Audi sluit 2020 af met kleiner verkoopverlies dan verwacht

0

In het vierde kwartaal van 2020 heeft Audi zich verkooptechnisch nog enigszins kunnen herstellen. Vorig jaar verkocht de premium dochter van Volkswagen in de laatste 3 maanden 505.583 auto’s, waarmee het totaal op 1.692.773 komt. Dat is een afzetdaling van 8,3 procent in vergelijking met 2019.

De verkoopdaling van Audi is procentueel gezien vrijwel identiek aan het resultaat van BMW. Ook in andere opzichten zijn er overeenkomsten: in 2020 waren zowel de elektrische modellen als de sportieve auto’s uit Ingolstadt respectievelijk München in trek. Wereldwijd nam de verkoop van de e-Tron namelijk met 79,5 procent toe tot 47.324 exemplaren. De Audi Sport divisie wist afgelopen jaar 29.300 bestellingen te noteren; een groei van 16,1 procent en een nieuw afleverrecord.

Op de totale verkoop van Audi zijn deze cijfers echter slechts een druppel op de gloeiende plaat. De enige markt waar het premium automerk afgelopen jaar positieve cijfers wist te realiseren, was China. Daar namen de verkopen met 5,4 procent toe tot 727.358 personenwagens. In Europa, vorig jaar nog de grootste afzetmarkt van Audi, daalde de afzet met liefst 19,5 procent tot 619.723 auto’s. Dit betekent dat China de koppositie heeft overgenomen. In de Verenigde Staten verkocht Audi 186.620 personenwagens in 2020; een daling van 16,7 procent ten opzichte van 2019. Audi had in Nederland ook niet echt een topjaar: de afzet zakte met 20,7 procent in tot 12.690 auto’s; het laagste aantal voor het premium merk sinds 2004.

Audi zet (wie niet?) de komende jaren vol in op elektrificatie. Hiervoor is een ontwikkelingsbudget van 35 miljard euro beschikbaar. Dit jaar zal zowel de e-Tron GT (op basis van het onderstel van de Porsche Taycan) als de Q4 e-Tron (op basis van de ID modellen van Volkswagen) in productie gaan. Het jaar daarop zal de nieuwe Q5 worden voorgesteld. Die wordt volledig elektrisch en krijgt dus ook de type-aanduiding ‘e Tron’. In 2023 moet het nieuwe elektrisch vlaggenschip, dat momenteel door het zogeheten Artemis team ontwikkeld wordt, presentatie klaar zijn. Daarvan krijgen zowel Bentley als Porsche een eigen variant. De auto heeft als werktitel ‘Landjet’ en krijgt 3 rijen stoelen. Met de elektrificatie van haar gamma, wil Audi met goed fatsoen afscheid nemen van met name de TDI dieselperiode, die op het eind gekenmerkt werd door frauduleuze motorsoftware.

 

Dieselfraude

In het kader van bovengenoemde frauduleuze software heeft de voormalige CEO van Audi, Rupert Stadler, zijn verhaal gedaan in de Duitse rechtbank. De in 2018 gearresteerde en afgezette topman verklaarde van het gesjoemel met de dieselmotoren ‘niet geweten te hebben’. Hij was namelijk te druk met andere zaken.

Stadler werd in 2018 gearresteerd, 3 jaar nadat het dieselschandaal bij de Volkswagen Groep aan het licht kwam. De voormalige topman, die sinds 2010 achter het stuur zat bij Audi, was tot dan toe buiten schot gebleven. Maar in 2018, toen er gesjoemel bij Audi met haar 3.0 V6 TDI motor aan het licht kwam, stelde de openbaar aanklager dat onder het bewind van Stadler nog een tijd lang met zijn medeweten diesels zijn gebouwd en verkocht met frauduleuze software aan boord. De voormalige CEO wordt er van verdacht op de hoogte te zijn geweest van interne onderzoeksresultaten die klip en klaar wezen op gesjoemel. Maar voor Stadler zou dat geen reden zijn geweest om de vermaledijde dieselmotoren direct uit productie te nemen. De Audi topman dacht à la Lodewijk Asscher zich uit de netelige situatie weg te kunnen bluffen door te roepen dat “als er nog ongeregeldheden werden aangetroffen, deze direct gemeld zouden worden”. Maar volgens de openbaar aanklager had Stadler echter al eerder weet van de fraude en heeft hij toen niet gehandeld. Nou ja, uit afgeluisterde telefoongesprekken blijkt dat hij toen zijn managers de opdracht heeft gegeven om bewijsmateriaal onder het tapijt te vegen.

Stadler is er dus gloeiend bij. Maar voor het gerechtshof in München probeert hij nu zijn handen in onschuld te wassen. Stadler laat in een verklaring weten dat hij in die periode “dingen gemist kan hebben”, wegens “hoge tijdsdruk”. Hij zou naar eigen zeggen tot zo’n 200 mails per dag hebben ontvangen, amper tijd gehad hebben om op zijn kantoor te zijn, een chaotische agenda hebben gehad met constante verschuivingen en steeds nieuwe afspraken. Nu zullen er meer topmannen zijn met een dergelijke werkomschrijving. Dat Stadler zich hier nu achter verschuilt, maakt hem ongeschikt voor het ambt. Naar eigen zeggen kwamen er in die periode “hooguit 10” rapporten over interne problemen bij hem op het bureau en hij kan zich niet herinneren dat ook maar één daarvan over het gesjoemel ging. De afgeluisterde telefoongesprekken bewijzen echter dat hij aan het liegen is.

