Ferrari: meer auto’s maar minder winst

0

Ferrari had gehoopt volgend jaar 1,8 miljard euro brutowinst te maken, maar moet die doelstelling opschuiven tot 2023. Reden is de corona crisis. Ondanks het uitstel gaan de zaken niet slecht. Ferrari verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar 2.771 auto’s. Dat waren er 33 procent meer dan in dezelfde periode van 2020.

De omzet kwam iets boven de 1 miljard euro uit; een toename met 8,5 procent. Dat de omzetgroei achter bleef bij de verkoopstijging, wordt verklaard door de “verandering van de productmix” ofwel het uitbreiden van het gamma met minder dure modellen zoals de Roma. Die brengt minder geld in het laatje dan bijvoorbeeld de GTC4 Lusso. Maar dankzij bezuinigingen kwam de nettowinst met 266 miljoen euro 40 procent hoger uit dan in het eerste kwartaal van 2020.

China was in het eerste kwartaal goed voor 194 bestellingen bij Ferrari terwijl daar vorig jaar slechts 37 orders genoteerd werden. Europa, het Midden-Oosten en Afrika blijft met 1.459 verkopen verreweg de belangrijkste regio. De afzet hier kwamen ondanks alle beperkingen ook maar 57 stuks lager uit dan in het eerste kwartaal van 2020. In Noord- en Zuid-Amerika bleven de verkopen van Ferrari stabiel op 750 eenheden. Die verkoopcijfers werden wel beïnvloed door wat Ferrari noemt “bewuste geografische toewijzing” om bepaalde modellen op een select aantal markten te lanceren.

Ferrari zit sinds december zonder topman en zoekt nog naar een opvolger voor de plotseling opgestapte Louis Camilleri. Bestuursvoorzitter (en nu tijdelijk CEO) John Elkann stelt dat de sterke start een goed voorteken is voor de rest van 2021. Wel is het dus zo dat de voor 2022 geplande zakelijke doelstellingen een jaar vooruit geschoven moeten worden. Dat komt door de hoge kosten die Ferrari met het oog op de corona pandemie moet maken. Ferrari heeft echter wel een recordaantal orders in de boeken staan. “Dat zorgt samen met de prachtige nieuwe modellen die wij de komende jaren gaan lanceren voor een sterke basis om onze ambitieuze toekomstplannen te realiseren”, aldus Elkann.

 

Eerste elektrische Ferrari komt in 2025

Ferrari kondigt voor 2025 zijn eerste elektrische model aan. Het automerk met het steigerende paard als mascotte acht de technologie eindelijk rijp genoeg om een voldoende opwindende sportwagen op batterijen te kunnen bouwen.

Ferrari keek tot nu toe steeds de kat uit de boom voor wat betreft elektrische sportwagens: “de technologie is nog niet goed genoeg om een echte Ferrari op batterijen te kunnen bouwen”, zo luidde de boodschap. Zelfs in 2019 verklaarde toenmalig CEO (Louis Camilleri) dat hij niet geloofde dat Ferrari ooit een fabrikant van uitsluitend volledig elektrische sportwagens zal worden. Maar deze topman is dus vertrokken, waardoor de weg vrij was om de elektrificatie strategie te versnellen.

De koerswijziging wordt door Elkann bevestigd. Er komt dus toch een volledig elektrische Ferrari en wel in 2025. “Je kan er zeker van zijn dat dit model alles zal worden wat je kan hopen van onze ingenieurs en designers in Maranello voor een dergelijke mijlpaal in onze geschiedenis”, aldus de bestuursvoorzitter. Over die elektrische Ferrari is echter nog niets bekend. In de wandelgangen valt te vernemen dat het gaat om een 2-zitter met vierwielaandrijving gaat, waarbij elk wiel voorzien zal zijn van een elektromotor.

In de komende maanden zal Ferrari 3 andere nieuwe modellen presenteren. Inmiddels is duidelijk geworden dat het hierbij onder andere gaat om de 812 Competizione en 812 Competizione A (een Targa variant). Deze hardcore versies van Ferrari’s V12 model zullen in een gelimiteerde oplage gebouwd gaan worden. Daarnaast zit er een nieuwe supersportwagen met stekker hybride techniek en een V6 motor als basisunit in de pijplijn. Die moet de concurrentie aangaan met de McLaren Artura.

De eerste SUV van Ferrari, de Purosangue, komt pas in 2022. Daarnaast bevestigt Ferrari zijn deelname aan Le Mans en het WEC in 2023. Al met al hebben merk fans de komende jaren alvast wat om naar uit te kijken!

Reageren is niet mogelijk.