Ferrari maakt winst met benzinemodellen maar gaat toch elektrisch

0

Ferrari is qua verkoopcijfers volledig hersteld van de coronacrisis. Het afgelopen kwartaal verkocht de Italiaanse sportwagenbouwer 2.685 bolides, oftewel een half procent meer dan in dezelfde periode in 2019. Ook de bedrijfsresultaten van het Italiaanse sportwagenmerk waren een stuk beter.

De kwartaalomzet van Ferrari verdubbelde ten opzichte van vorig jaar naar ruim 1 miljard euro. Dat is in vergelijking met dezelfde periode in 2019 een stijging van 5 procent. De nettowinst steeg naar 206 miljoen euro. Een jaar eerder bleef er slechts 9 miljoen euro aan de strijkstok hangen. De Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization, oftewel EBITDA, kwamen namelijk uit op 386 miljoen, versus 124 miljoen in het tweede kwartaal van 2020. Ferrari wist de brutowinst dus te verdrievoudigen.

Ferrari vond in juni een opvolger voor Louis Camilleri. Deze topbestuurder trad in december onverwacht af als hoogste baas van het bedrijf. Benedetto Vigna, die nu nog werkzaam is voor chipmaker STMicroelectronics, krijgt vanaf 1 september de taak om Ferrari naar het tijdperk van elektrisch rijden en andere technologische vernieuwingen te loodsen. Onder Camilleri was Ferrari nog gekant tegen die transitie. Zo liet hij analisten een maand voor zijn vertrek weten dat Ferrari waarschijnlijk nooit volledig elektrische auto’s zal maken.

Inmiddels is het bedrijf dat wel van plan. Afgelopen april werd bekend dat de Italianen in 2025 een volledig elektrische Ferrari op de markt willen brengen. In 2018 kondigde de sportwagenbouwer al aan dat het ook steviger op hybride aandrijving in wil zetten. De nieuwste Ferrari met deels elektrische kracht is de in juni onthulde 296 GTB, een 830 pk sterke stekker hybride. Ook de SF90 (zie foto) beschikt over een dergelijke aandrijflijn. De Italianen gaat een dergelijke aandrijflijn ook monteren in de eerste SUV van het merk die volgend jaar op de markt komt, de Purosangue.

De transitie naar elektrische aandrijving heeft bij Ferrari de warme steun van bestuursvoorzitter John Elkann. Over de plannen van de Europese Unie om de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 te verbieden, zei hij: “Wij verwelkomen de nieuwe regels”. Elkann voegde daar aan toe: “De kansen die elektrificatie, elektronica en andere technologieën bieden, stellen ons in staat om nog meer onderscheidende en unieke producten te maken”. Vigna begint zoals gezegd in september als CEO van Ferrari. Aan hem de taak om samenwerkingen aan te gaan met bedrijven die kunnen helpen met de elektrificatie van het merk. De elektromotoren van de SF90 en de 296 GTB komen nu bijvoorbeeld van het Britse bedrijf Yasa. Tot Ferrari definitief overgaat op elektrische auto’s, kunnen we nog genoeg benzinemodellen verwachten. Bijvoorbeeld de nieuwe 812 Competizione en de opvolger van de LaFerrari.

 

Reageren is niet mogelijk.