Skoda presenteert nieuwe bedrijfsstrategie

0

Skoda kiest een nieuwe koers voor de toekomst met zijn ‘Next Level Strategy 2030’. Daarin heeft het automerk ambitieuze doelstellingen op het gebied van internationalisering, elektrificatie en digitalisering vastgelegd.

De Tsjechische autofabrikant wil tegen 2030 tot de 5 populairste merken van Europa behoren en wil het leidende Europese label worden in de groeiregio’s India, Rusland en Noord-Afrika. In samenwerking met politieke en zakelijke partners (en uiteraard met moederbedrijf de Volkswagen Groep) streeft Skoda er ook naar om haar thuismarkt Tsjechië te ontwikkelen tot een hub op het gebied van elektromobiliteit, om zo banen veilig te stellen en nieuwe werkgelegenheid te creëren. Specifieke doelstellingen voor duurzaamheid en diversiteit liggen eveneens stevig verankerd in de nieuwe strategie. Bij de uitvoering ervan ligt de nadruk op de kernbeginselen ‘efficiëntie’ en ‘eenvoud’.

“Met onze nieuwe ‘Next Level Strategy 2030’ geven wij concrete antwoorden op de vraag hoe wij Skoda met succes door het transformatieproces gaan loodsen en ervoor zorgen dat de onderneming in 2030 in een nog sterkere positie zal verkeren dan vandaag de dag het geval is”, verklaart CEO Thomas Schäfer (foto). “Ons merk heeft een ongelooflijk potentieel. De komende jaren gaan we daar gebruik van maken en stellen we onszelf ambitieuze doelen. Skoda gaat deze spannende toekomst in vanuit een sterke positie, en ik kijk ernaar uit om ons bedrijf samen met ons team van meer dan 43.000 werknemers wereldwijd de komende jaren naar het volgende niveau te tillen”.

De nieuwe bedrijfsstrategie ‘Next Level Strategy 2030’ bouwt voort op de successen van de vorige ‘Strategy 2025’. De onderneming heeft een nieuwe visie en missie gedefinieerd voor zijn weg naar de toekomst. De nieuwe visie is: ‘We zullen de wereld helpen slimmer te leven’, in combinatie met de nieuwe missie ‘Moderne toegankelijke mobiliteit met alles wat je nodig hebt en verrassingen waar je van houdt’. Tegelijkertijd wil Skoda vasthouden aan zijn beproefde merkwaarden ‘vereenvoudigen’, ‘menselijk’ en ‘verrassen’.

De ‘Next Level Strategy 2030’ richt zich op 3 prioriteiten, die worden samengevat onder de Engelstalige noemers ‘Expand’, ‘Explore’ en ‘Engage’. De overkoepelende doelstelling van de prioriteit ‘Expand’ is om Skoda te ontwikkelen tot 1 van de 5 best verkopende automerken in Europa. Enerzijds zal dit worden bereikt door de positie in het instapsegment te versterken. Met een zeer scherpe basisprijs zal de nieuwe Fabia (foto) de toon zetten. Anderzijds wordt het productportfolio uitgebreid met minimaal 3 volledig elektrische modellen tegen 2030, die zowel qua prijs als qua formaat onder de Enyaq iV worden gepositioneerd. Skoda streeft naar een verkoopaandeel van de volledig elektrische modellen in de totale afzet van 50 à 70 procent in Europa, afhankelijk van de marktontwikkelingen. In mei moest het Tsjechische automerk in Europa qua marktaandeel (5,8 procent) alleen Volkswagen (11,7 procent), Peugeot (6,0 procent), Toyota (5,8 procent) en BMW (5,8 procent) voor laten gaan. Op jaarbasis (januari t/m mei 5,4 procent marktaandeel) is er evenwel nog geen sprake van een positie in de top 5 van best verkopende automerken, want dan zijn ook Mercedes (5,6 procent) en Renault (5,5 procent) groter.

