Recordverkopen voor BMW in eerste kwartaal

0

De BMW Groep heeft in het eerste kwartaal 636.606 voertuigen verkocht. Dat betekent een afzetgroei van 33,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verkoop kwam in alle grote regio’s van de wereld hoger uit, waarbij de afzet van elektrische voertuigen meer dan verdubbelde.

“Wij hebben ons groei momentum in het eerste kwartaal van dit jaar voortgezet en in deze periode meer voertuigen verkocht dan ooit tevoren. Dit record onderstreept onze ambitieuze groeidoelstellingen voor het jaar”, aldus Pieter Nota, lid van de Raad van Bestuur van BMW en verantwoordelijk voor de verkoop. “Onze verkoopprestaties werden gestimuleerd door de sterke vraag naar met name onze geëlektrificeerde modellen. In de afgelopen 3 maanden hebben wij onze wereldwijde afzet in dit deel van de markt verdubbeld in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit brengt ons op schema om dit jaar meer dan 100.000 volledig elektrische voertuigen te leveren, en om in totaal minstens 1 miljoen elektrische voertuigen op de weg te hebben tegen het einde van het jaar”, zo vervolgt Nota.

Het merk BMW leverde in het eerste kwartaal van dit jaar 560.543 voertuigen aan klanten (+ 36,2 procent). De belangrijkste factoren die bijdroegen aan dit verkoopsucces waren de hoge populariteit van de X modellen (246.068 eenheden, + 36,5 procent), evenals een verkoopstijging van 43,0 procent voor de vernieuwde 5-serie en een afzet plus van 43,6 procent voor de 3-serie.

Mini realiseerde in het eerste kwartaal een omzetgroei in alle regio’s ter wereld. Er werden in totaal 74.683 auto’s aan klanten geleverd. Ondanks de beperkte voetafdruk van het merk op de Chinese markt, betekent dit een stijging van 16,2 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De Countryman bleek vooral populair met een afzetgroei van 36,0 procent. De verkoop van de Mini 3-deurs steeg met 23,4 procent, terwijl er 19,1 procent meer John Cooper Works modellen werden verkocht dan in het voorgaande jaar. Geëlektrificeerde voertuigen waren goed voor 15 procent van de totale verkopen in het eerste kwartaal; een verdubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar.

BMW M GmbH zet het succes van recordjaar 2020 voort in het eerste kwartaal met een omzetgroei van 21,0 procent naar 37.896 eenheden op jaarbasis. De X5 M en X6 M waren de belangrijkste aanjagers van groei bij de krachtige modellen. In het Performance segment was de M440i Coupé de belangrijkste bron van groei. BMW M GmbH zette zijn modelinitiatief in maart voort met de lancering van 4 producthoogtepunten de M3 / M4, de M440i Cabriolet en de M5 CS.

Rolls-Royce Motor Cars boekte in het eerste kwartaal het beste resultaat in 116-jarige geschiedenis met 1.380 geleverde auto’s aan klanten (+ 61,8 procent). Dit resultaat overtreft het vorige record van 2019 en is het hoogste in de 116-jarige geschiedenis van het merk. De omzet groeide in alle markten, met de sterkste plus in China, de Verenigde Staten en Azië-Pacific. Er was veel vraag naar alle modellen, met name naar de nieuwe Ghost en de Cullinan, met als gevolg een vol orderboek tot ver in de tweede helft van 2021.

Met 70.207 verkochte exemplaren in het eerste kwartaal van het jaar, heeft de BMW Groep zijn wereldwijde verkoop van zowel PHEV als volledig elektrische voertuigen meer dan verdubbeld. De BMW iX3, i3 en Mini Cooper SE gaan binnenkort gezelschap krijgen van de iX en de i4. “Onze klanten zijn erg geïnteresseerd in beide voertuigen. Dat onderstreept op indrukwekkende wijze onze perfecte planning: de iX en i4 komen precies op het goede moment ”, aldus Nota.

De BMW Groep verhoogt opnieuw het tempo van zijn elektrische mobiliteitsuitbreiding en is van plan om vanaf 2023 een 10-tal volledig elektrische modellen op de weg te hebben. Tegen 2023 zal de autofabrikant ten minste één volledig elektrisch model hebben in ongeveer 90 procent van de marktsegmenten waarin zij momenteel actief is. De BMW Groep is van plan om tussen nu en 2025 de verkoop van volledig elektrische modellen met gemiddeld meer dan 50 procent per jaar te verhogen, naar meer dan 10 keer het aantal verkochte exemplaren in 2020. Nota verwacht dat volledig elektrische auto’s in 2030 goed zijn voor ten minste de helft van de wereldwijde verkoop. Mini zal deze mijlpaal waarschijnlijk al bereiken in 2027. Begin 2030 zal dit het eerste BMW Groep merk zijn met een productgamma dat uitsluitend volledig elektrisch is. Het autoconcern is van plan om de komende ongeveer 10 jaar in totaal 10 miljoen volledig elektrische voertuigen op de weg te hebben.

In China rapporteerde de BMW Groep zijn beste eerste kwartaal ooit. De verkoop in de eerste drie maanden van het jaar overtrof de hoge leveringen van vóór de crisis in het eerste kwartaal van 2019. In Zuid-Korea verkocht de BMW Groep 20.321 voertuigen tussen januari en maart, met een omzetstijging van 42,8 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In de Verenigde Staten kon de BMW Groep voortbouwen op het sterke vierde kwartaal van 2020: de verkoop steeg in de eerste 3 maanden van dit jaar met 20,1 procent naar in totaal 77.718 auto’s van de merken BMW en Mini. In Europa steeg de totale verkoop van BMW en Mini, ondanks de impact van de coronaviruspandemie, met 8,3 procent tot 238.761 voertuigen.

 

Reageren is niet mogelijk.