Audi topman voorspelt kleinere actieradius elektrische auto’s

0

Audi topman Markus Duesmann gelooft niet dat autobouwers zullen blijven streven naar een steeds groter rijbereik voor hun elektrische personenwagens. Momenteel is actieradius nog belangrijk omdat het opladen onderweg veel langer duurt dan het tanken van brandstof aan een pomp. Dat nadeel zal volgens Duesmann in de nabije toekomst echter verdwijnen: batterijen zullen steeds sneller opgeladen kunnen worden, met als gevolg dat de laadtijden vergelijkbaar zullen worden met de duur van een tankbeurt.

Accu’s zullen echter wel zwaar blijven. Diegenen die desondanks een uitvoering met extra rijbereik willen, zullen dus een hoger batterijgewicht op de koop toe moeten nemen. Dat betekent een forser stroomverbruik en minder dynamische rijeigenschappen. Vaak gaat dit gepaard met een lange wielbasis omdat er voldoende plek gecreëerd moet worden voor een batterijen set in de wagenbodem. Dat komt de handelbaarheid niet ten goede en maakt modellen met een relatief klein accupakket aantrekkelijker. De meerwaarde van een groot accupakket wordt nog kleiner als fabrikanten hun elektrische auto’s gaan leveren met compacte batterijpakketten die zich in een oogwenk laten opladen, aldus Duesmann. Dan daalt zowel het wagengewicht als het stroomverbruik.

Ook het netwerk van oplaadpunten zal snel toenemen. Dat verkleint de kans op stress als er een tappunt voor stroom gezocht moet worden. Het rijbereik van modellen met een relatief kleine batterij wordt daar niet kleiner van, maar de tijd dat je bezig bent met het zoeken naar een openbare laadpaal, neemt wel af. Bovendien, zo meent Duesmann, gaan maar weinig mensen 500 kilometer aan één stuk rijden zonder een pauze in te lassen. Een bereik van 840 kilometer zoals de toekomstige Tesla Model S Plaid+ belooft, is dus zinloos, aldus de Audi baas.

Duesmann denkt dus niet dat er een actieradius race tussen fabrikanten van elektrische auto’s gaat ontstaan. Deze competitie zal hoogstens slechts tijdelijk zijn en dan enkel bedoeld om potentiële en nog onzekere klanten gerust te stellen voor hun ‘range anxiety’, die niet noodzakelijk terecht is. De aanleg van steeds meer laadpunten zal de vrees voor een lege batterij doen afnemen. Het toekomstbeeld dat Duesmann over elektrische auto’s heeft, is niet uniek. Tesla topman Elon Musk deelt deze visie. Ondanks de introductie van de Plaid/Plaid+ uitvoeringen van de Model S betreurt hij het dat de introducties van nieuwe elektrische auto’s veranderd zijn in wedstrijden wie het verste kan plassen, maar dan over het vermogen en de actieradius. De excentrieke Zuid-Afrikaan geeft zelfs aan dat Tesla nog bezig is met het evalueren van het beste compromis tussen gewicht en actieradius voor de Cybertruck.

Als het aan Duesmann en Musk ligt, hebben auto’s met een relatief klein batterijpakketten dus de toekomst. Het betekent een lagere massa, kortere laadtijden en een betere rijdynamiek. Dezelfde prestaties kunnen bovendien met een lager vermogen worden behaald, terwijl relatief lichte elektrische auto’s ook minder vervuilen qua bandenslijtage en vooral bij de productie van de accu sets. Dat zou een welkome ontwikkeling zijn, gezien de explosieve groei van het aanbod aan batterij elektrische personenwagens in de komende jaren. Maar ook voor Audi en Duesmann is dat nog even toekomstmuziek. De RS e-tron GT (foto) heeft een rij bereik van 472 kilometer en dat is, zo erkent de CEO, zoals de kaarten van de concurrentie nu liggen, te weinig. Diens ‘actieradius probleem’ kan mogelijk worden opgelost met zogeheten Solid State batterijen. Maar op de langere termijn wil Duesmann proberen te focussen op een lagere actieradius. Dan zal het gewicht van menig forse elektrische auto weer onder de 2 ton kunnen zakken.

 

Reageren is niet mogelijk.