Om ervoor te zorgen dat zowel Skoda als thuismarkt Tsjechië sterker uit het transformatieproces komt, werkt de onderneming samen met partners om het land om te vormen tot een hub voor elektromobiliteit. Concreet houdt dit in dat tegen 2030 elektrische componenten of voertuigen worden geproduceerd in alle 3 de Tsjechische fabrieken van het merk: Mladá Boleslav, Kvasiny en Vrchlabí. Nu al worden er hoog voltage tractiebatterijen geproduceerd voor de plug-in hybride uitvoeringen van de Superb en Octavia, en voor modellen van andere merken van de Volkswagen Groep. Begin volgend jaar wordt in Mladá Boleslav ook gestart met de productie van MEB accusystemen voor de Enyaq iV. Daarnaast werkt de Tsjechische autofabrikant samen met partners om een stabiele leveranciers structuur voor elektrische mobiliteit tot stand te brengen.

De ‘Explore’ prioriteit houdt in dat Skoda tegen 2030 de leidende Europese autofabrikant wordt in de groeimarkten India, Rusland en Noord-Afrika. Dit biedt het bedrijf een wereldwijd verkooppotentieel van 1,5 miljoen voertuigen per jaar. Binnen de Volkswagen Groep is Skoda verantwoordelijk voor deze regio’s. De productie van de Kushaq (het eerste Skoda model dat in het kader van het ‘India 2.0’ project op de Indiase markt wordt gelanceerd), is onlangs van start gegaan. Op de middellange termijn zijn er ook plannen om de Kushaq (foto) in andere opkomende markten aan te bieden.

De derde prioriteit, ‘Engage’, omvat specifieke doelstellingen op het gebied van digitale klantervaring, duurzaamheid, diversiteit, evenals onderwijs en opleiding. De Tsjechische autofabrikant wil onder meer de benchmark worden voor een Simply Clever User Experience. Elke klant moet een Skoda model of -dienst van meet af aan intuïtief kunnen bedienen. Als de Tsjechen op dit punt de daad bij het woord gaan voegen, dan betekent dat dus dat zij de dashboard digitalisering die is ontwerpen door moederbedrijf Volkswagen bij het grof vuil zetten. Dat ontwerp is namelijk berucht vanwege de bedieningsonvriendelijkheid.

Skoda intensiveert naar eigen zeggen de duurzaamheidsinspanningen en scherpt haar milieudoelstellingen verder aan. De onderneming wil de emissies van haar modellengamma met meer dan 50 procent verminderen ten opzichte van 2020 en produceert vanaf 2030 in alle Tsjechische en Indiase fabrieken auto’s met nul CO2-uitstoot. De productie in Vrchlabí is al sinds eind vorig jaar CO2-neutraal. Het strategische plan ‘Next Level Strategy 2030’ legt tevens meer de nadruk op het thema diversiteit; in 2030 zal 1 op de 4 managementposities door een vrouw worden bekleed. Voor Skoda zijn diversiteit, inclusie en gelijkheid naar eigen zeggen integrale componenten van een bedrijfscultuur die gekenmerkt wordt door openheid en tolerantie. Maar een steun voor de lhbti gemeenschap schittert evenwel door afwezigheid. Als onderdeel van het radicale transformatieproces stimuleert de Tsjechische autofabrikant wel de opleiding en bijscholing van zijn werknemers en zal het bedrijf tussen 2022 en 2030 bijna 500 miljoen euro investeren om banen voor de toekomst veilig te stellen.

Om de doelstellingen van het ‘Next Level Strategy 2030’ te realiseren, richt Skoda zich op efficiëntie en eenvoud; 2 sterke punten die de Tsjechische autofabrikant naar eigen zeggen altijd hebben gekenmerkt. Het doel is om kostenleiderschap te bereiken ten opzichte van de voornaamste Europese concurrenten, gekoppeld aan een duurzame winstmarge van minimaal 8 procent (streefwaarde). Tegelijkertijd is de onderneming naar eigen zeggen op consequente wijze bezig haar processen te vereenvoudigen en de bureaucratie en complexiteit te verminderen om nog flexibeler te worden. Zo moet bijvoorbeeld de complexiteit van het aanbod op de middellange termijn met 40 procent worden verminderd door de geleidelijke elektrificatie van het modellengamma. Dit betekent dat de keuze voor de klant qua benzine- en dieseluitvoeringen zal afnemen.

Reageren is niet mogelijk.