Zijn de dagen van Seat geteld?

0

Bij Seat vieren ze de 70ste verjaardag van de Spaanse autofabrikant, maar de cadeaus gaan naar dochter Cupra. Die wordt volledig elektrisch en zou de wereld vanuit Spanje moeten gaan veroveren. Iets wat Seat niet is gelukt.

De vraag is daarom of het personeel van Seat wel in een feeststemming is, ondanks de 70ste verjaardag. Volgens de meest recente opmerkingen van de topman van de Volkswagen Groep, Herbert Diess, kan daar zeker aan getwijfeld worden. Waarom? Omdat Volkswagen ook in Spanje ambitieuze elektrificatie plannen heeft, maar die hebben op het eerste én tweede gezicht vrijwel niets te maken met het traditionele merk Seat. Des te meer staat het sportieve jonge merk Cupra in de schijnwerpers. Tijdens zijn laatste bezoek aan Spanje kregen Diess en koning Felipe door Seat baas Wayne Griffiths (foto) vooral de ambitieuze plannen van deze voormalige Seat dochter gepresenteerd.

Diess liet na zijn bezoek aan Spanje weten dat Cupra zich dient te transformeren tot een puur elektrisch merk en vanuit Spanje jonge doelgroepen wereldwijd moet gaan aanspreken. Maar hoeveel gif zit er in deze lof voor Cupra? Als het op Seat aankomt, veel. Want door “wereldwijd” toe te voegen, laat Diess zien welke rol Seat in de toekomst waarschijnlijk zal spelen. En die rol zal eerder kleiner dan groter worden. Het Volkswagen concern heeft geen tweede goedkoop instapmerk nodig. Die functie wordt door Skoda prima vervuld. En, in tegenstelling tot Seat, timmeren de Tsjechen wereldwijd stevig aan de weg waarbij tegelijkertijd mooie winstcijfers worden gepresenteerd. Wat nog ontbreekt binnen de Volkswagen Groep, zijn auto’s van een merk met een jeugdig, sportief imago die over de hele wereld op de markt gebracht kunnen worden. Dat moet Cupra worden.

De producten voor de wereldwijde expansie zullen afkomstig zijn uit de Martorell fabriek. Het doel is om zo snel mogelijk uitsluitend elektrische voertuigen te bouwen, inclusief de lokale productie van batterijcellen. Diess maakte tijdens het bezoek ter plaatse bekend dat Spanje de kans heeft om een ​​Europees centrum voor elektrische mobiliteit te worden. Net op tijd voor deze aankondiging werd de ‘el Born’, die eigenlijk gepland was als elektrische Seat, volledig naar Cupra verhuisd. Daar heet het model nu simpelweg ‘Born’. Hij moet in 2021 verkrijgbaar zijn bij de dealers. Een dergelijke snelle marktintroductie is mogelijk omdat de MEB architectuur van Volkswagen achter de Cupra neus zit. De Born is dus feitelijk de eerste sportieve variant van de ID.3. Volkswagen zal zelf dit model niet met een dynamisch sausje gaan overgieten, maar wel de ID.4. Die sportieve versie (met tweede elektromotor op de vooras) krijgt de extra typeaanduiding ‘GTX’.

Waarschijnlijk al in 2022 zal het gamma verder worden uitgebreid met de Cupra Tavascan, een volledig elektrische cross-over die een conceptstudie vorm in 2019 op de IAA van Frankfurt te zien was. Ook hier grijpt Seat mis, want onder zijn stijlvolle carrosserie is er feitelijk sprake van een Volkswagen ID.4. Wat resteert er dan nog wel voor het 70 jaar oude Spaanse automerk? De vooruitzichten zijn niet goed. Als het om elektrische auto’s gaat, heeft Seat niets meer te bieden dan de (permanent) uitverkochte Mii Electric. En daar zal waarschijnlijk niets aan veranderen.

Seat leek in 2019 nog op weg te zijn naar een veelbelovend winstherstel, maar werd vorig jaar ver teruggeworpen omdat de corona pandemie Spanje bovengemiddeld hard raakte. De kans is groot dat Seat weer voor langere tijd in de lappenmand beland. Dat is voor de ongeduldige Diess een gruwel. Wees dus niet verbaasd als Seat kort na haar 70ste verjaardag met pensioen wordt gestuurd.

Zo ver is het nog niet en officieel willen ze daar ook niets van weten, in Wolfsburg noch Martorell. “Cupra is geboren om Seat te versterken. En daarom is wat goed is voor Cupra ook goed voor Seat. Beide merken werken niet tegen elkaar en zijn niet vervangbaar. Beiden zijn even belangrijk en spelen een strategische rol voor de Volkswagen Groep!”, aldus de officiële verklaring van Seat en Volkswagen. Maar Diess heeft de afgelopen jaren laten zien niet bang te zijn voor harde maatregelen. Hij maakt de Volkswagen Groep niet alleen consequent rijp voor elektromobiliteit, maar ook voor wereldwijde relevantie. Alles wat niet wereldwijd verkocht kan worden of datgene wat qua positionering binnen de groep ‘dubbel’ is, heeft geen toekomst meer.

De tijd zal leren hoe hard deze strategie Seat gaat treffen. Met het oog op het huidige gamma (compleet nieuwe modellen zijn niet in zicht) en het aantal keren dat Diess goede sier maakt met elektromobiliteit, valt er veel te zeggen om het merk achter de geraniums te laten plaatsnemen. Maar misschien zullen Diess en Seat baas Wayne Griffiths nog een plan B uit de hoed toveren. Laten we het beste hopen!

Reageren is niet mogelijk.