Volkswagen verdrievoudigt verkoop elektrische auto’s

0

Volkswagen heeft vorig jaar veel meer elektrisch aangedreven auto’s verkocht in 2019. Het bedrijf zegt daardoor goed op koers te liggen om marktleider te worden in het segment voor emissievrije personenwagens. Maar de totale verkoop van het Duitse automerk stond wel duidelijk onder druk door de corona crisis.

Wereldwijd verkocht Volkswagen meer dan 212.000 (stekker) hybride en volledig elektrische auto’s, waaronder veel exemplaren van de nieuwe en inmiddels behoorlijk populaire ID.3. Dat is een stijging van 158 procent in vergelijking met 2019. Volkswagen spreekt van een keerpunt voor het concern als het gaat om elektrische mobiliteit. “In Nederland en Duitsland wist Volkswagen vorig jaar naar de nummer 1 plek in het segment voor volledig elektrische voertuigen te springen, met een aandeel van respectievelijk 23 procent en 23,8 procent”, zo stelt een woordvoerder van het bedrijf uit Wolfsburg. Het tweede volledig elektrische model van Volkswagen, de ID.4, werd in december gelanceerd en moet in 2021 gaan zorgen voor een nog hoger marktaandeel.

De totale verkoop van het merk Volkswagen zakte vorig jaar met 15,1 procent naar iets meer dan 5,3 miljoen auto’s. Met name in West-Europa gingen de zaken moeizaam vanwege de corona crisis, met als gevolg een daling van het aantal registraties met 23,4 procent, maar ook elders in de wereld stond de afzet onder druk. In december was volgens Volkswagen al wel sprake van verbetering in West-Europa, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten/Afrika. Volkswagen zegt wel dat het haar marktaandeel wereldwijd heeft kunnen handhaven.

In Nederland daalde de verkoop van Volkswagen met 7,3 procent tot 44.670 auto’s. De terugval was minder groot dan het marktgemiddelde. De daling bleef mede beperkt door de introductie van de ID3, waar Volkswagen in ons land 10.954 exemplaren van aan de man bracht. Die ID.3 zorgde er mede voor dat de totale verkoop van Volkswagen in het segment voor elektrische auto’s in Europa steeg naar 134.000 exemplaren in 2020. In 2019 waren dat er nog ruim 45.000 stuks. Ook de verkoop van plug-in hybride auto’s maakte een sterke stijging door: van ruim 37.000 eenheden in 2019 naar 78.000 voertuigen vorig jaar.

In de periode tot en met 2025 gaat Volkswagen 35 miljard euro investeren in elektrische auto’s. Dit betekent dat wij de komende 5 jaar een diverse nieuwe modellen kunnen verwachten: de ID.5 als ‘coupéversie’ van de ID.4, een 7-zitter SUV in de vorm van de ID.6 en de productieversie van de ID Vizzion. Van het laatste model wordt met name op de thuismarkt veel verwacht. Als doelgroep ziet Volkswagen klanten die nu nog een Passat variant rijden. Ondertussen worden de (meer) traditioneel aangedreven modellen niet vergeten. Zo staat er onder meer een facelift van de Polo op stapel. In 2021 moet ook de verkoop van de Golf Variant, de Tiguan eHybrid en de Arteon Shooting Brake goed op gang komen.

De Volkswagen ID.3 was in 2020 de populairste elektrische auto in Nederland. Daarnaast was hij het op één na bestverkochte model overall. Mede dankzij de populariteit van de ID.3 heeft Volkswagen haar marktaandeel kunnen opvoeren naar ruim 12,5 procent. Elders in Europa is de nieuwe Golf 8 een mega succes. Die vloog in 2020 als warme broodjes over de toonbank. Met de komst van de ID.3 zijn de dagen van de Golf misschien geteld, maar feit is dat Volkswagen nog altijd goud in handen heeft. In totaal werden er in Europa 312.000 exemplaren van verkocht. Alleen al in Duitsland werden er 133.900 stuks aan de man gebracht.

Over Duitsland gesproken. De Golf bezette de eerste plek in de verkoopstatistieken op modelniveau, met op de tweede en derde plaats de Tiguan en de Passat. Daarmee was het podium bij onze oosterburen exclusief voor Volkswagen. De verkopen van de Golf kunnen dit jaar verder opgevoerd worden. Niet alleen dankzij de eerder genoemde Variant, maar ook omdat diverse modelvarianten in januari 2020 nog niet beschikbaar waren. De GTI, GTD en GTE moesten bijvoorbeeld nog gelanceerd worden en de R kwam pas in het najaar. Daar staat tegenover dat de jongste editie van de Golf niet meer leverbaar is in een elektrische uitvoering. Dat stokje heeft de ID.3 overgenomen. Volkswagen zegt dat vooral de hybride varianten van de Golf vorig jaar in trek waren. Het merk schat dat dit jaar 1 op de 3 verkopen een elektrisch geassisteerd exemplaar zal zijn. Op mondiaal niveau krijgen de verkopen van de Golf ook een impuls want hij zal na de zomer voet aan wal zetten in de Verenigde Staten.

 

Reageren is niet mogelijk.