Terugroepactie voor nieuwe Volkswagen Golf

0

De jongste Golf had een hobbelige productiestart. Volkswagen durfde het elektronicaplatform van zijn bestseller niet helemaal te veranderen zoals bij de ID.3, maar de steeds complexere softwarefuncties, vooral in de modulaire infotainment kit (MIB II), zorgden al voor de start van de serieproductie voor problemen en vertragingen. De Duitsers boden daarom aanvankelijk geen duurdere uitrustingsvarianten aan.

Halverwege mei 2020 moest het in Wolfsburg gevestigde bedrijf zelfs de productie stopzetten: “Uit intern onderzoek bleek dat individuele exemplaren van de jongste generatie Golf geen betrouwbare gegevens van de software naar de besturingseenheid van de online connectiviteitseenheid (OCU3) konden overbrengen. Als gevolg hiervan kon de volledige functionaliteit van de eCall / noodoproepassistent niet worden gegarandeerd”. Volkswagen moest toen enkele duizenden exemplaren van de Golf terugroepen.

Ook in andere opzichten vertoonde het infotainment systeem in de Golf in de eerste 9 maanden van zijn productie een aantal storingen. Voorbeelden zijn een niet functionerende achteruitrijcamera en kuren van het infotainment systeem. Afgelopen augustus kon Volkswagen eindelijk stabielere software toepassen. De tot dan toe geleverde exemplaren van de Golf gaan nu ook daadwerkelijk een bijbehorende software-update krijgen. Dealers zijn inmiddels begonnen met het aanschrijven van hun klanten en bieden een gratis servicecampagne aan waarbij in de werkplaats nieuwe software geïnstalleerd wordt. Daarnaast wordt, in sommige milde hybride versies, zelfs de gateway regeleenheid veranderd. Dat betreft 7.400 voertuigen. Gemiddeld duurt de procedure volgens een woordvoerder van Volkswagen ongeveer 5 uur. Maar als de regeleenheid moet worden vervangen, dan is er aanzienlijk meer tijd nodig.

Zelfs bij de software-update is het niet voldoende om de Golf gewoon aan te sluiten en te uploaden; blijkbaar moeten hier ook verschillende besturingseenheden worden vervangen. Daarom moeten klanten hun voertuig ‘s ochtends brengen en’ s avonds weer ophalen. Volkswagen zorgt voor een vervangende auto voor de duur van het werkplaatsbezoek. De campagne is vrijwillig en gratis voor klanten en mag niet worden verward met een officiële terugroepactie door de KBA, dit omdat geen van de storingen een ‘bedreiging’ is voor de veiligheid.

Daarnaast controleert Volkswagen momenteel of de schuifregelaar voor het aanpassen van het volume onder het display verlicht kan worden.Het bedieningselement is vaak onder vuur komen te liggen omdat het praktisch onzichtbaar is in het donker en daardoor bijna onbruikbaar is.Een technische oplossing voor een modificatie of zelfs een retro fit lijkt evenwel niet in zicht.
In totaal moeten alleen al in Duitsland 56.000 exemplaren van de Golf, die vanaf de herfst van 2019 tot kalenderweek 29 van 2020 van de lopende band rolden, terug naar de dealer. Voor andere Europese markten gaat het om 30.000 stuks, waarvan er 840 eenheden in Nederland zijn geleverd. Volkswagen leverde in 2020 in totaal 312.000 exemplaren van de Golf in Europa, waarvan 139.000 in Duitsland.Ondanks alle problemen maakte dit de Golf tot het best verkochte model op beide markten.

 

Reageren is niet mogelijk.