Stadler is zich naar eigen zeggen dan ook nog steeds van geen kwaad bewust. Maar zijn bazen in Wolfsburg concludeerden in 2018 dat de Audi topman op zijn minst aangeschoten wild was. Daar wist men wel degelijk dat er frauduleuze software ontwikkeld was. In dit kader zijn inmiddels ook 3 andere managers van Audi aangeklaagd: Henning Lörch (afdelingshoofd voor uitlaatgas nabehandeling), Wolfgang Hatz (tussen 2001 en 2009 hoofd motorenontwikkeling) en Giovanni Pamio (een ingenieur onder wiens leiding het gesjoemel tot stand kwam. De laatste deed afgelopen najaar een boekje open over de gang van zaken. Volgens hem werd er van hogerhand (lees: door Stadler) niets gedaan toen hij waarschuwde voor de “onredelijke eisen die het hogere management stelde” en de mogelijke gevolgen van de software. Daarmee sluit het net zich rond te voormalige Audi topman.

 

Geen verbrandingsmotoren meer

Volgens de nieuwe topman van Audi, Markus Duesmann, is het einde van de verbrandingsmotor in zicht. Hij kan weliswaar geen specifieke datum aan het afscheid hangen, maar is er van overtuigd dat de dagen van de TDI en TFSI blokken geteld zijn. Hoe snel Audi stopt met verbrandingsmotoren is afhankelijk van het succes van de elektrische modellen van het merk. In de komende maanden wordt bepaald wanneer men in Ingolstadt de TDI en TFSI blokken vaarwel zegt.

Dat Audi uiterlijk in 2035 geen enkele klassieke verbrandingsmotor meer zal bouwen, staat vast. Elektrische mobiliteit is volgens Duesmann de toekomst. Dat heeft niet alleen invloed op het motorengamma, maar ook op de diverse modellen. Duesmann heroverweegt daarom het complete portfolio. “Milieubescherming en economisch succes gaan goed samen”, zo laat hij tijdens een interview optekenen. Een van de modellen die in het kader van het heroverwegen van het portfolio geschrapt zou kunnen worden, is Audi’s kleinste model. “De A1 staat ter discussie”, zo legt de topman uit. Dat komt niet alleen doordat de verkopen niet meevallen, maar ook omdat er voor een eventuele opvolger geen geschikt platform beschikbaar is. De MEB architectuur van de ID modellen van Volkswagen is namelijk te groot en te duur.

Derde reden is dat Audi, net als concurrent Daimler met het merk Mercedes, zich meer gaat toeleggen op grotere modellen waar meer geld mee verdiend kan worden dan met de kleine A1. “Wij zullen niet alleen een opwaartse verschuiving in het gamma hebben, maar in elk segment ook voor het hoogtepunt gaan zorgen”, aldus Duesmann. Hij erkent dat de A8 dat niet bepaald is. Dit Audi model wordt momenteel compleet overschaduwd door de Mercedes S klasse. Duesmann sluit daarom niet uit dat de A8 medio 2024 (de huidige editie krijgt eerst nog een facelift) zal worden afgelost door de ‘Landjet’ of een soortgelijk model dat in het kader van het Artemis project ontwikkeld wordt. De Audi topman laat weten dat het toekomstige vlaggenschip niet in aanmerking komt voor de traditionele A of Q aanduiding. Vandaar de werktitel ‘Landjet’. Volgens Duesmann wordt dat geen SUV à la de Q7, ondanks dat ruimtegevoel volgens hem de luxe van de toekomst wordt”. Het Landjet model zal in sterke mate autonoom kunnen rijden en meer ruimte bieden dan de klassieke A8.

Bentley en Porsche krijgen zoals gezegd op dezelfde basis eigen modellen. Het Britse derivaat debuteert in 2025 en wordt (dus) een SUV met 3 rijen zetels. Prijstechnisch moet het de spirituele opvolger van de Mulsanne worden waarvan de productie reeds beëindigd is. Bentley wil in 2030 een compleet elektrisch aangedreven modellengamma hebben. Porsche doet dus ook mee met het project. Die zal op dezelfde basisarchitectuur een elektrische SUV gaan ontwikkelen die boven de Cayenne in het gamma komt. Lamborghini zou in een later stadium kunnen aanhaken voor een elektrische sportsedan in de geest van de conceptstudie Estoque. Of ook Bugatti mee gaat doen voor haar lang verwachte 4-deurs model, is afhankelijk van de vraag of het merk wel of niet verkocht gaan worden aan Rimac.

 

Autobahn

Duesmann is er van overtuigd dat het binnenkort gedaan is met de Duitse snelwegen zonder snelheidslimiet. De wereldberoemde Autobahn ligt regelmatig onder vuur. De ene keer proberen de Groenen (een politieke partij) een algemene snelheidsbeperking af te dwingen, het andere moment wordt het veiligheidsargument in stelling gebracht. Linksom of rechtsom lijkt het ongebreidelde laagvliegen volgens eigen goeddunken nu definitief tegen de tijdsgeest aan te botsen. Duesmann is zich hier van bewust, zo laat hij in een interview weten: “Een snelheidsbeperking heeft een CO2-effect dat je niet kan wegredeneren”, geeft hij als verklaring voor de onvermijdelijkheid van het opgeven van rijden zonder tempolimiet. Toch staat de Audi topman daar niet voor te springen, want hij is zelf een voorstander van “intelligente, ingenieuze oplossingen”, die beter zouden zijn dan een verbod op hardrijden. “Digitalisering en een betere verkeersdoorstroming bieden nog een enorm besparingspotentieel”.

 

Reageren is niet mogelijk.