Dacia Jogger: de 7-persoons auto opnieuw uitgevonden

0

Dacia komt met de ultieme cross-over: de Jogger heeft het formaat van een stationwagon, maar de ruimte van een MPV en oogt net zo stoer als een SUV. En dat traditioneel voor een scherpe prijs. betekent dit dat dit model de toekomstige bestseller voor Dacia gaat worden?

In het Renaulution plan van Luca de Meo, sinds vorig jaar de baas van de Renault Groep, is er voor Dacia een belangrijkere strategische rol weggelegd. Het merk is niet langer het ondergeschoven kindje van het moederbedrijf. De toppositie van de Sandero in de Europese verkoopstatistieken (een plek die in het verleden wel eens was weggelegd voor de Renault Clio) is daar het bewijs van. Met de focus op eenvoudige, maar doordachte en betaalbare producten wil het Roemeense merk haar opmars voortzetten.

De nieuwe Jogger voldoet aan die omschrijving. Hij heeft dezelfde technische basis als de Sandero dus in de papieren kan de aanschaf van deze Dacia nooit lopen. Wel is hij een klasse groter en oogt hij dankzij de avontuurlijke aankleding een stuk krijgshaftiger. Fans van de eerste generatie Logan MCV zullen blij zijn dat Dacia nu weer een 7-persoons stationwagon in haar gamma heeft. Anderen zullen er een SUV alternatief in zien. En Dacia denkt met dit model ook Dokker plus Logdy klanten binnenboord te houden. Onder de streep is de Jogger daarmee een auto die vooral de gevoelige snaar wil raken bij kroostrijke gezinnen met slechts een modaal budget.

De Jogger biedt als cross-over dankzij een grote bodemvrijheid (20 centimeter), forse wielen, kunststof beschermingselementen en instelbare dakrails een stoer design. Met name bij de speciale versie die bij de marktintroductie wordt aangeboden, de Extreme uitvoering (zie live foto’s), is sprake van een uitgesproken avontuurlijke look. Anders styling kenmerken van de Jogger zijn een brede grille en een vlakke motorkap met 2 bulten (die de Dacia een robuuste en sportieve uitstraling moeten geven).

De wielen zijn in de hoeken van de carrosserie geplaatst, waardoor de overhang zowel voor als achter relatief gering is. Boven de achterklep zit een kleine spoiler gemonteerd, terwijl de achterruit wordt geflankeerd door verticale lichtunits. Aan de zijkant zien we gespierde, beklede spatborden à la de Sandero Stepway en de vorm van de achterste zijruit doet denken aan die de eerste generatie Logan MCV.

De Jogger staat zoals gezegd op hetzelfde (CMF-B) platform van de Sandero. De laatste is al geen krappe auto, maar met een tot 2,90 meter opgerekte wielbasis ontstaat helemaal een ruime Dacia. Met een lengte van 4,55 meter biedt de Jogger dan ook plaats aan 7 inzittenden, al is er ook een 5-persoons versie. De kofferruimte mag er ook zijn. Die heeft in 7-zits configuratie weliswaar een volume van slechts 213 liter, maar met enkel de voorstoelen ingebruik kan er voor 1.819 liter aan spullen worden vervoerd.

Onder de motorkap zit de 1.0 TCe motor van de Renault Groep. Die 3 cilinder is in de Jogger goed voor 110 pk. De Eco-G versie, die ook LPG lust, biedt 100 pk en heeft een rijbereik van meer dan 1.000 km dankzij een extra gastank van 40 liter. In deze vorm heeft de Jogger een gemiddelde CO2-uitstoot van slechts 121 gram per km.

Dieselen kan niet, maar het grote motorische nieuws is de komst van een hybride variant. Het betreft de 140 pk sterke E-Tech aandrijflijn van de Renault Clio en de Captur. Die combineert een atmosferische 1,6 liter 4 cilinder met 2 elektromotoren. De hybride Jogger, die een batterij van 1,2 kWh heeft, zal echter pas vanaf 2023 beschikbaar zijn. Maar als minst dure hybride 7-zitter op de markt denkt Dacia er dan veel orders voor te kunnen schrijven.

Het interieur van de Jogger associeer je niet echt met een budgetmerk. Althans, niet vanaf het tweede uitrustingsniveau, want in die vorm beschikt de Jogger over een dashboard dat voorzien is van een textielstrook. Aan opbergmogelijkheden is geen gebrek. Ze zijn verspreid over heel het interieur en hebben samen een volume van 24 liter. Wat de ergonomie betreft: het aanraakscherm maakt wel gebruik van aanraaktechnologie, maar er zijn ook nog diverse fysieke knoppen. Daarmee kan men de airco en de rij hulpsystemen bedienen.

Naast standaard 6 airbags biedt de Jogger daarnaast (al dan niet optioneel) rij hulpsystemen als een automatische noodremfunctie, een dodehoekcontrole, een automatische parkeerrem met vertrekhulp voor op hellingen. De Media Control interface is voorzien van bluetooth en USB aansluitingen en een digitaal display van 3,5 inch voor de boordcomputer. Via de app Dacia Media Control zijn ook bepaalde stem instructies mogelijk.

Het optionele infotainment systeem van de Jogger beschikt over een aanraakscherm van 8 inch. Dit touch screen zit in het midden van het dashboard en is lichtjes naar de bestuurder gericht. De interface is draadloos compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Op de optielijst staan ook zaken als stoelverwarming, Keyless Go, cruisecontrol, automatische airconditioning met digitale temperatuurweergave en een licht & regen sensor.

Vanaf december 2021 kan de Jogger bij de Dacia dealer worden besteld. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. Begin 2022 arriveert de Jogger in de showrooms.

Reageren is niet mogelijk.