Sportief, elektrisch en meer dan 700 pk sterk: Mercedes-AMG EQS 53 4Matic

0

Bij Mercedes is de EQS in 2022 ook als bijzonder krachtige AMG versie te koop. Deze ’53 4Matic’ uitvoering viert zijn première op de IAA van München.

De elektrische S klasse, oftewel de EQS, is nog maar net gepresenteerd, maar de afgeleiden staan nu ​​al in de startblokken. Naast de luxe Maybach versie op basis van de SUV variant is er ook een AMG versie: een performance model met 761 pk. Hiervoor is de EQS aangepast op het gebied van aandrijving, onderstel, remmen en geluid.

Bij de Mercedes-AMG EQS 53 4Matic drijven 2 elektromotoren de voor- en achteras aan. Het basisvermogen van 658 pk (en 900 Nm) stijgt in de Race Start modus dankzij een boost functie tot 761 pk. Daarnaast verbeterde AMG de koeling en installeert de performance divisie een extra transmissieoliekoeler, die ook de transmissieolie verwarmt als het voertuig koud is. De Mercedes-AMG EQS 53 4Matic accelereert met zijn 2.655 kilogram in 3,8 seconden naar 100 km/u en met Race Start zelfs in 3,4 seconden. De topsnelheid is begrensd op 220 of 250 km/u. De actieradius van de elektrische sportwagen ligt volgens de WLTP norm tussen de 526 en 580 kilometer.

Net als bij de EQS 580 heeft de 400 volt accu van de ’53 4Matic’ uitvoering een energie-inhoud van 107,8 kWh. AMG heeft echter de kabelboom en het batterijbeheersysteem aangepast voor een betere efficiëntie. Daardoor laadt deze EQS op met tot 200 kW bij snelle laadstations. Na 15 minuten kan er op die manier voor 300 kilometer aan actieradius worden bijgevuld. Bij openbare laadpalen of thuis kan men tot 22 kW met wisselstroom tanken. Een certificaat verklaart dat de batterij een levensduur van 10 jaar of tot 250.000 kilometer heeft. Om het verouderingsproces van de batterij te vertragen, is de functie “laadonderbreking” geïmplementeerd. Hiermee kan het laden worden onderbroken of geactiveerd in vrij te kiezen periodes (bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een goedkoper nachttarief). De Mercedes-AMG EQS 53 4Matic kan energie terugwinnen door in 3 fasen te remmen. De bestuurder stelt de niveaus in aan het stuur en roept tot 300 kW recuperatievermogen op (EQS 580: 290 kW). Overigens: het kobaltgehalte in de batterij is teruggebracht tot 10 procent. Nikkel, kobalt en mangaan komen voor in een verhouding van 8:1:1.

Net als bij de bravere uitvoeringen van de EQS is ook de AMG versie uitgerust met een as met 4 draagarmen vóór en een as met meerdere draagarmen achter. Het AMG Ride Control+ onderstel omvat luchtvering, gecombineerd met een adaptieve, elektronisch geregelde demping. En ook hier hebben de AMG ingenieurs een handje geholpen en alle componenten herzien die belangrijk zijn voor de rijdynamiek. Bovendien is de technologie van overdrukventielen overgenomen van de AMG GT 4-door. Het model heeft standaard een achterasbesturing met een stuurhoek tot 9 graden. Bij snelheden onder de 60 km/u sturen de achterwielen in de tegenovergestelde richting, en daarboven in dezelfde richting als de voorwielen. Er zijn 5 instellingen om uit te kiezen, zodat men de AMG EQS 53 4Matic kan configureren volgens zijn of haar voorkeuren. Smoothness, Comfort, Sport, Sport + en Individual beïnvloeden de rij- en prestatiekenmerken, de afstelling van het onderstel, de besturing, maar ook de zogeheten AMG Sound Experience. De modi Sport en Sport+ zijn ontworpen voor prestaties, terwijl Comfort is afgestemd op een maximaal bereik. Een composiet remsysteem met klauwen die voorzien zijn van 6 zuigers en schijven in het formaat 415 x 33 millimeter op de vooras en klauwen plus schijven met 1 zuiger van 378 x 22 millimeter op de achteras zorgen voor voldoende negatieve acceleratie. Optioneel is een keramisch composiet remsysteem met schijven van 440 x 40 millimeter.

Om in de verder vrijwel geruisloze AMG-EQS voor een AMG gevoel buiten en binnen te zorgen, zorgt een geluidssysteem met speciale speakers, shakers en een geluidsgenerator voor de juiste achtergrondgeluiden; dit gebeurt in de smaken Authentic of Performance.

AMG heeft de EQS aangepast aan de kenmerken van de tuner. De zwarte paneelgrille wordt geleverd met chroomkleurige dwarsbalken en toont zich naast de geïntegreerde Mercedes ster met AMG opschrift. De voorbumper is in dezelfde kleur als de auto gespoten. De frontsplitter is gemaakt van chroom en vinnen leiden de lucht in de expressief vormgegeven luchtopeningen. Aan de zijkant vallen de nieuwe panelen op die in het zwart zijn uitgevoerd. Bovendien sieren lichtmetalen velgen in aero  of heritage design de wielkasten. Ze zijn verkrijgbaar in de maten 21 of 22 inch. De achterkant is voorzien van een aerodynamisch geoptimaliseerde diffuser met 6 vinnen en verder is er een grotere achterspoiler in vergelijking met de AMG Line uitvoering van de gewone EQS.

Binnenin zit het hyperscreen met het MBUX infotainmentsysteem dat wij reeds kennen van de andere EQS modellen. AMG specifieke displays in het instrumentenpaneel en op het multimedia- en head-up display zorgen evenwel voor onderscheid. Voor directe toegang tot de rijprogramma’s bevindt zich een overeenkomstige knop in de middenconsole. Er zijn speciale sportstoelen met eigen hoezen en contrastsiernaden. De interieurpanelen zijn gemaakt van imitatieleer met een nerf en rode stiksels. AMG gebruikt ook zwart microvezel. Voor de bestuurder is er een sportstuur dat bekleed is met leer met geperforeerde greepvlakken en een aan de onderkant afgeplatte rand. Zilverkleurige aluminium peddels regelen naast de stuurknoppen ook de recuperatieniveaus. De sportpedalen hangen boven vloermatten met een AMG logo. De dorpels hebben een verlichte belettering.

Als de klant betaalt voor het AMG Dynamic Plus-pakket, krijgt hij een krachtige boost voor zijn EQS 53 4Matic in een vorm van een verhoging van de topsnelheid tot 250 km/u. Bovendien sprint de auto dan sneller naar 100 km/u. Als het op geluid aankomt, zijn er 3 geluidsinstellingen in het Performance programma. Het Dark Chrome Night pakket omvat ook rode remklauwen, AMG bekleding en lederen stoelhoezen met verschillende designs. Tegen meerprijs is zoals gezegd ook een keramische remsysteem leverbaar. De optionele Track Pace is een soort virtuele race-engineer die de rit op het circuit vastlegt en weergeeft op het display van het systeem, in het head-up display en in het instrumentenpaneel.

Reageren is niet mogelijk.