Meest recente testuitslag EuroNCAP is voer voor discussie

0

Euro NCAP maakt veel werk van het smijten met auto’s tegen massieve voorwerpen. Dit keer werden de Polestar 2 en de Cupra Formentor onder de loep genomen. Beide personenwagens behaalden 5 sterren bij de crash test.

De Polestar 2, die op hetzelfde CMA platform als de Volvo XC40 Recharge P8 en de C40 staat, haalt 92 procent op het onderdeel ‘veiligheid voor volwassen inzittenden’ en de Cupra Formentor, het eerste unieke model van Seat, zelfs 93 procent. Bij het criterium ‘veiligheid voor kinderen’ schurken de 89 procent van de Chinees en de 88 procent van Spanjaard tegen het rapportcijfer 9 en een kus van de juf aan. Voor wat betreft de actieve veiligheidssystemen en rij hulpmiddelen halen de Polestar 2 (foto) en Cupra Formentor respectievelijk 86 procent en 80 procent. Op het onderdeel ‘voetgangersveiligheid’ heeft de Spaanse auto nog wat studeerwerk, want zijn scherpe carrosserievormen en het ontbreken van een actieve motorkap staan een hogere score dan 68 procent in de weg. De Chinees met Volvo genen haalt hier fluitend 80 procent.

Ook de Lexus UX en de Renault Arkana werden op hun veiligheid getest. Beide modellen gaan met de volle buit van 5 sterren naar huis. Omdat de geteste Lexus UX 300e een versie is van de uitvoering die al in 2019 op de markt kwam (de 250h), worden de beoordelingscriteria die bij dat jaartal horen gehanteerd. De Renault Arkana is volgens EuroNCAP onderhuids nauw verwant aan de Captur en ook dat model debuteerde in 2019. Dat is een beetje een kromme gedachten gang bij het botsinstituut, want het Franse merk heeft direct een persbericht de deur uitgedaan waarin geschermd wordt met 5 sterren, terwijl het de vraag blijft hoe de Arkana zou scoren op basis van de beoordelingscriteria van 2021.

Sterker nog: het is de vraag of de Japanner en de Fransman überhaupt wel getest zijn of dat Euro NCAP of dat er resultaten gebruikt zijn uit 2019. Toen was de testmethode minder. Bovendien wijkt de elektrische 300e uitvoering van de Lexus UX qua gewicht(verdeling) af van de 250h versie. En de Arkana die nu in Europa verkocht gaat worden, beschikt niet over hetzelfde onderstel als de versie die in 2019 werd getest. Er van uit gaan dat zij exact hetzelfde reageren op de crashtests en de aangescherpte beoordelingscriteria geen invloed hebben, is dus wel erg kort door de bocht.

 

 

Reageren is niet mogelijk.