Stekkerauto’s winnen gestaag aan populariteit

0

Het marktaandeel van (deels) elektrische auto’s is in het afgelopen jaar in Europa meer dan verdubbeld. Dat zegt de Europese autofabrikantenvereniging ACEA. Klassieke benzinemodellen zijn nog steeds het populairst, maar hun marktaandeel neemt gestaag af.

In het tweede kwartaal van 2021 werden er volgens cijfers van ACEA meer dan 2 keer zoveel volledig elektrische auto’s ingeschreven in Europa als het jaar daarvoor. Het gaat om een stijging van liefst 231,6 procent. Nog indrukwekkender zijn de cijfers voor stekker hybride modellen: daar werden er afgelopen kwartaal maar liefst 255,8 procent meer van op kenteken gezet dan in het tweede kwartaal van 2020.

Dat heeft maar deels te maken met het marktherstel na de coronacrisis, zegt ACEA. Vorig jaar ging de Europese autoverkoop gebukt onder de pandemie, hetgeen tot uiting kwam in een stilvallende productie en gesloten showrooms. Maar klassieke personenwagens met een benzine- of dieselmotor noteerden niet dezelfde indrukwekkende afzetgroei: respectievelijk 25,3 procent en 7,8 procent. Het marktaandeel van stekkerloze hybride modellen nam overigens toe met 213,8 procent toe in vergelijking met het tweede kwartaal van 2020. De ACEA rekent daar ook milde hybride auto’s toe die geen millimeter met uitgeschakelde verbrandingsmotor kunnen rijden.

Hoewel hun marktaandeel met respectievelijk 10,1 procentpunt en 9 procentpunt is gedaald, blijven klassieke personenwagens met een benzine- of dieselmotor (zonder mild hybride ondersteuning dus) met 41,8 procent en 20,4 procent het populairst. Samen zijn zij dus goed voor 62,2 procent. Dit was in het tweede kwartaal van 2020 nog zo’n 70 procent. Stekkerloze (mild) hybride auto’s volgen met 19,3 procent, terwijl de oplaadbare varianten daarvan dit jaar in de periode april t/m juni goed waren voor 8,4 procent van de verkopen. Volledig elektrische auto’s claimden 7,5 procent van de taart.

In Nederland nam het aantal nieuwe dieselende personenwagens met 8 procent af vergeleken met een jaar eerder. De volledig elektrische auto werd door Europeanen ruim 200.000 keer aangeschaft. Het marktaandeel van deze variant is in een jaar tijd verdubbeld tot 7,5 procent. De populairste elektrische auto blijft de hybride variant zonder stekker. Die werd ruim 500.000 keer op kenteken gezet en was goed voor bijna 20 procent van de nieuwe auto’s.

Reageren is niet mogelijk.