwikkelde platform met voorin geplaatste motor dat in de toekomst ook voor andere modellen gebruikt gaat worden.

Qua optiek zal de Purosangue waarschijnlijk gebaseerd zijn op de Maserati Levante, de daklijn zal naar verwachting sterk naar achteren dalen. In het interieur biedt de Ferrari alle comfort van een luxe SUV en beschikt hij over de nieuwe digitale cockpitarchitectuur dat in sommige modellen al te vinden is (de Roma en de SF90 Stradale). Oorspronkelijk zou de Purosangue al in 2020 op de markt moeten komen voor een prijs van rond de 300.000 euro. De nieuwe Ferrari-baas Louis Carey Camilleri heeft de marktintroductie uitgesteld tot 2021 om het model te perfectioneren. De daadwerkelijke verkoop begint pas in 2022.

 

Elektrisch

Het platform van de Purosangue gaat ook voor 2 andere SUV modellen gebruikt worden. Die worden volledig elektrisch en hebben de interne aanduiding ‘F244’ en ‘F245’. Ze staan op de planning voor respectievelijk 2024 en 2026. Het platform kan 4 elektromotoren herbergen en heeft het accupakket een minimale capaciteit van 80 kWh. Men spreekt van een vermogen van minstens 610 pk, al ligt het voor de hand dat de topversie nog veel meer kracht gaat leveren. 610 pk is voor elektrische auto begrippen namelijk niet bijster veel.

De komst van de elektrische SUV modellen betekent overigens niet dat Ferrari meteen al haar kaarten inzet op emissievrije aandrijving. Voormalig CEO Louis Camilleri zei begin november nog dat hij Ferrari “nooit helemaal elektrisch ziet worden”. Het merk zal echter wel moeten, nu steeds meer landen de deur op of omstreeks 2030 dichtdoen voor auto’s met een verbrandingsmotor. Daarnaast zijn de woorden van Camilleri nu niet meer zoveel waard, aangezien hij deze maand plotseling opstapte. Zijn opvolger zou zomaar eens een andere koers kunnen gaan varen.

Reageren is niet mogelijk.