Niet voor de Europese lekkere trek: test Peugeot Landtrek

0

Hoe kun je niet enthousiast zijn om achter het stuur te kruipen van een gloednieuwe Peugeot die voorzien is van een turbobenzinemotor die via een automatische 6 versnellingsbak 210 pk naar de achterwielen stuurt? Antwoord: als het een pick-up is en die nooit in Europa verkocht zal worden. Hij heet Landtrek en ik kon achter het stuur kruipen om te zien wat wij gaan missen.

Voor een ‘leeuw model’ is de Landtrek een forse jongen. Hij is 5,33 meter lang in dubbele cabine versie en 1,96 meter breed met ingeklapte spiegels. Ook de hoogte (1,89 meter) is imposant, tenzij je natuurlijk Noord-Amerikaanse pick-ups als referentiemateriaal neemt. Ondanks een overdaad aan merklogo’s, is het Franse gehalte van de Landtrek laag, om niet te zeggen nul. Het chassis en de meeste carrosseriedelen (behalve de voorkant zijn afkomstig) van de Kaicene F70 die ontwikkeld is door de Chinese fabrikant Changan Automobile. 

De motor, een 2,4 liter turbobenzine 4 cilinder met 210 pk en 320 Nm, is afkomstig uit de Mitsubishi catalogus (de 4K22D4T unit, een niet zo verre neef van de beroemde 4G63 krachtbron van de Lancer Evo). Er is ook een diesel verkrijgbaar: een 1,9 liter grote uitvoering met 150 pk en 350 Nm. De handgeschakelde versnellingsbak van deze motoruitvoering is van het Duitse Getrag afkomstig en de automaat van de benzine-uitvoering wordt geleverd door het Belgische Punch Powertrain. Het geheel wordt in China en Tunesië geassembleerd.

Het interieur is in echte Peugeot stijl uitgevoerd. De invloed van het Franse automerk is zichtbaar in de opstelling van de tellers met de naalden die een halve cirkel vormen en in het geval van de toerenteller tegen de klok in draaien. Verder is er een groot 10 inch multimediascherm dat bovenaan het dashboard troont, een 2-spaaks stuur en knoppen in de vorm van pianotoetsen. Kort door de bocht zou je kunnen spreken van een mix van de cockpit van de 3008 en die van de 508, maar dan zonder hun kwaliteitsbeleving want er is gekozen voor rustieke materialen om beter te kunnen omgaan met intensief gebruik.

Klagen over de uitrusting is niet nodig. De Landtrek is uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto connectiviteit, een harde schijf van 10 GB, 6 airbags, een 360 graden camera (handig bij parkeermanoeuvres, maar ook in het terrein), een snelheidshulp bij afdalingen, waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook, een sleephulp en cruisecontrol.

Er is een enkele cabine versie beschikbaar, maar mijn testexemplaar is wat dit betreft ‘dubbel’ uitgevoerd. Het interieur is zodoende zeer ruim en redelijk comfortabel, met een modulaire achterbank, uniek in het pick-up segment, en de keuze voor de voorste inzittenden tussen 2 individuele stoelen of een 3-zits bank bank, waardoor de vervoerscapaciteit op 2 rijen in totaal op 6 zitplaatsen uitkomt!

De in 60:40 verhouding opgedeelde achterbank is redelijk comfortabel en de rugleuningen kunnen worden neergeklapt. Zij zijn geschikt voor een belasting van maximaal 100 kg dragen. Een pick-up is gemaakt om te vervoeren en dit aspect is uiteraard niet verwaarloosd: de Landtrek kan tot 3 europallets transporteren in het geval van de versie met enkele cabine (en 2 stuks op de dubbele cabine), het laadvermogen gaat tot 1,3 ton en men kan tot 3 ton slepen.

De Landtrek is ook gemaakt om in kruiptempo door het veld te sjokken. De Peugeot doet dat erg goed met een invalshoek tot 30 graden, een verdwijnhoek van 27 graden en een centrale hoek van 25 graden. Hij kan ook beken van 60 cm diepte oversteken, geholpen door zijn bodemvrijheid van 23,5 cm. De Landtrek is verkrijgbaar met achterwielaandrijving en kan ook worden geconfigureerd met een schakelbare vierwielaandrijving die profiteert van een lage gearing en een sper differentieel achter.

Mijn testmodel is uitgerust met de benzinemotor die hoort bij de automatische 6 versnellingsbak en permanente vierwielaandrijving. Een versie met alleen achterwielaandrijving is ook verkrijgbaar. Vinden we het DNA van Peugeot terug tijdens het autorijden? Het is zeker dat we in de grote traditie van het Franse automerk een ietwat speelse achteras opmerken, maar dat heeft meer te maken met het feit dat het een pick-up is met een lege carrosserie dan met de erfenis van de 205 GTI.

Geen grap: de Landtrek is best comfortabel voor een bedrijfswagen en de acceleratie is verrassend krachtig met 11,2 seconden voor de sprint naar 100 km/u, terwijl er in 8 tellen versneld kan worden van 80 naar 120 km/u. Niet slecht voor een 2 ton zwaar voertuig, maar op natte weg kan dit resulteren in schokken en grip verlies van de starre achteras met bladvering.

 

60%
60%
Awesome

Een paar jaar geleden, toen 'Brussel' nog geen straffen uitdeelde voor auto's met een in hun ogen te hoge CO2 uitstoot (een regime waar ook pick-ups met dubbele cabine onder vallen), had Peugeot misschien kunnen overwegen om de Landtrek in Europa te importeren, zoals Renault deed met de Alaskan. Maar nu boetes in de lucht hangen, is die operatie economisch onaantrekkelijk geworden. Geen Landtrek dus voor Europa, aangezien het pick-up model alleen op de markten van Latijns-Amerika en Sub-Sahara Afrika zal worden gedistribueerd.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (8)
    5.5

Reageren is niet mogelijk.