Nieuwe Mercedes SL wordt tot 800 pk sterk

0

De Mercedes SL slaat een nieuwe richting in: het modeltype zal zich voortaan gaan profileren als sportieve 2+2-zitter waarvan de AMG uitvoering maximaal 800 pk wordt.

Op de 2019 editie van de New York Auto Show bevestigde de toenmalige AMG baas Tobias Moers dat de volgende generatie Mercedes SL volledig in Affalterbach zal worden ontwikkeld. Dat is de thuisbasis van de AMG divisie. De ontwikkeling verloopt voorspoedig want inmiddels is men toe aan uitgebreide dynamische rijtests op de openbare weg.

De nieuwe Mercedes SL zal aanzienlijk sportiever zijn dan het huidige model. Bij die editie ligt de nadruk nog steeds op comfort en cruise eigenschappen. Fijn, maar daar trek je vooral mannen van Viagra leeftijd mee. Mercedes gaat voor de nieuwe editie op zoek naar een jonger publiek en dat vereist een dynamischere uitstraling. Om te voorkomen dat de AMG GT en de SL in de toekomst in elkaars vaarwater belanden, zouden beiden, hoewel gebaseerd op hetzelfde platform, zich in een andere moeten ontwikkelen: de SL als sportieve 2+2-zitter met stoffen dak en de AMG GT nog meer als compromisloze atleet.

Spionagefoto’s maken duidelijk dat de nieuwe SL aan de voorkant de Panamericana grille gaat dragen in combinatie met smalle koplampen. De buitenspiegels tronen op de deurrand. Aan de achterkant krijgt hij een massieve bumper met 4 uitlaatpijpen en spleetvormige lichtunits. Het stoffen vouwdak (het metalen klapdak is geschiedenis want te zwaar) zal verkrijgbaar zijn in zwart en rood. De aanwezigheid van 2 noodzittingen achterin (een primeur voor de modelreeks) moet de nieuwe SL ook tot een alternatief maken voor de S-klasse Cabrio die geen opvolger krijgt.

De nieuwe modulaire sportwagen architectuur, die gekenmerkt wordt door onder meer een groter aandeel aluminium, zal een lichtgewicht constructie opleveren. Met name in de AMG 73e uitvoering moet dat voor flitsende prestaties zorgen. Inderdaad: een versie die de kleine toevoeging ‘e’ gaat dragen. De basis layout van het platform, met de versnellingsbak achteraan en de motor voorin (met elkaar verbonden door een carbon cardanas) kan namelijk zonder problemen geëlektrificeerd worden. Het topmodel krijgt de beschikking over de dubbel geblazen 4,0 liter V8 motor die met elektrische ondersteuning als stekker hybride ongeveer 800 pk zal genereren. Bij de prijs inbegrepen zijn ook 4Matic vierwielaandrijving (voor de SL een primeur!) en achterwielbesturing. Als transmissie fungeert een nieuwe 9-traps automaat.

Op termijn kunnen wij ook een volledig elektrische Mercedes-AMG SL verwachten van de firma uit Affalterbach. Moers erkende, voor zijn vertrek naar Aston Martin, dat de performance divisie daar in de toekomst niet meer om heen zal kunnen. Voor de basisversie van de nieuwe SL is er de AMG 43 uitvoering met 3,0 liter 6-cilinder-in-lijn motor die alleen met achterwielaandrijving wordt gelanceerd. Het blok is momenteel goed voor 367 pk en 500 Nm, maar in de nieuwe SL zou het iets meer zou moeten zijn. Hij wordt in het motorenportfolio gevolgd door de vierwielaangedreven versies SL 53 en SL 53e; beiden met de 3,0 liter 6-cilinder-in-lijn motor, maar ook voorzien van een extra elektrische compressor. Die moeten minstens 435 pk kunnen produceren. De ‘e’ versie voegt daar een kleine 100 pk aan toe. Vervolgens is er de SL 63 met de 4,0 liter V8 met een vermogensniveau met ruim 640 pk. De V12 motor van de huidige AMG 65 versie keert echter niet terug.

Mede door het schrappen van dit grote motorblok zal de nieuwe SL aanzienlijk lichter zijn dan het huidige model. Afhankelijk van het type aandrijving weegt de roadster met stoffen dak minder dan 1,7 ton. De huidige generatie legt tussen de 1.730 en 1.845 kilogram in de weegschaal. Voor het interieur biedt Mercedes natuurlijk voorgevormde sportstoelen en een sportstuur met een afgeplatte onderkant. Hout, aluminium en leer domineren het interieur. Daarnaast is er het MBUX infotainment systeem met touchscreen en de digitale cockpit.

Al met al zal de volgende generatie van de SL geen klassieke Mercedes meer zijn, maar een echt AMG kind. Die andere positionering zal de verkopen alleen maar goed doen. Klassieke roadsters zijn momenteel slechts moeizaam te verkopen, maar een wedergeboorte met (deels) elektrische aandrijving biedt nieuwe kansen. Het zou ook uitstekend passen bij de met innovatie beladen geschiedenis van de legendarische SL.

Reageren is niet mogelijk.