Kortsluiting teistert Volkswagen ID.3

0

Het grote elektrische offensief van Volkswagen start in mineur want de nagelnieuwe ID.3 kampt nog steeds met ernstige software­problemen.

Plotseling gaan de deuren niet meer open. Of willen de ramen niet ­omlaag. De boordcomputer geeft foutmeldingen en het lukt de ID.3 niet om zijn 12 volt startbatterij op­ te laden. Het is slechts een greep uit de vele problemen die kersverse eigenaren van de elektrische Volkswagen melden. Pijnlijk, want de nieuwe ID.3 is cruciaal voor de toekomst van de Duitse autofabrikant. Desondanks plagen hardnekkige defecten de auto en zijn bestuurder al wekenlang. Niet zelden verdwijnt hun nieuwe vierwieler wekenlang in de werkplaats van de dealer. Die probeert de gebreken zo goed en zo kwaad als mogelijk is te verhelpen.

De mankementen zijn wijdverbreid. Dat bleek afgelopen zomer al toen de ID.3 voor het eerst door de pers kon worden getest. Het regende meldingen over een haperende motor, foutmeldingen die op de displays verschenen, uitvallende ­rij hulpsystemen en over verlies van vermogen. Veel eigenaren van een ID.3 spuwen inmiddels hun gal op het ­internet. “Een waardeloze auto en een miskleun van Volkswagen”, zo stelt een bezitter van de elektrische hatchback op een forum voor fans van het merk. “Ik heb veel spijt dat ik deze flut auto heb gekocht”’ Een ID.3 eigenaar bracht zijn auto naar de dealer omdat de ­richtingaanwijzer maar bleef knipperen. “Ik kreeg tijdelijk een Skoda op benzine mee”, zo zegt hij op Facebook. “Lekker warm. Hij doet het prima. En je hoeft die niet elke dag op te laden. Toch zo gek nog niet: zo’n normale auto met verbrandingsmotor”.

De ID.3 is niet het enige Volkswagen model dat met problemen kampt. Ook de nieuwe Golf is een zorgenkind. De moeilijkheden komen voort uit de software in die auto’s. Personenwagens worden steeds meer computers op wielen, waardoor ­een gebrekkige programmering al snel tot ellende leidt. “Volkswagen koos er voor om die software niet in te kopen bij hightech­ bedrijven als Waymo of Apple”, zegt professor Ferdinand Dudenhöffer, directeur van het Center Auto­motive Research (CAR) van de universiteit van Duisburg-Essen. “Men wilde de software zelf ontwikkelen, net zoals Tesla doet. Maar dat heeft Volkswagen onderschat. Het wilde te snel gaan”.

Haastige spoed is zelden goed, maar voor Volkswagen was een tweede uitstel van de lancering onbespreekbaar. Oorspronkelijk zou de ID.3 namelijk al in juni in de showrooms verschenen zijn, maar dat werd uiteindelijk september. Dat leidde er toe dat Volkswagen op concernniveau niet aan de CO2 doelstellingen van Europa heeft kunnen voldoen. Een tweede uitstel zou er toe geleid hebben dat Volkswagen ook op merkniveau de emissienormen zou hebben overschreden, met alle financiële consequenties van dien. Anders gezegd: Volkswagen had de elektrische ID.3 ­hard nodig om nog enigszins in de buurt van de CO2 doelstellingen te komen. Het gevolg was dat de klant opgescheept werd met een auto die kampt met software problemen.

Op zich is de keuze om software zelf te ontwikkelen niet onverstandig, omdat die gestaag een grotere rol in de autobranche gaat spelen. “Waar mensen vroeger naar de motor en de ­paardenkracht keken, zal dat in de toekomst de software worden”, ­aldus Dudenhöffer. “Die zelf in handen hebben, zal een competitief voordeel bieden. Dat is voor Volkswagen, dat als net als Tesla in de frontlinie wil opereren, erg belangrijk. Boven levert de software veel informatie over de gebruiker van de auto op. En ook hiervoor geldt: kennis is macht. Maar het streven om de software in eigen beheer te ontwikkelen, bezorgde de directie van Volkswagen tot nu toe vooral kopzorgen. De softwareproblemen zorgden er zoals gezegd eerder al voor dat de lancering van de ID.3 in 2020 maandenlang moest worden uitgesteld. Het debacle deed zelfs koppen rollen bij de top van het bedrijf.

Uiteindelijk werd de ID.3 met een onvoltooide versie van de kaduke software op de markt gebracht, met alle gevolgen van dien. Dat doet de wenkbrauwen fronsen. Volkswagen ziet de ID.3 als het startschot van zijn grote elektrische ­offensief, dat de voor het bedrijf ­belangrijkste transitie in tijden markeert. Waarom zo’n belangrijk moment overhaasten, met zulke desastreuze gevolgen? “De druk om die auto te lanceren, was erg groot”, zegt Dudenhöffer. “Volkswagen heeft er grote investeringen in gedaan. De marktintroductie van de ID.3 was al eens uitgesteld én men heeft de elektrische auto’s nodig om aan de CO2-doelstellingen van de Europese Commissie te voldoen”.

Ondertussen belooft Volkswagen beterschap. Nog dit kwartaal zal er een grote software-update plaatsvinden. Die moet de problemen verhelpen. Daarvoor moet de auto wel een dag naar de garage, omdat de update uren duurt en de aanpassingen niet à la Tesla ‘via de lucht’ kunnen plaatsvinden. In de ­toekomst moet dat wel mogelijk zijn. Dan zullen software-updates op afstand uitgevoerd kunnen worden; een handeling waar Tesla een meester in is. Maar bij de software-update die voor dit kwartaal gepland staat, is dat nog niet mogelijk. Volkswagen hoopt dat de klant de ellende zal vergeten.

De vraag is of dat het geval zal zijn. De software problemen zijn niet alleen schadelijk voor het imago van Volkswagen, maar zetten ook de inruilwaarde van de ID.3 onder druk. Elke occasionkoper die het autonieuws enigszins volgt, zal inmiddels tot de conclusie gekomen zijn dat hij een ID.3 van de eerste jaargang maar het beste links kan laten liggen. Volkswagen belooft dat de problemen met de update verholpen zijn, maar daarvoor geldt: eerst zien, dan geloven. Een toonbeeld van Gründlichkeit is de affaire alleszins niet. Toch maakt Duden­höffer, normaliter niet vies van het spuien van kritiek, nu wel een nuancering: “Tesla heeft ook problemen gehad”, zegt hij.

Volgens hem kan de imagoschade beperkt blijven als de moeilijkheden tenminste snel worden opgelost én als Volkswagen er transparant over communiceert. In elk geval moeten de kinderziekten verdwenen zijn wanneer de ID.4, het tweede elektrische model van Volkswagen, in het voorjaar in grote aantallen op de markt komt. Dudenhöffer: “Een keer mag Volkswagen zich aan deze steen stoten, maar geen tweede keer. Dat zou belachelijk zijn”.

Reageren is niet mogelijk.