Dieselgate: Ook Citroën wordt aangepakt door Franse justitie

0

Na Volkswagen, Renault en Peugeot is nu Citroën in Frankrijk aangeklaagd in het onderzoek naar frauduleuze handelingen in het kader van de verontreiniging van dieselmodellen.

Citroën is aangeklaagd na beschuldigingen van misleiding met betrekking tot de verkoop van Euro 5-dieselvoertuigen in Frankrijk tussen 2009 en 2015. “In het kader van gerechtelijke onderzoeken die in 2016 en 2017 werden geopend met betrekking tot verschillende autofabrikanten, is Citroën vandaag door de onderzoeksrechters aangeklaagd wegens beschuldigingen van bedrog met betrekking tot de verkoop van Euro 5 dieselvoertuigen die tussen 2009 en 2015 zijn verkocht”, zo bevestigt moederbedrijf Stellantis in een persbericht.

Citroën is verplicht een borgsom van 8 miljoen euro te betalen, waarvan 6 miljoen voor de eventuele betaling van schadevergoedingen en boetes, alsmede het verlenen van een bankgarantie van 25 miljoen euro “om eventuele schade te vergoeden”, zo vertelde het bedrijf. Een gerechtelijke bron bevestigt de voorwaarden van deze aanklacht.

Net als Peugeot is Citroën bezig “de rechtsgeldigheid van deze maatregel te evalueren”, zo laat een woordvoerder van Stellantis weten. Hij waarschuwt dat indien gewenst de legitimiteit er van zal worden aangevochten. Een rapport van de DGCCRF (Algemeen Directoraat voor Mededinging, Consumptie en Fraudebestrijding), dat in februari 2017 naar de rechtbanken werd gestuurd, verwees naar een “wereldwijde strategie gericht op het vervaardigen van frauduleuze motoren en deze vervolgens op de markt te brengen”.

Volgens onderzoekers werden tussen september 2009 en september 2015 door PSA (het toenmalige moederbedrijf van Peugeot en Citroën) zo’n 1,9 miljoen dieselvoertuigen van de Euro 5 generatie (een standaard die van kracht was tot 2015), “waarvan de motor werkt volgens frauduleuze strategieën”, verkocht door het Franse merkenduo. Fiat Chrysler Automobiles, de andere fusiepartner van de Stellantis Groep, zal in juli door onderzoekers worden gehoord. Een woordvoerder van het autoconcern zei gisteren dat haar dochterondernemingen er “stevig van overtuigd zijn dat hun emissiebeheersingssystemen voldeden aan alle vereisten die toen van toepassing waren en dat de systemen nog steeds voldoen, en dat het bedrijf naar de mogelijkheid uitkijkt om dit te demonstreren”.

Gezien de geconstateerde overtredingen heeft de DGCCRF de maximale boete voor de PSA Groep op 5 miljard euro geraamd. Een enorm bedrag, echter 4 keer minder dan de maximale boete, 19,7 miljard euro, die is opgelegd aan het Volkswagen concern. Deze autofabrikant, door wie het schandaal van ‘dieselgate’ in de publiciteit kwam, werd op 6 mei ook aangeklaagd voor bedrog. De Duitse reus betwist echter dat er sprake zou zijn van “enige schade” voor consumenten in Frankrijk.

Reageren is niet mogelijk.